Forfatter |
|
Elleson Audio Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa alle
Er der nogen der har nogle gode links til en eller flere opskrifter til en DIY pladespille??
Jeg har fundet et par forhandlere der sælger dem som kits, men så er det jo mere eller mindre lavet og skal bare samles..Maskineri til diverse opgaver er ikke noget problem og de fleste matrialer er heller ikke noget prob.
Jeg skal på job om 2 min så nu ikke blive sure hvis der ikke kommer nogen respons før 01.30..
På forhånd tak
EA
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elleson Audio skrev:
Hejsa alle
Er der nogen der har nogle gode links til en eller flere opskrifter til en DIY pladespille??
|
|
|
Hej EA
Opskrift er det ikke, men der er maskemekanisk lir (om ikke andet så til inspiration) og eventuelt dyre stumper hos Teres http://www.teresaudio.com/
Men dem havde du vel fundet....
Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan godt være at jeg spørger dumt, men er der ikke et max/min mål ang. placering af armen eller er det bare at sætte den, så den kan frit komme fra yderst til inderst..." ja jeg sagde jo det det nok ville være dumme ???? "
Ellers tak for respons..
MVH
EA
|
Til top |
|
|
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
Sendt: 10 Januar 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Elleson Audio,
Nu findes der ikke dumme spørgsmål kun dårlige svar . Placeringen af tonearmen afhænger dels af længden på armrøret samt geometrien. En 12" arm som f.eks SME3012R skal som udgangspunkt monteres således at afstanden fra midten af værkets centerspindel til omdrejningspunket på armen er 308,8 mm. Hvis du der til lægger ca. 100 mm så der er plads til kontralod mv..., ja så har du afstanden til hjørnet at dit plint (læs pladen hvor armen sidder monteret).Så hvis du overholder disse mål i din konstruktion, så skulle der være plads til lange arme.
Ovenstående er en lidt simpel beskrivelse, men helt generelt kan man sige at alle arme skal monteres med den rigtige afstand for at få så lille en fejlsporing som overhoved muligt. __________________ Venlig hilsen Pink
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Januar 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige et ? mere, hvad med en tung frit stående fod til armen lige som den frie motor, det ville jo give mulighed for at bruge alle længder arme eller er det for ustabilt "med tung mener jeg 1-2 kg" eller en "kasse/fod" med indbygget riaa?
Min plan var at lave den i alu og sort lexan evt sort pom og bruge en 300 arm fra rega og en riaa fra nad "billig start på et forsøg"
men er mere end lykkelig for andre forslag
|
Til top |
|
|
PINK Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sådan tonearms monterings fod lyder som en rigtig god ide, men hvis det var mig som byggede ville jeg lave en eller anden form for fastgørelse. Vægten på 1-2 Kg tror jeg ikke er nok... . Måske i kombination med en 'magnet lås' ala dem fra måleure standere.
Intet ondt sagt om Rega RB300 det er da en god arm til pengene, men der er mange andre muligheder f.eks. en brugt Helius arm. Eller med dine bearbejdnings muligheder kunne en diy tangentialarm også være en løsning. Prøv at søge 'poul ladegaard' på google så kan du se en konstruktion som blev beskrevet i high fidelitys guldalder periode.
__________________ Venlig hilsen Pink
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Januar 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Kommer måske på "planet" når jeg har lidt mere tjæk på den der ret lækre flyvende arm.. Længden på armen har den så meget at sige og hvorfor??
Skal siges at jeg aldrig har ejet en pladespille og har en lp samling der består af én lp Men man skal jo starte et sted __________________ Beard M70
Thorhauge STOne
Thorens TD166MKII SME3009
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges
Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 10 Januar 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elleson Audio skrev:
Den Kommer måske på "planet" når jeg har lidt mere tjæk på den der ret lækre flyvende arm.. Længden på armen har den så meget at sige og hvorfor??
|
|
|
Der findes mange meninger om hvorfor 12" arme er bedre en 9" arme. Det vil jeg ikke gå komme ind på, for jeg ved ikke nok om det, men det må bl.a. have noget med at 12" armens bane er mere flad end 9" armens. Mere tilnærmet en ret linie ligesom en tangeltialarm.
Men mht. hvor en given arm skal placeres er jeg ikke i tvivl. Det skal være lige nøjagtig så langt fra center som foreskrevet i manualen.
Netop derfor er jeg ikke sikker på at en separat armbase er en god ide. I hvert fald skal du sørge for at pladetallerken og armbase ikke kan flytte sig i forhold til hindanden når først de er indstillet.
Og så er det nok nemmere at bygge armbasen ind i plinten.
At montere en tonearm er ren 7. klasses geometri med cirkler og rette vinkler - ikke svært, men det kan tage noget tid.
Elleson Audio skrev:
Skal siges at jeg aldrig har ejet en pladespille og har en lp samling der består af én lp Men man skal jo starte et sted |
|
|
Så kommer du ikke i tvivl om hvilken plade du skal høre
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
PINK Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt tænke sig at eje 1 stk. lp plade, og så gå med bygge tanker, seriøst skulle jeg mene.
Som den gamle Erhard sagde engang 'det har jeg aldrig sagt', og heller ikke givet indtryk af at en 12" arm nødvendigvis lyder bedre end f.eks en 9", men alt andet lige er fejlsporingen lavere jo længere armen er, ganske som Vilmann beskriver det .
Når jeg skrev om SME 12" var det i et forsøg på at udregne en plint størrelse til værket, men ideen med den multi justerbar arm base virker meget tiltalende, specialt når lysten til at prøve andre arme er stor.
Kun en plade, velkommen til den store vinyl verden. __________________ Venlig hilsen Pink
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
PINK skrev:
Smukt tænke sig at eje 1 stk. lp plade, og så gå med bygge tanker, seriøst skulle jeg mene.
Som den gamle Erhard sagde engang 'det har jeg aldrig sagt', og heller ikke givet indtryk af at en 12" arm nødvendigvis lyder bedre end f.eks en 9", men alt andet lige er fejlsporingen lavere jo længere armen er, ganske som Vilmann beskriver det .
Når jeg skrev om SME 12" var det i et forsøg på at udregne en plint størrelse til værket, men ideen med den multi justerbar arm base virker meget tiltalende, specialt når lysten til at prøve andre arme er stor.
Kun en plade, velkommen til den store vinyl verden.
|
|
|
Det er udfordringen jeg søger, ikke så meget fordi at jeg mangler en pladespille, men tag endelig ikke fejl, for jeg mener det sgu meget seriøst og lp´er er ikke noget problem da min familie ikke har andet "næsten" end vinyl, den ene jeg har var også deres forsøg på at åbne mine øjne for vinyl...
Det med at 12" er mere flad, er det ikke bare et spørgsmål om højden på monterings stedet af armen?
Så til mit prosjekt er der nu indkøbt materiale.. 850 kr for mat. til tallerken og plint der til
Ang. omd på tallerkenen 33/45 eller kan 45 klare opgaven? __________________ Beard M70
Thorhauge STOne
Thorens TD166MKII SME3009
Martin Logan Clarity
RA Standard Blue
Aksa Equbrillium
CD søges
Savner du en "mis" til de ensomme dage? Tjek mit WWW
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at læse om jeres tanker,snakkede med en ingeniør som intresserede sig en del for pladespiller han havde bla. støbt en i støbejern det var et godt matriale sagde han det skulle være den dårligste kvalitet sagde han det virkede bedst rent lydmæssig.Nu er det jo ikke sådan lige at kunne støbe sådan selv som privatperson.Han foreslog en anden ting som man kunne lave og det var cement i 3 til 1 forhold det skulle være ret godt og som han sagde det kunne jo males så det blev pænt.
Så skulle man finde en fin tonearm og motor,leje o.s.v __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Prøv evt at tage kontakt til gert fra www.highend-sound.com . Han har bygget noget selv, og har en hel del til diy pladespillere. Bla. har han dc-motorer og styringer, arme, lejer osv..
mvh
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 08 Januar 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Spændende at læse om jeres tanker,snakkede med en ingeniør som intresserede sig en del for pladespiller han havde bla. støbt en i støbejern det var et godt matriale sagde han det skulle være den dårligste kvalitet sagde han det virkede bedst rent lydmæssig.Nu er det jo ikke sådan lige at kunne støbe sådan selv som privatperson.Han foreslog en anden ting som man kunne lave og det var cement i 3 til 1 forhold det skulle være ret godt og som han sagde det kunne jo males så det blev pænt.
Så skulle man finde en fin tonearm og motor,leje o.s.v |
|
|
Mon ikke den nærmeste ordbog kan anvise nogle punktummer også
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 09 Januar 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej EA
Tilbage i 2000 skrev jeg tre artikler om pladespilleren i HIGHfidelity (kan lånes på biblioteket eller bestilles på redaktionen). Her kan du læse ALT (og mere til) om plader, pick-up’er selve pladespilleren, arme og justeringer.
Jeg har også et lille Excel program til beregning af overhang/armplacering, som jeg kan tilsende evt. interesserede.
Min selvbyg 60 kg pladespiller med tangentialarm er netop færdiggjort. Billeder kan ses på min hjemmeside (kig under ”Analogue” og THE MONSTER)
http://www.soundimage.dk
mvh.
Jan Nielsen
HIGHfidelity __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ret spændende J.N.Kunne du evt. lokkes til at vise mere detaljeret om leje og pladetallerken, gerne tegning hvis du har lyst.  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 10 Januar 2005 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elleson Audio skrev:
Så lige et ? mere, hvad med en tung frit stående fod til armen lige som den frie motor, det ville jo give mulighed for at bruge alle længder arme eller er det for ustabilt "med tung mener jeg 1-2 kg" eller en "kasse/fod" med indbygget riaa?
Min plan var at lave den i alu og sort lexan evt sort pom og bruge en 300 arm fra rega og en riaa fra nad "billig start på et forsøg"
men er mere end lykkelig for andre forslag
|
|
|
En hjemmedrejet tallerken af POM snurrer lystigt på Frederiksberg og er langt at fortrække frem for alle andre plasttyper, og metaller af enhver art for den sags skyld.
|
Til top |
|
|