Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Modificering af højttalerenhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 September 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg hørte for nogle dage siden et sæt lukkede selvbygkit højtalere fra 70'erne det var et seaskit med 2 x 10" i hver. realismen der var i bunden fik mig virkelig til at ønkse at jeg havde sådan nogle højttalere.

Mit spørgsmål lyder derfor: Hvilke 10"/12" enheder passer godt til lukkede kabinetter?

Jeg har fundet en enhed som jeg synes ser ret tiltalende ud set ud fra frekvenskurven og følsomheden men som ikke er særlig egnet til et lukket kabinet. -> http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=99

Jeg kunne godt tænke mig at vide om hvordan man kunne modificere denne eller andre basenheder så de kunne egner sig til at spille i et lukket kabinet.

på forhånd tak!

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 September 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

En Peerless SLS 10 med et par ventiler vil gøre det rigtig godt. De kræver dog et lidt størrere kabinet.

Du kan beregne lidt på den her (Den findes i listen):

http://graph.flexunits.com:8080/scp-dst.htm

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

En Peerless SLS 10 med et par ventiler vil gøre det rigtig godt. De kræver dog et lidt størrere kabinet.

Du kan beregne lidt på den her (Den findes i listen):

http://graph.flexunits.com:8080/scp-dst.htm

Tak! Men er det en god enhed? er den hurtig og impulsvillig, jeg ved ikke helt hvad jeg skal kigge efter for at finde ud af hvilke enheder der er det?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 September 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det kommer an på hvad du mener er hurtighed. PA enheder virker hurtige, men det er somregel fordi de ikke går dybt.

Du skal kigge på Le. Jo størrere Le, des langsommere er enheden. Som produkt af det hænger det somregel sammen med hvor højt i frekvens enheden kan gå (hurtige svingninger = høj frekvens). Le skal dog holdes op imod enhedens modstand hvis ikke jeg husker forkert. (Jo lavere impedans, des mere har Le at sige).

Peerless SLS er en super enhed til prisen. Den går dybt og gør det godt.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Det kommer an på hvad du mener er hurtighed. PA enheder virker hurtige, men det er somregel fordi de ikke går dybt.

Du skal kigge på Le. Jo størrere Le, des langsommere er enheden. Som produkt af det hænger det somregel sammen med hvor højt i frekvens enheden kan gå (hurtige svingninger = høj frekvens). Le skal dog holdes op imod enhedens modstand hvis ikke jeg husker forkert. (Jo lavere impedans, des mere har Le at sige).

Hey tak!

Hvornår er Le lavt nok?

Jeg leder vel egentlig efter en basenhed til lukket kabinet som har:

Lav fs.

Lav Le.

Høj følsomhed.

blødt ophæng.

lav moving mass.

Hvor meget betydning har bl for en impulsvillig og korrekt bas?

ret mig endelig hvis jeg tager fejl

og tak!

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 11 September 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:

Hej!

Jeg hørte for nogle dage siden et sæt lukkede selvbygkit højtalere fra 70'erne det var et seaskit med 2 x 10" i hver. realismen der var i bunden fik mig virkelig til at ønkse at jeg havde sådan nogle højttalere.

Mit spørgsmål lyder derfor: Hvilke 10"/12" enheder passer godt til lukkede kabinetter?

Jeg har fundet en enhed som jeg synes ser ret tiltalende ud set ud fra frekvenskurven og følsomheden men som ikke er særlig egnet til at lukket kabinet. -> http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=99

Jeg kunne godt tænke mig at vide om hvordan man kunne modificere denne eller andre basenheder så de kunne egner sig til at spille i et lukket kabinet.

på forhånd tak!

Du skal først og fremmest gå efter enheder med en lav egenresonans, gerne under 25Hz og et lavt Qt. Et højQ'et bassystem vil altid lyde tungt og slæbende

mht. "hurtighed" så er impulsgengivelsen afhængig af båndbredden og dermed filtreringen af enheden. I sidste ende er det impulsgengivelsen af det samlede system der er afgørende. 

Hvis du vil bruge 2x10" i parallel så vælg enheder med en så høj DC modstand som muligt så du ikke skal slås med en totalimpedans under 3 ohm. De Seas enheder du har hørt er givetvis 15ohms enheder, muligvis af typen 25F-EWX (Fo 26Hz Qts 0,23) De nævnte Seas enheder har iøvrigt en ualmindelig omgængelig frekvensgang (de ruller jævnt af over 2kHz) og med 2x10" behøver du heller ikke spekulere på stor slaglængde

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Adamfelix skrev:

Hej!

Jeg har fundet en enhed som jeg synes ser ret tiltalende ud set ud fra frekvenskurven og følsomheden men som ikke er særlig egnet til at lukket kabinet. -> http://profesional.beyma.com/ENGLISH/detalle.php?id=99

på forhånd tak!

Du skal først og fremmest gå efter enheder med en lav egenresonans, gerne under 25Hz og et lavt Qt. Et højQ'et bassystem vil altid lyde tungt og slæbende

mht. "hurtighed" så er impulsgengivelsen afhængig af båndbredden og dermed filtreringen af enheden. I sidste ende er det impulsgengivelsen af det samlede system der er afgørende. 

Hvis du vil bruge 2x10" i parallel så vælg enheder med en så høj DC modstand som muligt så du ikke skal slås med en totalimpedans under 3 ohm. De Seas enheder du har hørt er givetvis 15ohms enheder, muligvis af typen 25F-EWX (Fo 26Hz Qts 0,23) De nævnte Seas enheder har iøvrigt en ualmindelig omgængelig frekvensgang (de ruller jævnt af over 2kHz) og med 2x10" behøver du heller ikke spekulere på stor slaglængde

Meget spændende! det vil jeg kigge lidt efter, har du nogen bud/links?

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hvad siger i til den her http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/101350/ ?

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

et andet spørgsmål. Hvis man gerne vil have fasen vendt så lidt som muligt er det så en idé at lave kabinettet uendeligt stort og vil det fungere? Hvis ikke hvad er så løsningen?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 11 September 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
syncroniq skrev:

Hey,

Hey tak!

Hvornår er Le lavt nok?

Jeg leder vel egentlig efter en basenhed til lukket kabinet som har:

Lav fs.

Lav Le.

Høj følsomhed.

blødt ophæng.

lav moving mass.

Hvor meget betydning har bl for en impulsvillig og korrekt bas?

ret mig endelig hvis jeg tager fejl

og tak!

du mangler bare billig og ingen opbrydninger... så er deb driver jo næsten perfekt

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Bjørn og Syncroniq og andre, hjælp mig!

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 September 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Quote(frit), "Gamle 10" Seas med realisme i bassen" - jeg er noget i tvivl om hvad det præcis er du har hørt ved den lejlighed, mest en solid mellembas måske?

Jeg ville nu ikke koble 2 stk 8ohm(6ohm) i paralel, dog med denne 10" Monacor dobbeltspolebas kunne være en mulighed, men jeg synes det bliver for dyrt 

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/101820/

Fostex har en interessant 12" og ligeledes Visaton, men spørgsmålet er om du skulle over i PRO enheder som denne 18"

http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=77

Men hvad med delefilter, kan du lave sådan noget ?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Quote(frit), "Gamle 10" Seas med realisme i bassen" - jeg er noget i tvivl om hvad det præcis er du har hørt ved den lejlighed, mest en solid mellembas måske?

Jeg ville nu ikke koble 2 stk 8ohm(6ohm) i paralel, dog med denne 10" Monacor dobbeltspolebas kunne være en mulighed, men jeg synes det bliver for dyrt 

Fostex har en interessant 12" og ligeledes Visaton, men spørgsmålet er om du skulle over i PRO enheder som denne 18"

Det der gjorde indtryk på mig var tammerne på et jazzalbum specielt gulvtamen, ved ikke om det er bas eller mellembas .

Nu behøver det ikke nødvendigvis at være 2 enheder, en enkelt kunne måske også klare det?

Den monacor jeg fandt har ret lavt fs og moving mass, er der nogen som har nogle oplagte modificeringsforslag til den?

Jeg har ikke erfaring med delefilter må jeg blankt erkende.. lige nu er det hele på tegneplan.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
et andet spørgsmål. Hvis man gerne vil have fasen vendt så lidt som muligt er det så en idé at lave kabinettet uendeligt stort og vil det fungere? Hvis ikke hvad er så løsningen?

Jeg gentager lige mig selv. Er der nogen som har svar på dette?

på forhånd tak!

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
[QUOTE=musicus]

tror du den ville være en god løsning http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=77 ?

Har du hørt den? jeg kender ikke firmaet, det ser dyrt og godt ud!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

En gulvtam giver ikke egentlig dybbas, men den kan sagtens sige noget fra 80 Hz og opefter.

Jeg tror du er ude efter saft og kraft i området op til et par hundrede herts. Det er der kun en type enhed der kan, og det er store enheder. Hermed mener jeg som absolut minimum 12" (evt. 2 stk 10")

Prøv om ikke du på brugt markedet kan finde et sæt JBL LE14H. Du får ikke den dybeste bas, men du får masser af pondus og hug i den øvre bas og mellembassen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 14 September 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:

Adamfelix skrev:

på forhånd tak!

Løsningen er en enhed med en eftergivelighed der fungerer i et håndterligt kabinet. Hvis du som udgangspunkt starter med en enhed der i fri luft har en egenresonans på 50Hz og ønsker en egenresonans på 35Hz så er selv det uendeligt store kabinet ikke nok, det lader sig ikke gøre.

Fasedrejet er direkte sammenhængende med amplituden 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Adamfelix skrev:

Adamfelix skrev:

på forhånd tak!

Løsningen er en enhed med en eftergivelighed der fungerer i et håndterligt kabinet. Hvis du som udgangspunkt starter med en enhed der i fri luft har en egenresonans på 50Hz og ønsker en egenresonans på 35Hz så er selv det uendeligt store kabinet ikke nok, det lader sig ikke gøre.

Fasedrejet er direkte sammenhængende med amplituden 

Tak for svaret!

Hvilke enheder hvilke enheder ville fungere optimalt hvis fasen skulle vende så lidt som muligt?

evt. links? for mig at se er de fleste enheder skabt til basreflex.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

En gulvtam giver ikke egentlig dybbas, men den kan sagtens sige noget fra 80 Hz og opefter.

Tak for svaret!

Nej det har du nok ret i, men ikke destomindre var det vel 10"erne jeg kunne "mærke", det var en fed fornemmelse at det var så fysisk at man næsten selv var der. Har du et godt bud på nogle nye enheder i 10-12" (måske 15") der kunne levere varen i lukket kabinet?

Jeg tror du er ude efter saft og kraft i området op til et par hundrede herts. Det er der kun en type enhed der kan, og det er store enheder. Hermed mener jeg som absolut minimum 12" (evt. 2 stk 10")

Prøv om ikke du på brugt markedet kan finde et sæt JBL LE14H. Du får ikke den dybeste bas, men du får masser af pondus og hug i den øvre bas og mellembassen.

Jeg kunne godt tænke mig mest mulig rigtig lyd!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:

Det har du nok ret i, men ikke destomindre var det vel 10"erne jeg kunne "mærke", det var en fed fornemmelse at det var så fysisk at man næsten selv var der. Har du et godt bud på nogle nye enheder i 10-12" (måske 15") der kunne levere varen i lukket kabinet?

Jeg har rigtigt gode erfaringer med den gamle Peerless CC line, som nu hedder SLS (tror jeg), 12" spiller rigtigt fint i et lukket kabinet. Du skal ikke lade dig snyde af de forholdsvis små magneter ift. PA enheder. I hifi er det helt andre forhold der byder sig.

Adamfelix skrev:

Jeg kunne godt tænke mig mest mulig rigtig lyd!

JBL er skam ganske korrekt, den spiller bare ikke den allerdybeste bas

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum