| Forfatter |
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens.
Ja så var det lige tid til endnu et par modefiseringer:-) til dellfilteret i mine højt.
Der kom lige et par Jensen kondesatorer ind med posten idag  .. den ene til toppen er i pertinax 4.7 micro.(de audiophile siger de sku være de bedste) og "alm" Jensen kobberfolie kondensatorer til diskant også 10 micro!
Der kommer snart nye spoler i også:-) men en ting af gangen  (siger pengepungen..
Her er de nye bamser: (undskylder den dårlige billed kvali men det er med mobilen!)
Her er et billede af de gamle Bennic der sad i forvejen:
Her er et mere af de begge to:-)
For lige at få en ide om størrelsen af de kondensatorer:
kom gerne med spørgsmål eller lign.. ELLER POST GERNE JERES EGNE MODIFISERINGER AF JERES HIFI!!!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er de endeligt blevet samlet og bliver nu tilspillet:-)
Sikkert et arbejde at få dem mast ned i den højt:-) de fylder jo lidt!
Slet ikke nogen der har lavet lidt DIY modefiseringer selv??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ikk megen respons
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 24 August 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Don
Jeg har selv bygget mine højtalere med Seas W18EX magnesium basenhed og Scanspeak D3004/6000.
Jeg anvender også Jensen kobber kodensator i serie med diskant og Jensen spole til basenheden. Filteret er placeret i eksternt kabinet så det er nemt at eksperimentere. Nå, ja, der var faktisk slet ikke plads til delefilteret i højtaleren, som du selv nævner fylder Jensen komponenterne godt. Da filter er rent 1. ordens, anvender jeg sugekredse for at få en fornuftig afrulning omkring delefrekvensen.
Af dine billede ser det ud til at der ikke anvendes seriemodstand til filteret. Hvis der gør, så skift den til en Duelund! __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
Hej Don
Jeg har selv bygget mine højtalere med Seas W18EX magnesium basenhed og Scanspeak D3004/6000.
Jeg anvender også Jensen kobber kodensator i serie med diskant og Jensen spole til basenheden. Filteret er placeret i eksternt kabinet så det er nemt at eksperimentere. Nå, ja, der var faktisk slet ikke plads til delefilteret i højtaleren, som du selv nævner fylder Jensen komponenterne godt. Da filter er rent 1. ordens, anvender jeg sugekredse for at få en fornuftig afrulning omkring delefrekvensen.
Af dine billede ser det ud til at der ikke anvendes seriemodstand til filteret. Hvis der gør, så skift den til en Duelund! |
|
|
Ok.. det lyder da spændene.. ja de Jensen fylder helt godt.. eneste sted jeg har en modstand er til diskanten.. den blå dims du ser til højre.. inden under det blå krympflex sidder der kulmasse modstande.. ska der bruges duelund modstande der også mener du??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kender jeg ikke din specifikke modstand men jeg oplevede en betragtelig forbedring ved at udskifte en Mundorf MOX modstand netop i serie med diskanten. Diskanten blev mere "ægte". Faktisk en større forbedring end da jeg gik fra Jensen alu kondensator til kobber ditto. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 25 August 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åhhh ja. Det er nok 15 år siden jeg fik øje på Jensens udmærkede kondensatorer. De er på ingen måde blevet ringere. Jeg forstår (og deler) din begejstring for Jensen. Min erfaring er de "æder" så lidt af signalet, så dine 803er vil nok skrige lidt i diskanten ifht. Beninc bipolar. At der kommer igennem er jo kun godt, men det kan også ødelægge klangbalancen i en negative retning.
Vedr. modstande, så bør man nok prøve de gode og forholdvis lavt prissat metalfilms-effektmodstande. De lyder klart bedre end alt andet jeg selv har hørt.....men jeg ikke hørt de omtale Duelund. Umiddelbart vil Duelunds ikke være bedre...men jeg er klar til en udfordring hvis nogen mener noget andet.
Vedr. spoler, så pas nu på med blindt at skifte alle spoler til nye med samme mH værdi. De er nemlig en rigtig høj DC medstand i dine spoler. Erstatter du en spole til mellemtonen med en hi-end spole, så vil mellemtonen skrige/stikke af. Det kan være klogt at overveje om du overhovedet skal rører ved spolerne. Det kan nok kræve at du gider dæmpe og måle på hele systemet - hvem siger tweak skal være nemme.
Tillykke med din Jensen - de er skønne.
Mvh
Bradman
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Åhhh ja. Det er nok 15 år siden jeg fik øje på Jensens udmærkede kondensatorer. De er på ingen måde blevet ringere. Jeg forstår (og deler) din begejstring for Jensen. Min erfaring er de "æder" så lidt af signalet, så dine 803er vil nok skrige lidt i diskanten ifht. Beninc bipolar. At der kommer igennem er jo kun godt, men det kan også ødelægge klangbalancen i en negative retning.
Vedr. modstande, så bør man nok prøve de gode og forholdvis lavt prissat metalfilms-effektmodstande. De lyder klart bedre end alt andet jeg selv har hørt.....men jeg ikke hørt de omtale Duelund. Umiddelbart vil Duelunds ikke være bedre...men jeg er klar til en udfordring hvis nogen mener noget andet.
Vedr. spoler, så pas nu på med blindt at skifte alle spoler til nye med samme mH værdi. De er nemlig en rigtig høj DC medstand i dine spoler. Erstatter du en spole til mellemtonen med en hi-end spole, så vil mellemtonen skrige/stikke af. Det kan være klogt at overveje om du overhovedet skal rører ved spolerne. Det kan nok kræve at du gider dæmpe og måle på hele systemet - hvem siger tweak skal være nemme.
Tillykke med din Jensen - de er skønne.
Mvh
Bradman
|
|
|
Ok det var en meget spændene info... syntes ikk de skriger.. men de er heller ikk tilspillet endnu så kan ikk sige det med sikkerhed:-)
Har kulmassemodstande i nu?? ska jeg bare lad dem være eller bare prøve mig frem mener du?
Er ikk hlet med på det med der spoler?? hvis man køber en anden spole f.eks en jensen med samme "henry" og evt samme modstand er det så ikk ok ?? eller det er måske svært at finde en med samme modstand?? en forbedret spoel er vel at foretrække eller??
På forhånd tak:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
| Nu kender jeg ikke din specifikke modstand men jeg oplevede en betragtelig forbedring ved at udskifte en Mundorf MOX modstand netop i serie med diskanten. Diskanten blev mere "ægte". Faktisk en større forbedring end da jeg gik fra Jensen alu kondensator til kobber ditto. |
|
|
ok hva hedder den modstand nøjagtigt?? og hva koster den eller de??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Donne!
Det da nogle dåser der vil noget - altså kondensatorerne!
Kender én der har skiftet alle konserne i sine Mahler - til Mundorf Mcap Supreme - har overvejet det, men det koster alligevel en slat, selvom det ikke er de nye sølv/guld. Dem er der forøvrigt en del ht.-konstruktører der er glade for.
Hvad ligger sådan nogle dåser i pris?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok.. kunne være at man sku prøve dem:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Hej Donne!
Det da nogle dåser der vil noget - altså kondensatorerne!
Kender én der har skiftet alle konserne i sine Mahler - til Mundorf Mcap Supreme - har overvejet det, men det koster alligevel en slat, selvom det ikke er de nye sølv/guld. Dem er der forøvrigt en del ht.-konstruktører der er glade for.
Hvad ligger sådan nogle dåser i pris?
Mvh. |
|
|
Ja de er pænt store:-)
uha kan dårligt huske prisen men mener de koster ca 4k for sådan 4 stk(nye)
kender ikk de mundorf?? har bare altid været glad for de jensen der.. sidder stort aet i alle mine apperater:-)
Så må du da bare sparer op og få sådan nogle i dine mahlere:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med de nye Jensen kondensator, det er jo også en god kondensator
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Hele problematikken er, at du ikke kan erstatte en spole med en lad os antage en "god" b&W spole med en DC på 3.5 ohm. Det er jo immervæk rigtig meget modstand, men det er en naturlig følge af tynd tråd. En ny "hi-end" spole vil typisk ligge under 0.5 ohm.
Så skifter en af spolerne (f.eks. i serie med mellemtonen eller bassen), så vil du "mangle" modstanden og enheden vil umiddelbart spille højere med den nye spole. Jeg siger ikke at det bliver dårligt, men at det klogt at prøve forudsige hvad konsekvenser af det vil være.
Cheers.. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Tillykke med de nye Jensen kondensator, det er jo også en god kondensator
|
|
|
Ja de er slet ikk så ringe de jensen.. er lidt bidt af de pertinax:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Hej igen...
Hele problematikken er, at du ikke kan erstatte en spole med en lad os antage en "god" b&W spole med en DC på 3.5 ohm. Det er jo immervæk rigtig meget modstand, men det er en naturlig følge af tynd tråd. En ny "hi-end" spole vil typisk ligge under 0.5 ohm.
Så skifter en af spolerne (f.eks. i serie med mellemtonen eller bassen), så vil du "mangle" modstanden og enheden vil umiddelbart spille højere med den nye spole. Jeg siger ikke at det bliver dårligt, men at det klogt at prøve forudsige hvad konsekvenser af det vil være.
Cheers.. |
|
|
ok.. det var da godt med den info.. det er lige før man sku prøve dem først hva.. ved du eller om de spoler der sidder i B&W er nogenlunde eller?
lad os antage at den nye spole mangler lidt modstand(ohm) og bas mellemtone spiller så lidt højere så vil da miste sammenhængen mellem dikant og bas/mellemtone!!??
Har jeg ret??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Bradman skrev:
|
Hej igen...
Cheers..
|
|
|
ok.. det var da godt med den info.. det er lige før man sku prøve dem først hva.. ved du eller om de spoler der sidder i B&W er nogenlunde eller?
lad os antage at den nye spole mangler lidt modstand(ohm) og bas mellemtone spiller så lidt højere så vil da miste sammenhængen mellem dikant og bas/mellemtone!!?? Har jeg ret??
MVH Don |
|
|
Man udmåler selvfølgelig spolen inden den erstattes af en anden så både induktans og modstand har de samme værdier, men hvorfor så skifte ?
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv lavet en del med bla. Duelund kondensator og modstand til båndiskanten på mine Infinity men halvdyrt bliver det hurtigt.  __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 26 August 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige tilføje at jeg oplever det subjektivt som om der er kommet en øget klarhed-mindre forvrængning selv om sidstnævnte begreb kan mistolkes lidt.
Lad mig også tilføje at modstand også betyder noget de standard cement trådviklede effektmodstande kan med fordel skiftes, men husk de skal kunne holde til effekten.Skal indrømme at jeg ikke selv troede at der var ret meget at hente her men prøvede alligevel.
Hvordan oplever i ændringerne? __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |