| Forfatter |
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Som overskriften; hvor finder man en formel hvormed man kan regne duelunds filter ud, på en letfattelig måde? Jeg har hhv. en 6 ohm disk og 2 stk. 8 ohms basmellemtone...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Steen ville impedanskorrigere enhederne helt og bruge et akustisk LR 12db filter.
Eventuelle sugekredse er en selvfølge.  __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gik udfra, at det er en 2-vejs?
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja, 2 vejs, dvs at jeg derudover deler elektronisk til nogle 10" basser fra basmellemtonerne...
Jeg synes bare, at når man læser "at lave en højtaler helt færdig", så er det ikke en "ren" LR 12db, men måske læser jeg det bare ikke rigtigt...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nu et fint råd fra Mikael, med sugekredse, det har jeg også selv måtte sande er nødvendigt
Når han så anbefaler LR 2.ordens AKUSTISK, så er det nok for at gøre det lidt "nemt" for dig
Med risiko for at få på puklen, tror jeg at en "duelund" slope/afrulning er en art mellemting mellem LR og Bessel
Det er ikke sådan lige hverken at forklare, beregne, simulere eller udmåle - det kræver viden, erfaring og ikke mindst øvelse
http://www.geocities.com/kreskovs/CrossoverdocN.html
Et stykke nede på denne side er der link til en artikel af Duelund, den kan skræmme selv de bedste
http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
Hej.
Ja, 2 vejs, dvs at jeg derudover deler elektronisk til nogle 10" basser fra basmellemtonerne...
Jeg synes bare, at når man læser "at lave en højtaler helt færdig", så er det ikke en "ren" LR 12db, men måske læser jeg det bare ikke rigtigt...
mvh. Per.
|
|
|
Det er en 3 vejs uanset om du kalder det en sub eller ej og uanset om du deler passivt eller blandet passivt/aktivt, produktet er det samme
De nødvendig oplysninger finder du her www.steenduelund.dk men desværre er det hele ikke på dansk.
Der er targetkurver her til den filtertype du skal bruge til en 3 vejshttp://tkhifi.homepage.dk/due3vejs/duesynkronsimu3vejs.html men bemærk at komponentopstillingen er baseret på faste modstande, ikke ht enheder, så en del af stumperne (ca. halvdelen) er indeholdt i enhederne.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det var nu et fint råd fra Mikael, med sugekredse, det har jeg også selv måtte sande er nødvendigt
Når han så anbefaler LR 2.ordens AKUSTISK, så er det nok for at gøre det lidt "nemt" for dig
Med risiko for at få på puklen, tror jeg at en "duelund" slope/afrulning er en art mellemting mellem LR og Bessel
Det er ikke sådan lige hverken at forklare, beregne, simulere eller udmåle - det kræver viden, erfaring og ikke mindst øvelse
http://www.geocities.com/kreskovs/CrossoverdocN.html
Et stykke nede på denne side er der link til en artikel af Duelund, den kan skræmme selv de bedste
http://www.linkwitzlab.com/crossovers.htm
|
|
|
Den 2 vejs er en LR mens 3 og 4 vejs er begge ægte "duelund"
Formelsættet kan også beregne de kendte typer men det det drejer sig om er de varianter der opfylder synkronitetskriteriet og samtidigt har afrulninger med et Q på 0.5 eller mindre.
Hvordan og hvorfor fremgår af Steens artikler
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
Tak for gode links. Det meste havde jeg nu i forvejen, håbede bare at der var noget (for mig) mere forståeligt. Jeg mener både at jeg kan regne, læse og har en smule indsigt i ht, men det er for langhåret for mig.
Ellers tak for hjælpen, jeg må bare hænge mig på LR 12 db (igen).
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
hej.
Tak for gode links. Det meste havde jeg nu i forvejen, håbede bare at der var noget (for mig) mere forståeligt. Jeg mener både at jeg kan regne, læse og har en smule indsigt i ht, men det er for langhåret for mig.
Ellers tak for hjælpen, jeg må bare hænge mig på LR 12 db (igen).
mvh. Per.
|
|
|
Du har targetkurverne fra Torbens hjemmeside ligesom den lange af Steens artikler indeholder targetkurver i talform.
Centerfrekvensen kan du flytte efter behov, eks. fra 1000Hz til 800Hz, skæringsfrekvenserne følge med. Det du så gør er at plotte targetkurverne ind på dit målesystem hvorefter du filtrerer dine enheder, enhed for enhed, så den målte amplitude lægger sig oven i targetkurven. Snip snap snude, så mangler du bare at lægge niveauerne helt på plads
I de glade dage med Steens Kemtec målesystem gjorde vi det at targetkurverne blev kopieret over på overheadfilm så man altid kunne printe målte kurver ud og sammenlige.
|
| Til top |
|
| |