Emne: Forbedring af B&W DM7 Mk2 el. Proac 2.5? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
JensP Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 17
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Jeg har et par ældre B&W DM7 Mk2, som nogen har fortalt kan forbedres markant ved at skifte komponenter i delefilteret. Jeg er ikke klar over, om der menes nye komponenter med samme værdier og i bedre kvalitet eller et redesign af delefilteret. Er der nogen, som har erfaringer med dette?
Denne højttaler mangler jo noget dybbas. Kunne det være en ide med en subwoofer , eller ville det være bedre at se sig om efter nye højttalere, hvis man vil have mere bas?
Som alternativ kunne man jo overveje at kaste sig ud i Proac 2.5 selvbygger projekt? På hvilke punkter vil denne være bedre end mine B&W med eller uden sub?
Kommentarer er meget velkomne!
Jens
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens og velkomen til! I første omgang skal du nok begrænse
modifikationerne til udskiftning af komponenter til nogle med samme
værdier. Når du har gjort det og har en ide om hvad du evt. kan/skal
forbedres ved lyden, så kan du nemmere begynde at ændre på selve
filterkonstruktionen.
Selvfølgelig får du mere bas med en subwoofer, men spørgsmålet er
om det er den rigtige slags bas du får  Mange subwoofere giver
en fin hjemmebioslaskebas, som desværre ikke rigtig egner sig til
hifilyd. Hvad skal du bruge højttalerne til (primært stereo, primært
surround eller ca. 50/50?). Desuden er det rart at vide hvilket udstyr
du har og hvilke opgraderinger der måske ligger i kortene (bortset
fra evt. nye højttalere)? Bastrykket afhænger også en del af
rumstørrelse, indretningen og højttalernes placering, så her vile lidt
mere information også være nyttigt. Umiddelbart vil jeg nok mene at
du kigger på helt nye højttalere, men med lidt mere information kan
det jo være at konklusioen bliver en anden
/U.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke nok med samme værdier når det gælder spolen.
Seriemodstanden skal også være den samme. Smider du en Cross
coil med nær nul ohm så vil du få mindre bas, og højere følsomhed.
Dvs. du vil få en mere mellemtonedomineret lyd. Smider du en spole
i med højere seriemodstand vil du få lidt dybere bas, evt. et utilsigtet
bashæv omkring eller over resonansfrekvensen. Grunden til alt dette
er at Q'e ændre sig med seriemodstanden.
Jeg har før hørt at folk får en hurtigere bas, når de skifter deres
normale spole ud med en Cross coil (eller andre foliespoler), i
virkeligheden har de blot fået mindre bas og mere mellemtone.
Jeg vil anbefale at du starter med kondensatorerne og evt.
dæmpemodstande, hvis du vælger at modificere.
|
Til top |
|
|
JensP Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
Hej Jens og velkomen til! I første omgang skal du nok begrænse modifikationerne til udskiftning af komponenter til nogle med samme værdier. Når du har gjort det og har en ide om hvad du evt. kan/skal forbedres ved lyden, så kan du nemmere begynde at ændre på selve filterkonstruktionen.
Selvfølgelig får du mere bas med en subwoofer, men spørgsmålet er om det er den rigtige slags bas du får Mange subwoofere giver en fin hjemmebioslaskebas, som desværre ikke rigtig egner sig til hifilyd. Hvad skal du bruge højttalerne til (primært stereo, primært surround eller ca. 50/50?). Desuden er det rart at vide hvilket udstyr du har og hvilke opgraderinger der måske ligger i kortene (bortset fra evt. nye højttalere)? Bastrykket afhænger også en del af rumstørrelse, indretningen og højttalernes placering, så her vile lidt mere information også være nyttigt. Umiddelbart vil jeg nok mene at du kigger på helt nye højttalere, men med lidt mere information kan det jo være at konklusioen bliver en anden
/U. |
|
|
Tak for svar. Mit ønske er 100% stereo (ejer p.t. intet TV...). Jeg har Audio Analogue CD + forstærker, og efter denne opgradering har jeg selv på fornemmelsen, at højttalerne nu er det svageste led i kæden...
Vedr. subwoofer er det klart at det skal være HiFi-bas og ikke effektbas. Findes sådan noget overhovedet? Stuen er p.t. ca. 20m3, men jeg venter at få lidt mere i den nærmere fremtid...
Hvis nye højttalere er svaret, har du så evt. nogen anbefalinger? Jeg kiggede som sagt selv lidt på Proac 2.5 selvbyggerprojektet....
Jens
|
Til top |
|
|
JensP Forum Bruger

|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Det er ikke nok med samme værdier når det gælder spolen. Seriemodstanden skal også være den samme. Smider du en Cross coil med nær nul ohm så vil du få mindre bas, og højere følsomhed. Dvs. du vil få en mere mellemtonedomineret lyd. Smider du en spole i med højere seriemodstand vil du få lidt dybere bas, evt. et utilsigtet bashæv omkring eller over resonansfrekvensen. Grunden til alt dette er at Q'e ændre sig med seriemodstanden.
Jeg har før hørt at folk får en hurtigere bas, når de skifter deres normale spole ud med en Cross coil (eller andre foliespoler), i virkeligheden har de blot fået mindre bas og mere mellemtone.
Jeg vil anbefale at du starter med kondensatorerne og evt. dæmpemodstande, hvis du vælger at modificere. |
|
|
Hej Kjeldsen
Har du nogen fornemmelse af, om det er rigtigt, at højttaleren vil lyde væsentligt meget bedre, hvis nogen eller alle komponenter i delefilteret opdateres. Én sagde til mig, at det ville være bedre end at finde en anden højttaler. Jeg vil dog helst ikke bruge et par tusinde for at finde ud af, at jeg hellere skulle have brugt pengene på andre højttalere. Vil den reducerede ændring, du foreslår, være tilstrækkelig (f.eks. give 90% af den max. opnåelige forbedring), eller er det blot et sted at starte?
Jens
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt afhængig af hvilke kondensatorer der sidder i filteret (typer og værdier), så kan en opgradering koste fra 150 kr. til ca. tænkpåettal (  )
Jeg ved ikke helt hvad enhederne til ProAc klonen står i idag, men DM7 er en ret gammel højttaler efterhånden og selvom en kondensatoropgradering giver en del, så er der stadigvæk langt op til den forbedring du vil få med et par nye højttalere. Hvis ikke prisen på et par nye højttaler er afskrækkende, så var det nok den vej jeg ville gå. Du kan jo altid beholde DM7'erne og så evt. bruge dem som ekstrahøjttalere eller basis for lyttetests med forskellige filterkomponenter el.lign (det er meget lærerigt).
Umiddelbart så lyder ProAc-projektet som et fornuftigt bud på noget der kan sammensættes med dit udstyr med godt resultat, og basmæssigt burde de også kunne give en forbedring (også selvom du opgraderer lytterummet til nummeret større  ). Men ok, der er selvfølgelig mange andre muligheder. J
Konklusion: Jeg ville nok starte med at undersøge priserne på ProAc enhederne og på de kondensatorer der skal bruges til DM7-filteret og så tage en beslutning udfra det
/U.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal være opmærksom på at DM7 sikkert er produceret med
meget små tolerancer. Du skal sørge for at køber komponenter der
enten har små tolerancer fra start ellers skal du selv kunne måle.
Fordelen ved nye kondensatorer (evt. Monacors de grå, dem kan jeg
selv lide og koster ikke en bondegård) og bedre modstande (Vishay),
er du du vil får klart mere hul igennem. Der problem der kan opstå
er at komponenterne ikke matcher ordentlig. Selv små afvigelser vil
give et dårligere stereoperspektiv og dårligere dybde - dvs. det 3
dimensionelle lydbillede reduceres.
Personligt vil jeg hellere have styr på lydbilledet end mere hul i
gennem.
Hvis du har modet, vil jeg bestemt anbefale et selvbygger projekt i
stedet. Der er sket meget med enheder siden DM7.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|