|
Ugh... Problemet er nok, at på trods af opdelingen i to bokse, er kabinetterne lavet for at skulle fungere sammen - delefrekvensen er ret høj (som Musicus påpegede). I praksis fungerer (eller fungerede) basboksene et godt stykke op i mellemtonen. Så der er altså IKKE tale om et satellit/sub-system i moderne forstand.
Det betyder, at det ikke vil fungere lydmæssigt med basenhederne 'lagt sammen' i en enkelt boks, desværre. Og mellemdomen vil næppe bryde sig om at blive tvunget længere ned i frekvens.
Du nævner, at de har stået i hjørnerne af stuen - det betyder nok, at du er blevet 'basoman'! . Hjørneplacering giver en kraftig forstærkning af bassen i de fleste tilfælde, så du har vænnet dig til for meget af den...
Jeg hader at måtte give dig dette råd; men du er nok nødt til at anskaffe dig nye højtalere, som kan leve med de indretningsmæssige krav. Og det er synd, når du nu er glad for de højtalere, du allerede har .
Det er rigtigt hvad du skriver, jeg har søgt mere viden på nettet. Jeg har prøvet at lægge Baskabinettet på gulvet midt mellem dem jeg nu kalder (satelitter) her var der der lidt bas med, men ikke nok. Jeg har tænkt på om jeg kunne dæmpe satelitterne hver med 10db det er dem som er for fremherskende. Jeg kunne så samtidig bygge et nyt baskabinet med 2x10" i. De 2 10" i serie ville blive til 2ohm, går det? Parallel til 8ohm, så dæmpes de vel yderligere .
Den dyre løsning er vel at købe 2 nye 7" basser til mine diskanter og delefilter til dem. Bygge de 2 x10" i et kabinet med en subwooferforstærker i , er det rigtigt. 
Selv om højtalerne tidligere har stået i hjørner var det dog ikke overdreven bas, men fint tilpasset.....syntes jeg selv
|