Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lys via Dioder og Regulator (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pingopingvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej Alle..

Jeg har en strømkilde (bil batterier) som skal trække nogle hvide leds, tænkte at det var nemt at smide 3 efter hinanden 3 * 3,6V = 10.8 Volt, dvs 1.2 for meget, så en 50 ohm modstand i serie med de 3 så er det løst. Problemet er at jeg gerne vil ha en jævn spænding, så regnede med at bruge en regulator til det?

F.eks denne her:  7812 - 12V 1A SPÆNDINGSREG. POSITIV   som kan købes hos Vejle RC .. Nogen der kan sige mig om det er den rigtige vej?

Hilsen Martin
Til top Vis Pingopingvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingopingvin Besøg Pingopingvin's Websted

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

du har ingen grund til at bruge en regulator. du kan nøjes med de tre dioder og så din 50 Ohms modstand. der virker modstanden som regulator. men hen mod batteriets død vil lyset i dioderne blive en smule svagere. dog vil du have nok over en uges konstant lys med 3 dioder og et bilbatteri i topform
de er som regl på 55Ah du trækker maks 20 mA (teoretisk ca. 16 ugers lys)

du kunne også hvis du vil regulere dioderne endnu mere sætte to dioder og så en større modstand. det øger reguleringen

den serie regulator du nævner kan KUN reducere spændingen. så så længe batteriet har over 12v så vil den regulere NED til 12v. og når batteriet når under 12V gør regulatoren intet mere

Bror
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke anbefale at seriekoble lysdioder.. ikke sikkert de bruger præcist den samme strøm selvom de er ens. Det medfører at nogle af dioderne måske får mere strøm end de kan tåle og brænder af. lavede engang noget med 10 dioder i serie.. efter en uges brug var alle dioder døde 
Til top Vis Bror's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bror

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hvordan går nr. 2 lysdiode når den første er brændt af, så afbrydes serien da efter hvad jeg har lært.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig om spændings fald på batteriet da den naturlige afladning nok er mindst lige så stor som forbruget.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:

Hvordan går nr. 2 lysdiode når den første er brændt af, så afbrydes serien da efter hvad jeg har lært.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig om spændings fald på batteriet da den naturlige afladning nok er mindst lige så stor som forbruget.

De kan også kortslutte

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Ok, det kan de da men så skal der da mere end en der kortslutter for at en hel række futter af.  Der var jo trods alt 10 stk. og fordi en futter af burde de andre da ikke sådan lige gøre det på samme måde.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

Pingopingvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Okey tak for rådet om spændings regulatoren.. Dioder i serie er ikke noget problem, de er selvbegrænsende, men nok ikke 10.. skal kun ha 3 stykker.. så tak for hjælpen.

Nu når vi er igang, hvad er så metoden til at få en spænding på 12 volt alt, både ved lidt for høje og lidt for lavt ?
Til top Vis Pingopingvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingopingvin Besøg Pingopingvin's Websted

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Bror skrev:
Jeg vil ikke anbefale at seriekoble lysdioder.. ikke sikkert de bruger præcist den samme strøm selvom de er ens. Det medfører at nogle af dioderne måske får mere strøm end de kan tåle og brænder af. lavede engang noget med 10 dioder i serie.. efter en uges brug var alle dioder døde 

det lyder meget som om du ikke har valgt en rigtig modstand i dit opsæt, således at du har fået for stor strøm. hvis du seriekobler 10 dioder skal du have en forholdsvis stor spænding over modstanden så den kan regulere.
dioder har en beregnet brændtid før fejl på 100.000 - 1.000.000 timer
derfør lyder det meget usandsynligt din diode er død af naturlige årsager

hvis du har monteret dioderne uden modstand så ber man ganske enkelt også om at de brænder af. også selvom man mener at dioderne er på 3.5V stykket og du har 35v forsyning. for hvis en diode på 3.5v får 3.4 trækker den næsten ingen strøm, får den 3.6v kan du risikere at den trækker 500mA. og da de fleste dioder er sat til imax 20mA. dør de øjeblikkeligt

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Bror skrev:

Udlad at udtale dig om elektronik. hvis du ikke ved noget om det!!! Kan vi ikke snart blive enige om det???

Det er IKKE dioden selv der bestemmer hvor meget strøm den trækker. Det lyder som om du tror, at hvis diode kan tåle 20mA, så trækker den automayisk 20mA. Sådan er det IKKE. Strømmen afgøres af den seriemodstand du benytter. Om så der er spredning på hvor meget dioderne kan tåle, har INTET at sige.
I øvrigt skal man ALDRIG drive en lysdiode i nærheden af den maksimale strøm, da det afkorter levetiden betragteligt!

A serieforbinde lysdioderne er en fremragende ide. Alternativet ville være at forsyne hver af de 3 dioder med hver sin formodstand. Men så brænder du en masse effekt af i modstandene, som lige så godt kunne være brugt i lysdioderne. Hvis du serieforbinder de 3, og lader dem trække eks 10mA, bruger de jo totalt set kun 10mA fra batteriet. Havde du i stedet forbundet dem med hver deres formodstand, og ladet dem trække 10mA, ville de totalt trække 30mA, da de således ville trække 10mA hver især.

Til gengæld skal du IKKE benytte en LM7812. Problemet med den er, at den kræver en vis spænding for at regulere. Kan ikke huske på stående fod hvad spec siger, men mener det er minimum 3 volt mellem Vin og Vout. En LM7812 kræver således min 15 volt ind for at fungere.
Hvis du absolut vil have en regulator, findes der andre typer med lavere spændingskrav. Søg efter "low drop out regulator".

Jeg ville dog ikke benytte en regulator. Lysstyrken fra en lydsiode er absolut ikke en lineær funktion af strømmen. Der skal store strømændringer til, før man bemærker ændringer i lysstyrken. Når dui driver fra et bilbatteri, er det begrænset hvor store spændingsvariationer du får. Dermed bliver strømvariationerne også begrænsede.

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jakob5_10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakob5_10

Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Man kunne jo også bare lave en konstantstrømsgenerator som giver 10 mA, så vil den selv regulere spændingen på udgangen alt efter om der er 1, 2 eller flere dioder i serie.

Det kan laves simpelt med en LM317 og en enkelt modstand på xx ohm (arghhh jeg kan ikke lige huske dropspændingen på LM317)

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny

Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt det lige, LM317 har ca 1.25 volt i dropspænding så med en enkelt 120 ohms modstand tilsluttet i mellem ADJ og Vout har du en fast strøm på 10 mA.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jonny skrev:

Jeg fandt det lige, LM317 har ca 1.25 volt i dropspænding så med en enkelt 120 ohms modstand tilsluttet i mellem ADJ og Vout har du en fast strøm på 10 mA.

Så kører det, netop en konstantstrømsgenerator er sagen for Led's i serie, og LM317X serien er fin til det. Der findes dog specielle led drivere til div. formål, men det vil jeg ikke komme ind på her. 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Udlad at udtale dig om elektronik. hvis du ikke ved noget om det!!! Kan vi ikke snart blive enige om det???

fantastisk verden vi ville leve i hvis ALLE overholdt denne regl ang. ALT

tænk der ville aldrig blive sagt dumme ting

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Jonny: 1,25 volt?  Volt ud er lig 1,25 x (1 + (R2 / R1)), så vidt jeg husker?!

Nah, ikke helt: http://tkhifi.homepage.dk/lm317_tips.html 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hele trikket er at der kun bruges en modstand, så kan du ikke bruge den formel.

Der skal spænding ind og så modstanden i mellem VADJ og Vout, og derefter får man en fast strøm ud af Vout benet som er 1,25 volt divideret med modstandsværdien, thats it.

Det eneste man skal sørge for er at spændingen er høj nok, det vil sige 1,25 volt + den spænding man måtte have over sin belastning.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes