| Forfatter |
|
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
Bruger siden: 13 April 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kender til en sådan opbygning?
Her tænker jeg specielt på denne: http://www.humblehomemadehifi.com/Modulus.html
Er lige blevet færdig med Bassen til denne. Det er i mit tilfælde lavet i kabinet med 2x8 tommers Tangband W8-740e, der er aktive og trukket af en Jamo sub-forst. Der levere 125 watt i 8 ohm som de hver er koblet i.
Det jeg så mangler nu er mellemtonen og tweeter'en. Og ville gerne prøve en åben konstruktion som den i linket. Er der nogen der kender til nogle fordele og bagdele i sådan et projekt?
Er helt på bar bund i denne sammenhæng, så alle indlæg er velkommen
MVH Henrik
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er så absolut muligt, men jeg ville nok lave en lidst større baffel end den på billedet.
Du skal dog tænke på et par ting. * mellemtone enhedens Fs og Qt * baflens størrelse. * bagudstråling
Tilsammen bestemmer disse parametre hvor langt ned du får output. Da du snakker "mellemtoe" går jeg ud fra at du deler rimeligt højt - over 300-400 Hz. I så fald er det ikke så kritisk.
Mellemtoneenheden vil dog ikke blive akustisk belastet hvorfor dens frilufts Qt og Fs vil være gældende. Den ruller defor af tidligere end i et kabinet. Med fordel kan du dæmpe bagsiden med noget skumgummi eller filt. Pas også på bagvæggen, at du ikke får for mange reflekstioner. (nogen kandog godt lide dette og synes det giver mere rum).
Her et eksemple på hvordan det kan gøres (mellemtonen er en 6,5" Focal 6W):

På billederne er bassystemet også åbent ... men det er noget helt andet.
Mit nuværende system har også åben bagside ... se min hjemmeside.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret, kan dog ikke lige finde din hjemme, er meget interesseret! Tænke jeg ville ved 150 hz, er dette ikke muligt?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt dele ved 150 Hz .... det gør jeg i min nuværende konstruktion. Men det kræver at enhededen kan række så langt ned uden kabinet. Hvis den har en forholdsvis høj Qt (gerne omkring 0,5) og lav Fs (50-80 Hz) skulle det være muligt. Desuden skal baflen nok være bred eller have sider i dybden.
Hvilken mellemtone skal du at bruge?
Min hjemmside får du ved klik på linket nederst "www" .... eller her: http://www.soundimage.dk
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusinde tak, okay. Så jeg går jagt efter en enhed med Qt omkring 0,5 og Fs på 50-80 hz. Hvad delefiltert?
Ved du hvor jeg kan finde en sådan? Er ti tommelfingre.... Lige hvad angår
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 04 Juli 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem det, det vil være spild af penge
byg hellere en top som f.eks denne - så ved du at du får noget som virker efter hensigten og den vil være perfekt til en sub
http://www.troelsgravesen.dk/W15.htm
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Giver helt afgjort musicus ret. Det lille system med Seax Excel og Wrønding domen er et meget godt valg og vil også kunne anvendes i en åben baffel. Når du ikke selv er i stand til at beregne filtre (og måle på systemet) vil jeg også anbefale en færdig konstruktion, hvor det hele er gjort for dig.
|
| Til top |
|
| |
Rockmoroe Branchemedlem

Tweaks & Hifi
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 03:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max, vil du sige at ovenstående, kan laves som åben konstruktion?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske, og for at modvirke evt. tab i mellembassen kunne man bruge en lidt større forplade
MEN, konstruktionen er nøje gennemmålt og en ændring af forplademål vil sandsynligvis også give ændringer på frekvenskurven
Men du kan jo prøve, og hvis det ikke virker kan du bare lave det originale kabinet og dermed alligevel have en fremragende højtaler - det er jo det der er fidusen
Nu er det jo heller ikke sådan at dipole princippet pr automatik giver bedre lyd - de fleste som roder seriøst med dipoler bruger store og ofte meget kostbare bredbåndede enheder med høj effektivitet hvilket kræver lidt erfaring og ofte også tweaking med speciel elektronik osv.
HVIS du insisterer på at lege med det selv, og er villig til den kamp det giver med at få lavet et delefilter som virker, kan du MÅSKE med lidt held og nøje velvalgte enheder som f.eks disse - kunne måske komme til at virke ganske fornuftigt med et ganske simpelt filter, en kombination jeg godt ville prøve selv - håndteret rigtigt kan der være store fordele ved "minimalist-design"
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/104250/
http://www.bg-speaker.de/speaker/index.html se på NEO-3/RAW
Men igen, der er ingen garanti som der er på konstruktionen fra Troels, dog selvom noget virker som det bør er det jo stadig ikke sikkert det er DEN lyd du ønsker - og jeg anerkender bestemt også den kreative læreproces og den ubetalelige fornøjelse ved at "prøve selv"
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 05 Juli 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. jo dipol er noget sjovt noget at arbejde med ... der er vildt mange ting som har betydning for lyden .. afstanden til vægen har stor betydning.... så hvis du ikke har vidlt meget plads til den så vil jeg ikke råde dig til at lave dipol.... efter min mening skal man have 120 cm til bagvægen og helst 50 fra side vægen ..
men kan se du mangler nogle enheder til mellem tone.. .. jeg har selv bygget mig nogle dipol højtaler .. jeg dele ved 200 hz... op til min 10 " mellem tone .. og igen ved 1000 op til min 4 " igen dele jeg ved 5000 hz... og til diskanten
men vil helt klart sige du ikke skal gå under 8 " til lav mellem tone ...
jeg bruger vifa til lav mellem tone og scan speak til top..
men det er lidt synd at du har lavet en bas i kabinet .. men det kan du nå at lave om på ... .. hvis der er noget du vil vide så bare sig til ...
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |