Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Noob Selvbygger rør-projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thsam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 April 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Greetings all (lige tilmeldt mig)

Jeg går og overvejer et rørprojekt..

Vil lige starte med at sige at jeg er ikke ekspert (Vil fremgå af mine følgende indlæg)

Går og overvejer noget semi-selvbygger projekt omkring tube-amplifier, men ved ikke helt
hvor jeg skal starte.. Overvejede at det første skulle være et kit af en slags, men er der nogle
gode kit´s derude ?

venlig Hilsen
-Thomas
Til top Vis thsam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thsam Besøg thsam's Websted

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 April 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Cykl lidt rundt herinde selv, der har været et par tråde om lettilgængelige rørprojekter.
Og hvad er der i øvrigt galt med det gode, danske ord 'nybegynder'?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 April 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hvis du har bygget andet elektronik kan der nok findes noget rimelig nemt

MEN hvis du aldrig har loddet eller bygget noget, endsige en simpel strømforsyning, så er rørforstærkere IKKE det rigtige sted at starte

Og med de priser på kinesiske rørforstærkere kan snart heller ikke betale sig, og ofte koster det ikke særlig meget at få et kit leveret samlet fuldt funktionsklar

Læs evt. dette  http://www.tubelab.com/AssemblyManualSimpleSE/StartHere_SSE. html

http://www.diyaudioprojects.com/Tubes/tubes.htm

http://www.s5electronics.com/tube12.html men det er til 120V, så det kræver en ny forsynings trafo

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

thsam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Sveske : Hehe - beklager at jeg fik smidt lidt engelsk ind, er ved at uddanne mig i
               udlandet så der sker en smutter engang imellem   

Musicus : Mange tak for linket, jeg har søgt en del derude, men ville jo også gerne
               bygge noget der lyder godt fra starten af.. Jeg har bygget lidt i forvejen,
               men ville gerne starte med et kit først. Har kigget på det der SimpleSE
               fra tubelab men det er ikke lavet som kit endnu

Generelt er det sådan at jeg elsker at gå med lidt projekter. Skal til at igang med min
sidste afhandling på uddannelsen og derfor kunne det være spændende at have et
projekt man kunne bruge til lidt afslapning. (undgår myopia på den måde)

Hvad har i parret jeres rør-forstærker sammen med ?

Feedback er mere end velkomen..
Til top Vis thsam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thsam Besøg thsam's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hei thsam

Hyggeligt at du skal i gang med at bygge rørforstærker. Jeg er nok omtrent på samme nivau som dig og har bestilt et set Terraplane fra http://www.welbornelabs.com/

Jeg venter på at de skal sende stumperne nu.

Hvad slags forstærker tænkerdu at bygge. Effekt, pre, hovedtelefon...?

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

thsam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn

Det lyder da rigtig spændende !! Jeg har været inde og kigge at det ser lovende ud, giv endelig besked når
du modtager. Og måske lidt billeder

Jeg gik egentlig og overvejede effektforstærker i starten, men har også tænkt lidt på at det måske var en god
ide at starte med en til hovedtelefon..

Har du været inde og kigge på andre kit inden du bestemte dig, eller har du læst nogle reviews et sted ?

Mvh
Thomas

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 April 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

thsam skrev:
Hej Asbjørn

Det lyder da rigtig spændende !! Jeg har været inde og kigge at det ser lovende ud, giv endelig besked når
du modtager. Og måske lidt billeder

Jeg gik egentlig og overvejede effektforstærker i starten, men har også tænkt lidt på at det måske var en god
ide at starte med en til hovedtelefon..

Har du været inde og kigge på andre kit inden du bestemte dig, eller har du læst nogle reviews et sted ?

Mvh
Thomas

Hej Thomas.

Jeg ville gerne bygge en SET med 300B rør, og det måtte være en KIT siden det er første gang jeg byggeret helt komponent. Jeg undrsøkte de mulghedene som finnes tilgengelige, og valget falt på Welborne. Jeg valgte dette kit pga av de gode udgangstrafoer (OPT) og på av den spesielle DRD kretsen som jeg synes virket utradisjonell og spennede. Dessuten tror jeg det er det byggsæt der spiller bedst, måske med untak af Sun Audio.

De andre jeg vurderte, var:

Audio Note Kit 1: Jeg synes selve kretsen er for konvensjonell, den blev lidt for kedlig. Jeg ønsket mig noget mer spennede. http://www.audionotekits.com/kit1.html

DIYhifisupply Ladyday: Jeg var tett på at købe dette, det er virkelig godt om man ønsker at eksperimentere med forskellige kretser og rør. Grunnen til at jeg ikke valgte Billie var fordi jeg synes de er grimme, og fordi jeg ikke tror udgangstrafoene er så gode som Electraprint som Welborne bruger. http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ladyday.htm

Sun Audio 300B: Ud i fra hvad jeg kan læse mig til er Sun Audio top kvalitet. Tamura OPT osv., men de er slet og ret for dyre. http://www.audio-cube.nl/sunaudio.htm

Flere end det som var aktuelle fant jeg ikke.

Jeg tenkte også på om jeg skulle bygge en hovedtelefonforstærker, men det blev en SET

Jeg skal nok poste billeder når stumpene kommer hjem.

Det blir spennede å se hvad du ender på. Er det nogen kit's du har i kikkerten?

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2007 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

http://www.lh-electric.4t.com/

det er et billigt komplet kit, med ALT, kabinet osv. - og prisen er lav og omkring ?,  nåhhh, den er under revidering - men tag mail manden og hør hvornår den nye kan leveres

Og det er en integreret, så du skal ikke spekulere på preamp som i det ellers lækre men også  kostbare Wellborne

thsam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen   :

Mange tak for for de fine links, jeg skal vist lige have rodet lidt rundet derinde !

NightPuma :

Jeg havde oprindelig kigget på http://www.diyhifisupply.com/diyhs_ladyday.htm men syntes den virkede lidt kedelig,
                  men det er helt klart kit jeg skal have fat i nuher til at starte med.. Jeg bor i Edinburgh for tiden så skal lige rundt og
                  kigge derovre, måske der er nogle steder man kan få lidt inspiration..

Du har PM

Musicus     :

Mange tak for linket, er det et kit du har erfaring med eller kender nogen der har ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Nej, og jeg ville helt klart bygge SIMPLE SE  http://www.tubelab.com/SimpleSE.htm

Den er designet af en expert med stor erfaring, med sigte specielt på begyndere og billige dele uden at gå på kompromis med lyd og design - f.eks. er der brugt reguleriing til gløde spænding

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Nej, og jeg ville helt klart bygge SIMPLE SE  http://www.tubelab.com/SimpleSE.htm

Den er designet af en expert med stor erfaring, med sigte specielt på begyndere og billige dele uden at gå på kompromis med lyd og design - f.eks. er der brugt reguleriing til gløde spænding

Hei

Jeg har lest gennem siden til tubelab, og om man ønsker at experimentere, samt at få noget billigt og fleksibelt som lyder godt, ser det meget lovenede ut.

Asbjørn

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 April 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har bygget med rør før, skal du måske lige tænke på at det er høje spændinger du arbejder med. Og det skal man være varsom med.

AudioNote kittet er godt fordi der følger et kabinet og en god byggebeskrivelse med. Hvis du nogensinde har set vejledningen til et gammelt Dynaco byggesæt, ved du hvor mange sider det tager at forklare hvordan man samler skidtet. Kabinettet er vigtigt hvis du går efter et elektrisk forsvarligt langvarigt forbrugsgode. Jeg bygger selv nogle værre fuglereder, men man kan heller ikke flytte dem mange meter før der går et eller andet i stykker, så det er bestemt noget hø, og forhåbentligt snart fortid.

Jeg ville også gå efter enten et modulopbygget kit, eller et der er helt hardwiret. Ganske enkelt fordi man i det lange løb er meget bundet til et stort printopbygget design, og på et eller andet tidspunkt vil få stor lyst til at lave sine egne personlige fejl i forstærkeren, så den har det berømte "modificeret af amatør" lyd

Bogen "Building Valve Amplifiers" af Morgan Jones er god at læse inden du køber noget. Den handler om opbygning og fejlfinding af rørting, og er vel den eneste praktiske byggebog der findes. Han har en tilsvarende bog om teorien bag rørforstækere, men den er ikke så aktuel når man bygger et kit.

God fornøjelse
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes