Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: teori (WinISD) vs praksis (room gain) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Yonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Ind imellem eksamenslæsningen ( ) spekulerer jeg lidt på et højttalerprojekt til sommerferien. Jeg har et par forskellige sæt gode 12" basser i sigte og har fået designet en portet box med F3 på ~30hz (har ikke bestemt portet vs lukket endnu, måske en mellemting*). Så er det jeg kommer i tanke om at der er noget der hedder room gain.
Jeg er rimelig fortrolig med at beregne den slags i en bil, men det er vidst noget mere kompliceret hjemme i stuen?
Den ene kommer til at stå i hjørnet, med ca. 40cm til karnappen. Den anden kommer hen ved siden af en dør. De kommer helt op ad væggen (minus 4cm til lister), men eventuelle porte vil være fremadvendte.

Derudover er der jo stående bølger... Stuen er 21kvm og der spilles på den korte led. På den lange led er der henholdsvis et sæt glasdøre (140x200 udluftning til køkken/alrum) og en karnap og jeg bekymrer mig derfor ikke synderligt for stående bølger på den led.
Den korte led er 4m og 13, det giver 41,5Hz, 83,1Hz og 124,6Hz.
Gulv til loft er 2m og 83, det giver 60,6Hz, 121,2Hz og 181,8Hz.

Selvfølgelig kan man også bare lave den ondest mulige kasse og så justere ned med en EQ og eventuelt tilrette delefiltret?

* Jeg forestiller mig at man måske kan få noget positivt ud af en utæt lukket kasse hvor utætheden er en afstemt port, mere eller mindre proppet med filt. Der skal selvfølgelig eksperimenteres i stor stil. Heldigvis har jeg nået en størrelse på kassen der på en gang opfylder WAF, volumen både lukket/portet og muligheder for justering.
Til top Vis Yonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yonzie Besøg Yonzie's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Yonzie skrev:
Ind imellem eksamenslæsningen ( ) spekulerer jeg lidt på et højttalerprojekt til sommerferien. Jeg har et par forskellige sæt gode 12" basser i sigte og har fået designet en portet box med F3 på ~30hz (har ikke bestemt portet vs lukket endnu, måske en mellemting*). Så er det jeg kommer i tanke om at der er noget der hedder room gain.
Jeg er rimelig fortrolig med at beregne den slags i en bil, men det er vidst noget mere kompliceret hjemme i stuen?
Den ene kommer til at stå i hjørnet, med ca. 40cm til karnappen. Den anden kommer hen ved siden af en dør. De kommer helt op ad væggen (minus 4cm til lister), men eventuelle porte vil være fremadvendte.

Derudover er der jo stående bølger... Stuen er 21kvm og der spilles på den korte led. På den lange led er der henholdsvis et sæt glasdøre (140x200 udluftning til køkken/alrum) og en karnap og jeg bekymrer mig derfor ikke synderligt for stående bølger på den led.
Den korte led er 4m og 13, det giver 41,5Hz, 83,1Hz og 124,6Hz.
Gulv til loft er 2m og 83, det giver 60,6Hz, 121,2Hz og 181,8Hz.

Selvfølgelig kan man også bare lave den ondest mulige kasse og så justere ned med en EQ og eventuelt tilrette delefiltret?

* Jeg forestiller mig at man måske kan få noget positivt ud af en utæt lukket kasse hvor utætheden er en afstemt port, mere eller mindre proppet med filt. Der skal selvfølgelig eksperimenteres i stor stil. Heldigvis har jeg nået en størrelse på kassen der på en gang opfylder WAF, volumen både lukket/portet og muligheder for justering.

Under den halve bølgelængde ved rummets største aksiale dimension vil forstærkningen i fjernfelt andrage 40dB/decade (som heldigvis modsvarer 12dB okt afrulningen fra lukkede systemer)

Forløbet af "forstærkningen" er som du selv er inde på afhængigt af rummets akustik i almindelighed, hvor utæt rummet er, højttalernes placering osv. Du kan jo nok regne ud i hvilket område du kan forvente hjælp fra rummet, men forløbet bliver du nødt til at måle dig til (fjernfelt - nærfelt)

Et godt råd fra en gammel hund. Lukket kabinet, Qt under 0,5, impedanskorrektion på systemresonensen, forstærker med lav udgansimpedans, aktiv deling eller en filterspole med lavest mulige DC modstand, og glem så alt om stående bølger, det er ikke et problem i praksis med mindre man laver en fuldstændig gag-gag opstilling af højttalerne

Insisterer du på trykudligning så er lidt utæthed ved kabelgennemføringen ofte nok(lidt filt om kablet er fint), men hold øje med impedanskurven, er impedansen under resonanspuklen synligt højere end over så er kabinettet for utæt (og puklen skal være symmetrisk)

Er kabinettet lavet og hullet til porten boret så kan du lave en justerbar ventil af 2 stykker hulmasonit hvor du er herre over det åbne areal og strømningsmodstanden i ét hug.

Når jeg skriver Qt under 0,5 er det med tanke på en placering frit på gulvet, ellers må det blive "en hel del under" eller under 0,4, men igen her skal du jo også medregne seriemodstand fra filterspole etc.

Den nemmeste vej til en filterspole med lav DC modstand er en ringkerne med tyk tråd, og så er den nem at vikle "i hånden" Det samme gælder spolen i LCR leddet hvor den godt kan blive af en anseelig værdi 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Bjørns råd virker fornuftige. Men, som han osse bemærker, kan du næppe undgå at skulle eksperimentere lidt - og der findes jo osse personlig smag & behag .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juni 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Som Bjørn egentlig siger, 12db/oct er teoretisk max og opnåes stort set kun i en lufttæt bunkers. Lidt afhængig af væggens tykkelse, eller om det er i en kælder og nogle andre faktorer vil du nok komme til at se room gain i størrelsesorden 3-8db/oct. Det er i det mindste hvad jeg har læst mig til, og forsåvid også opmålet i diverse rum.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Som Bjørn egentlig siger, 12db/oct er teoretisk max og opnåes stort set kun i en lufttæt bunkers. Lidt afhængig af væggens tykkelse, eller om det er i en kælder og nogle andre faktorer vil du nok komme til at se room gain i størrelsesorden 3-8db/oct. Det er i det mindste hvad jeg har læst mig til, og forsåvid også opmålet i diverse rum.

Kravet er såmænd blot et simpelt lukket rum. Den væsenligste afvigelse fra den matematiske teori er at forstærkningen ikke fortsætter ned til DC, og det skal vi kun være glade for. Det er faktisk muligt, med simple midler, at opnå en absolut fuldtonet gengivelse uden det hele sovser til, men der skal sluges indtil flere kamelstutterier afhængig af graden af "highendilisis traditionalis"  

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Tager ikke teorien højde for at lyden kan slippe ud pga at væggene er tynde? Jeg har målt subs i en del forskellige rum, både hos mig selv og hos andre, og jeg har aldrig set 12db/oct, selv i en lille lukket kælder. Jeg finder også tit mere roomgain ved at pladsere subben indtil en ydervæg fremfor en tynd indervæg.

Yonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Intet er lavet, jeg er kun nået så langt at jeg har besluttet at der skal laves noget.
Tanken er at lave en kopi af vores eksisterende clic-møbler da WAF på det meste andet i ordentlig størrelse ikke er tilfredsstillende (hvem der bare hed miju...). Desværre kan de kun blive 48cm brede da der ikke er plads til mere i bredden. altså arbejder jeg med en kube på 48x55x52,5, minus lidt til en forsænket front. Dette sætter desværre nogle kraftige begrænsninger på det opnåelige volumen og alt efter valg af enhed er det bedste Qtc jeg kan opnå omkring 0,62 med ~75L. En eventuel barbering af vægtykkelsen fra 4 til 3 cm giver ca. 10L ekstra, men gør ingen videre forskel.

Nå, tilbage til room gain. Hvis man nu bare kunne regne med 12db/oktav, så kunne jeg få et f3 på 15Hz... piv piv
Anyway, så er rummet på længste led 4,5m. Karnap medregnet er det 5 m og 70. Karnappen er dog ret overfor dobbeltdøren. Skal jeg så regne med de 4,5m og en 3-6db eller karnappen eller vil der også være gain på den korte led af rummet (4m og 15)?

Jeg kunne selvfølgelig også forsøge mig frem med et prototype-kabinet for at se om der er bas nok... Jeg slår panden mod en mur i et forsøg på at få lavet en port der er stor nok til at den ikke får astma men samtidig holde mig til en lav tuning. Kunne være man bare skulle holde sig til den lukkede afdeling...
Til top Vis Yonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yonzie Besøg Yonzie's Websted

Yonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

OK, så nåede jeg ned til sektionen om bas i den store DIY guide og så er beslutningen taget (tager lidt tid når man har et stramt program med 2 min. pause hver 10 min.)
~65L lukket kabinet, Qtc på ~0,704 (inden voldtægt med dæmpeuld), F3 ved 40Hz, F6 ved 30Hz.

Tak for indslagene.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Tager ikke teorien højde for at lyden kan slippe ud pga at væggene er tynde? Jeg har målt subs i en del forskellige rum, både hos mig selv og hos andre, og jeg har aldrig set 12db/oct, selv i en lille lukket kælder. Jeg finder også tit mere roomgain ved at pladsere subben indtil en ydervæg fremfor en tynd indervæg.

Du er da velkommen til at skrive lærebøgerne om, men jeg er bange for at du skal møde op med en ualmindelig tung dokumentation.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Juni 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Det var ikke ment på den måden, men subwoofere er min hobby, og jeg har målt og læst, og har aldrig selv oplevet, og har aldrig læst nogen sige at de har roomgain der nærmer sig det teoretiske maksimum.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Det var ikke ment på den måden, men subwoofere er min hobby, og jeg har målt og læst, og har aldrig selv oplevet, og har aldrig læst nogen sige at de har roomgain der nærmer sig det teoretiske maksimum.

Det har jeg flere eksempler på i omgangskredsen, men fælles er at festen stopper inden DC da ingen lytterum er tætte hvilket jo også ville være ubehageligt når ilten efterhånden slap op

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes