Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Jeg mangler Bas...nu!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jasu40
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 August 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Hej jeg er ny her i forummet og vil søge hjælp til ombyg. Jeg har et 3 vejssystem som som jeg syntes er bragende godt (selvbyg). Nu skal vi ommøblere og kan ikke ha dem stående i hjørnerne i stuen mere :-(. De betår af 10" bas 2,5" mellemtone dome og 1" dome diskant fra Phillips. Jeg har nu en ide om at ha det ene kabinet stående som subwoffer, men der mangler en masse bas nu. Mellemtone diskant er i et kabbinet for sig og er opstillet for sig. Basen er i et kabbinet på 40L. alt bygget i 22mm i MDF. Kan jeg gøre noget, så jeg får bassen igen al la "Bose", forestiller jeg mig.

Til top Vis jasu40's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jasu40

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 August 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Sådan en mellem dome kan vist ikke dele meget under 1khz

Skal det forstås sådan at du nu kun bruger EN basenhed, for så er det klart at du mangler bas - foruden at der nok er en del fase problemer

Jeg forstår faktisk ikke meget af din opstilling, hvad har du f.eks gjort ved dit delefilter 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 August 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Vi bliver nødt til at have (mange) flere oplysninger om systemet, hvis vi skal kunne give råd.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jasu40
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver at lave en beskrivelse af mine højtalere.

De består som et basreflexkabinet på 40l. med en 10” i, ovenpå er et kabinet med mellemtone og diskant, som så er faseforskudt akustisk fra frontpladen.

I baskabinettet er spolen (serie)på 2,1mH plasseret. I kabinettet med mellem og højtonen er der en C 50mF og L 0,2 mH (serie) for mellemtone.På højtonen en C 5mF (serie) og en L 0,2mH (parallel). Alle komponenterne er angivet fra Phillips, men er skiftet med kvalitets komponenter købt hos ”Dansk Audioteknik” København.Der er ført 3x2leder til hver højtaler og min forstærker en (old men god) Kenwood KA-5020 er ombygget med store skrueterminaler.

Jeg har prøvet at forbinde det ene baskabinet til forstærkerens L plus og R minus, men der er ingen bas i det. Mellem/højtone kabinetterne er (skal) lagt på en reol og bassen (må godt) står så i et hjørne i stuen.

Skal der evt. bygges et nyt baskabinet, jeg har jo 2x10” at gøre godt med.

Venligst Jan.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Ugh... Problemet er nok, at på trods af opdelingen i to bokse, er kabinetterne lavet for at skulle fungere sammen - delefrekvensen er ret høj (som Musicus påpegede). I praksis fungerer (eller fungerede) basboksene et godt stykke op i mellemtonen. Så der er altså IKKE tale om et satellit/sub-system i moderne forstand.

Det betyder, at det ikke vil fungere lydmæssigt med basenhederne 'lagt sammen' i en enkelt boks, desværre. Og mellemdomen vil næppe bryde sig om at blive tvunget længere ned i frekvens.

Du nævner, at de har stået i hjørnerne af stuen - det betyder nok, at du er blevet 'basoman'!  . Hjørneplacering giver en kraftig forstærkning af bassen i de fleste tilfælde, så du har vænnet dig til for meget af den...

Jeg hader at måtte give dig dette råd; men du er nok nødt til at anskaffe dig nye højtalere, som kan leve med de indretningsmæssige krav. Og det er synd, når du nu er glad for de højtalere, du allerede har .

jasu40
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Ugh... Problemet er nok, at på trods af opdelingen i to bokse, er kabinetterne lavet for at skulle fungere sammen - delefrekvensen er ret høj (som Musicus påpegede). I praksis fungerer (eller fungerede) basboksene et godt stykke op i mellemtonen. Så der er altså IKKE tale om et satellit/sub-system i moderne forstand.

Det betyder, at det ikke vil fungere lydmæssigt med basenhederne 'lagt sammen' i en enkelt boks, desværre. Og mellemdomen vil næppe bryde sig om at blive tvunget længere ned i frekvens.

Du nævner, at de har stået i hjørnerne af stuen - det betyder nok, at du er blevet 'basoman'!  . Hjørneplacering giver en kraftig forstærkning af bassen i de fleste tilfælde, så du har vænnet dig til for meget af den...

Jeg hader at måtte give dig dette råd; men du er nok nødt til at anskaffe dig nye højtalere, som kan leve med de indretningsmæssige krav. Og det er synd, når du nu er glad for de højtalere, du allerede har .

Det er rigtigt hvad du skriver, jeg har søgt mere viden på nettet. Jeg har prøvet at lægge Baskabinettet på gulvet midt mellem dem jeg nu kalder (satelitter) her var der der lidt bas med, men ikke nok. Jeg har tænkt på om jeg kunne dæmpe satelitterne hver med 10db det er dem som er for fremherskende. Jeg kunne så samtidig bygge et nyt baskabinet med 2x10" i. De 2 10" i serie ville blive til 2ohm, går det? Parallel til 8ohm, så dæmpes de vel yderligere .

Den dyre løsning er vel at købe 2 nye 7" basser til mine diskanter og delefilter til dem. Bygge de 2 x10" i et kabinet med en subwooferforstærker i , er det rigtigt.

Selv om højtalerne tidligere har stået i hjørner var det dog ikke overdreven bas, men fint tilpasset.....syntes jeg selv 

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2007 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Ja det tror jeg også jeg havde bevæget mig henad.

hvis jeg var dig, havde jeg lavet, hvis det skal laves selv, en top med en diskant og en 6,5" og derefter gøre som du siger med sub'en, en forstærker i røven på den.
Held og lykke med det..
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2007 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

En lille ting: Seriekobling øger impedansen til det dobbelte, parallelkobling halverer den. 2 ohm er for lavt til, at alm. forstærkere bryder sig om det. En ombygning af systemet er nok den eneste vej - og det kan nok blive dyrere end en nyanskaffelse :(

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

For mig lyder det til at hvis du skal investere yderligere bør du kigge på noget gennemarbejdet design, evt. fra Troels

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm

http://www.jumon-audio.dk/byggesaet.html

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes