Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: scan speak D3004/660000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 September 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen som har erfaringer med denne diskant? og hvordan den lyder i forhold til SS 9700. Det har selvfølgelig betydning hvordan den
anvendes, men alligevel kunne det være interessant at høre eventuelle erfaringer med den.

Med venlig hilsen
Til top Vis anholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anholt

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 September 2007 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har en liggende som jeg har lyttet lidt på. Det er en meget god diskant. Meget luft og let. Den er meget detaljerig. Jeg har kun hørt den i forhold til en 95000 og der ville jeg foretrække 66000 til hver en tid, men det er jo meget smag og behag.

Hvor i DK bor du. Jeg bor i Randers området. Du er velkommen forbi til en lytter.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

anholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Hej syncroniq

Det lyder som en diskantenhed efter min smag. Jeg kender til gengæld ikke 9500'eren, men det jeg ønsker er en diskant, som ikke er for pågående,
og dog alligevel med en hvis krop. Jeg regner med at dele til mellemtonen ved ca. 2.4 khz. Mellemtoneenheden er en Flexunits 5 H 52 15 06 SD med
kapton svingspole, som i mine ører har en meget dynamisk og åben lyd.
Hidtil har jeg anvendt SS97000 ved ca. 2 khz (gennem mange år), men jeg har fået lyst til at være utro og prøve noget andet. Det spiller også ind at
66000 vil passe i kainettet, så jeg ikke skal til at bygge nye kasser.
tusind tak for tilbuddet om et lyt, det kunne være meget interessant, men jeg bor desværre i københavnsområdet, og kommer først på
Randersegnen til efterårsferien.

Med venlig hilsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 11 September 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

anholt skrev:
Hej

Er der nogen som har erfaringer med denne diskant? og hvordan den lyder i forhold til SS 9700. Det har selvfølgelig betydning hvordan den
anvendes, men alligevel kunne det være interessant at høre eventuelle erfaringer med den.

Med venlig hilsen

Hvis det er en neutal, ikke anmasende diskant du er ude efter så er valget let, den hedder D29/9300 og hvad den ikke har i "high-end-signalværdi" har den i velatikuleret gengivlse, og det er jo det det i virkeligheden handler om

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

anholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn
Ganske rigtigt, det er en neutral og musikalsk lydende diskant jeg søger, om den hedder noget fint, eller er købt i Netto, er i den sammenhæng
flintrende ligegyldigt - hvis man altså ikke skal handle den igen.
9300 lyder interessant, men er den ikke med magnetisk olie? men det er måske ligemeget for dynamikken
For at komplicere sagerne har jeg også kik på en OW II, der er uden magnetisk olie og blot en 3/4 tommer.
Har du lyttet til den?
det skulle også være en fin musikalsk domediskant.
Som sagt, har jeg et sæt SS9700, som jeg mistænker for at være i stykker. De lyder ved kraftige transienter
resonante og skingre.

venlig hilsen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 September 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvordan har du lavet delefilteret? Beregnet? eller målt med måleudstyr?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

anholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hej syncroniq

Filteret med SS9700 har en længere historie. kort fortalt begyndte jeg med den oprindelige Speak konstruktion fra high fidelity, som er en
konstruktion mange siden - set med mine øjne - har "kopieret" og så kaldt noget andet. Det er der åbsolut ikke noget ondt i, for det er jo sådan
innovation sker, man låner og forbedrer. Peak Consult har vist nok en tovejs konstruktion der minder meget om grundkonstruktionen, Miju her
fra sitet har vist osse skelet lidt til Jan Hass oprindelige konstruktion. Systemet kørte jeg sammen et sæt amadeus sub 100, hvilket er en fin
kombination. Så stak jeg en skruetrækker gennem den ene flexunit og på Skaanings anbefaling fik jeg under reparationen opgraderet dem til
kapton svingspoler, og samtidig fik jeg målt på højttalerne sådan at vi kunne lokalisere det peak kaptonsvingspolen giver i diskant området.
Peaket blev tæmmet i delfilteret og pang, stor åben mellemtone. Indimellem har jeg så leget med et elektronisk delefilter konstrueret af Lars
Vester (Mantra Sound) oprindeligt til HF275, jeg for en del år siden samlede. Et fremragende delefilter som er velfungerende, musikalsk og har
vist sig meget nyttigt. Jeg prøvede for sjov at sætte det på Speak højttaleren og der skete næsten et mirakel, det fungerede fremragende
sammen. jeg har ikke målt på denne kombination, men har regnet lidt på sagerne. Vesters delefilter deler 24 db. ved ca. 2.5 khz og det har en
baffelstep korrektion fra ca. 750 hz, hvilket passer meget godt til Speak kabinettet. Med gain kontrol og alle de fordele som følger med et
elektronisk delefilter er det ingen sag at sætte en anden diskant i højttaleren. Udfordringen er at finde en diskantenhed som lydmæssigt matcher
flexunit enheden og som opfører sig nogenlunde civiliceret.

Så til dit spørgsmål om beregninger og mållinger er svaret nok, at det er blevet fiflet på plads, lidt lån og tillempninger, og en god portion lytning.

venlig hilsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes