| Forfatter |
|
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et spørgsmål til selbyggeren der har prøvet lidt af hver.
Jeg har et delefilter hvor der sidder nogle Duelund Alu kondensatorer i serie med diskanten. Der sidder nogle billige Bennic kondensatorer (som selvfølgelig skal skiftes) i serie med melletonen sammen med en Jantzen WAX-coil foliespole. I bassen sidder der nogle ukendte spoler.
Jeg har lige sat Jantzen spolen i, og synes også det lød godt, men ikke helt som jeg kan lide det. Mellemtonen er blevet lidt blød og det synes jeg ikke passer til diskanten. Nu havde jeg egentlig planlagt at sætte samme spoler i basdelen, men tør ikke risikere det samme da de allerede er lidt bløde og mudrede.
Jeg har tænkt lidt på Jensens AirCore 12 AWG, men ville lige høre om der var nogle der havde nogen andre foreslag? Jeg kunne godt tænke mig at de kom til at passe til diskanten, og så har jeg selvfølgelig også tænk mig at skifte spolen i mellemtonen, så den også kom til at passe ind.
Er der nogle der har nogle foreslag? __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Prøv intertechnik's tritech spoler. Der er lidt anderledes og særdeles gode. Hvis det er en høj værdi så prøv torobar fra intertechnik.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. kender du værdi af de spoler du har sat i og værdien på de gamle ..???
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| hejsa .. kender du værdi af de spoler du har sat i og værdien på de gamle ..??? |
|
|
Ja jeg kender godt værdien på de gamle, men jeg har jo ikke sat nogle nye i endnu. Værdien på dem i bassen er 0.5mH og 1,8mH. Værdien på den i mellemtonen er 1,45mH både på den gamle og den nye. Hvor vil du hen med det? __________________ Mange hilsner,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ville bare høre .. du siger at der ikke er sammenhæng imellem diskant og mellem tone .. det er muligt at delefilteret at lavet med de komponenter for ikke at afsløre alt i højtalerne .. så når du skifter ud til bedre .. så kommer det mere igennem ...
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| ville bare høre .. du siger at der ikke er sammenhæng imellem diskant og mellem tone .. det er muligt at delefilteret at lavet med de komponenter for ikke at afsløre alt i højtalerne .. så når du skifter ud til bedre .. så kommer det mere igennem ... |
|
|
Jeg mente ikke at det ikke hang så meget sammen, men lyden fra diskanten var blevet meget hidsig og det kunne man jo også få mellemtonen til at blive, men med hvad? __________________ Mange hilsner,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter hvad jeg selv har prøvet så har komponenterne meget stor betydning for hvordan lyden bliver .. så ændre man lidt på det så ændre man lyden ...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 04:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lidt svært at danne sig noget indtryk når vi ikke ved hvad enheder du bruger
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det er jo lidt svært at danne sig noget indtryk når vi ikke ved hvad enheder du bruger
|
|
|
Jeg kender ikke præcis nummeret på enhederne, men det er en SEAS diskant, Jeg tror det er en SEAS mellemtone, Så er det to 8" basser også fra SEAS tror jeg. Jeg er kun helt sikker på diskanten, da jeg jo ikke selv har bygget højtaleren fra bunden. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
ALUcaps gør det hårdt i diskanten især hvis der er fejl andre steder i kæden. Kobberkondensatorer er et must især DCA;s nye serie. Den mest detaljerede mellemtone opnåes med DCA,S vokskobberbåndspole og ikke Jantzen,s do. der ikke er lavet i vakum. Til bassen opnåes det bedste resultat med trafospoler. Du skal nok også kigge på dine kabler og her kan solidcorekobber nok gøre din diskant blødere. Modstandes betydning skal ikke undervurderes.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| ALUcaps gør det hårdt i diskanten især hvis der er fejl andre steder i kæden. Kobberkondensatorer er et must især DCA;s nye serie. Den mest detaljerede mellemtone opnåes med DCA,S vokskobberbåndspole og ikke Jantzen,s do. der ikke er lavet i vakum. Til bassen opnåes det bedste resultat med trafospoler. Du skal nok også kigge på dine kabler og her kan solidcorekobber nok gøre din diskant blødere. Modstandes betydning skal ikke undervurderes. |
|
|
Der sidder en modstand i serie med diskanten, men jeg har lige bestilt DCAs modstande til det formål. Angående spoler i bassen, har jeg set nogle Mundorf Zero-ohm spoler, ville det være godt? __________________ Mange hilsner,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror Mundorf spolerne vil være gode ja.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| ALUcaps gør det hårdt i diskanten især hvis der er fejl andre steder i kæden. Kobberkondensatorer er et must især DCA;s nye serie. Den mest detaljerede mellemtone opnåes med DCA,S vokskobberbåndspole og ikke Jantzen,s do. der ikke er lavet i vakum. Til bassen opnåes det bedste resultat med trafospoler. Du skal nok også kigge på dine kabler og her kan solidcorekobber nok gøre din diskant blødere. Modstandes betydning skal ikke undervurderes. |
|
|
Hvad ville vi gøre uden DCA? De har jo sat filteret på verdenskortet (igen).
Cheers
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kondensator som koster mere end selve enheden tak, jeg klarer mig fint uden den slags snobberi
Nå ja, måske lidt grov, men jeg mener stadig at forholdsvis ordinære stumper er rigelig godt til at reproducere lyden fra det meste musik - men selvfølgelig findes der altid noget som er bedre, spørgsmålet er om det er nødvendigt
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

|
| Sendt: 06 Maj 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der ved hvor man kan købe Mundorf komponenter her i Danmark? __________________ Mange hilsner,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.jumon-audio.dk/mundorf.html
Du bør lige tænke på at spolens dc modstand kan være meget afgørende for hvorledes din bas fungerer - ved et lukket bas system kan dc modstand ændre bassen ret meget
Men hvis det er bas refleks er det nok bedst med lav dc modstand - men afhænger igen af enhedens størrelse, Qts værdi og systemets afstemning og evt. forstærkers egenskaber, rummet, musiksmag osv.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

|
| Sendt: 06 Maj 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
http://www.jumon-audio.dk/mundorf.html
Du bør lige tænke på at spolens dc modstand kan være meget afgørende for hvorledes din bas fungerer - ved et lukket bas system kan dc modstand ændre bassen ret meget
Men hvis det er bas refleks er det nok bedst med lav dc modstand - men afhænger igen af enhedens størrelse, Qts værdi og systemets afstemning og evt. forstærkers egenskaber, rummet, musiksmag osv.
|
|
|
Det er basrefleks med to 8" basser. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
|
| Til top |
|
| |