Forfatter |
|
omegasteffy Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kammerat har fået fat på en basenhed og jeg har sagt jeg godt ville bygge en kasse til den. Men inden jeg sådan rigtigt kan komme igang skal jeg jo have beregnet størrelsen på kabinettet osv. men problemet er at enheden af den type som er at finde i Jamos D6SUB og jeg har derfor ingen TS parametre osv. plus at enheden er udstyret med Motion FeedBack koorektion af en art som sørger for at enheden ikke blafre, så jeg kan heller ikke rigtig lave en kasse med tilsvarende volumen, og regne med det virkerlige så godt som i originalen uden at forbinde dette, da der nok er en hel del koorektion indbygget i subben.
Er der nogen som kender til hvordan de 4 ledningen fra transduceren eller hvad det er, som den sidder i enhedens dome, skal forbindes i et koorektions filter?
Kan jeg selv uddrive TS parametre, og hvis ja, med hvilket udstyr og hvordan?
Ved ikke om de her pics kan hjælpe lidt. Og nej det er ikke mig der har givet enheden tæsk

|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 03:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhhh... Du er vel klar over, at MFB'en (MFB = Motional FeedBack) kun virker såfremt den indgår som en del af forstærkerkredsløbet? Det fungerer IKKE som en del af en passiv korrektion. For snart mange år siden introducerede både Philips & Jamo aktive højtalere m. basenheder der arbejdede efter MFB-princippet (i begge tilfælde anvendtes Philipsenheder). MFB virker ved at et lille piezo-elektrisk element anbragt på basmembranen fungerer som en mikrofon, der løbende ('Motional') måler enhedens opførsel, sender signalet tilbage til forstærkeren, der så kan sende et signal ('FeedBack') der korrigerer for eventuelle unoder.
Princippet kom vist aldrig til at fungere helt overbevisende, måske fordi man pressede det for meget. Såfremt du ikke véd MEGET om elektronik og højtalere, Omegasteffy, ville jeg næsten tilråde jer at anbringe enheden (12"?) i et passende stort, lukket kabinet (>60 liter hvis enheden er 12", gerne betydeligt større) & så forbinde den på normal vis, uden om alt det der MFB halløj. En anden mulighed kunne være at skrotte den helt, men jeg forstår fuldt ud ønsket om at genbruge en fungerende enhed. Såfremt du ikke er klar over hvilke terminaler der er de rigtige kan du opklare det vha. et 1,5 V batteri & et par ledninger - så snart membranen reagerer på signalet ved at flytte sig lidt, har du fundet de to rigtige.
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er klar over at MFB koorektionen skal foretages "aktivt", læste en eller anden artikel i et ældre HiFi (og elektronik?) om bas, noget med hvor dybt det kunne gå ´var afhænig af rum osv.. Ihvertfald omtales Philips gamle aktive højtalere med MFB også. de nævner at et af problemerne ved dem er at det kan give anledning til at at nogle rumresonanser opfattes forkert af MFB kredsløbet og istedet bliver forstærket. Jeg ved ikke om problemerne helt er overkommet i Jamo D6Sub, men jeg har ikke rigtigt hørt noget negativt om den, så helt skidt virker det nok ikke. Jeg har engang prøvet at give et lille prik på den flade dome i en original/færdig d6sub og UMPF! den gav et ordenligt smæld/udslag af en art blev helt forskrækket så det er da stadig sat til.
Planen var at bygge en lukket kasse med ca. samme indvendig volumen som den oprindelige D6Sub, måske en anelse størrer så kan del vel altid lege lidt frem og tilbage med at smide nogle poser sand til fylde evt. for stor volumen ud. Den oprindelige D6Sub har en total udvendig volumen på 86.7 Liter , så hvis man nu sørgede for at lave en kasse med en total indvendig luft volumen på 90 Liter burde et rimeligt resultat kunne laves. Der skal selvfølgelig en ordentlig intern afstivning ala matrix struktur (som også Oceanman's sub har) som skal trækkes fra. Kabinettet skal desuden helst være lavet af nogle noget tykkere plader, da den originale faktisk er lidt spinkel, måske nogle buede sider for minimere antal paralelle flader.
Mht. din instruktion med 1,5v batteriet, tror jeg umiddelbart at du har misforstået mig. Selve enheden/spolens terminaler er nemme nok at finde, de kan også skimtes på pic3. Men til gengæld kan jeg ikke se de 4 extra ledinger fra domen som kan ses på pic4 bruges til. Så hvis der er nogen har et datablad fra en gammel Philips MFB enhed ville jeg da være meget interesseret, de plejer jo genre at have nogle eksempler på hvordan det skal kobles sammen i databladene.
Desuden var planen at lave LcAudio subfilter, det kunne da være lidt sjovt at tilføje en MFB koorektion gang led i kæden. Jeg vil ikke vove at påstå jeg har meget forstand på elektronik & højtalere, men gå på 3.år HTX og har design & process, svare vel til noget elfag og en smule har man da fattet af det. Om ikke andet kan jeg måske få vores lærer til at hjælpe lidt med det.
Kan man ikke selv måle de Thiele /Small parametre?
Det er forresten en 15" enhed
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drop det MFB sjov og smid den i et stort lukket kabinet. Jo størrer jo dybere går den, så det kan ikke blive for stort. Bare husk at fylde det godt op med dæmpnings matriale.
Med LC filteret kan du også justere Q, og så burde den kunne spille dybt nok.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen! Dette link kan måske hjælpe mht. T/S parametre:
http://sound.westhost.com/tsp.htm
Desværre kan jeg ikke hjælpe mht. data på de enheder . Jeg var ikke klar over at du vidste så meget om elektronik mv., det fremgik ikke rigtigt af din første meddelelse. I KUNNE jo prøve at henvende jer direkte til Philips ang. MFB-tilslutningen.
Det er skægt at du nævner det med rumresonanser - det havde jeg glemt, skønt det faktisk blev nævnt da man i sin tid diskuterede MFB-princippet. Argumentet går på, at f.eks. en stor & let højtalermembran til en hvis grad 'bøjer' sig for rumresonanser - de øgede trykforskelle reducerer membranbevægelserne, så resonanser bliver lidt mindre fremtrædende. Og det letteste i DEN henseende (akustisk set) er arealet i udmundingen af et horn, hvorfor horn er gode i det stykke.
På den anden side er en modkoblet membran ekstremt 'tung', akustisk set - modkoblingskredsløbet tvinger den netop til at ignorere resonanser, således at de bliver anslået maksimalt. Personligt tvivler jeg på, at forskellen til moderne sub'er med tunge, ofte små, membraner, er særlig stor - her er det faktisk en fordel med en større enhed, som de 15" I har at gøre med .
Ellers er jeg tilbøjelig til at give Darkwing ret. Giv enheden en så stor lukket boks som kan tolereres, & hvis I får fat i T/S parametrene, kan du eventuelt indbygge et mere traditionelt kompensations/equaliser-kredsløb for at hæve den dybeste bas - naturligvis kombineret med et sub-filter for at beskytte enheden. Det gir' efter min bedste overbevisning de bedste chancer for et godt resultat - selvom jeg godt kan se at det er fristende at lege med MFB-delen, når man nu har muligheden.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 15 Januar 2004 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg kender lidt til enheden, eller snarere en tilsvarende, som bruges i Jamos THX systen D7, men er dog ikke bekendt med egentlige data.
Enheden er usædvanligt stiv i ophænget, hvilket gør den mindre afhængig af et stort kabinet, og jeg vil tro at det gør den er uegnet til subwooferbrug uden MFB-kredsløbet, som netop kompenserer for det lille kabinets tendens til at give højttaleren en høj resonansfrekvens med et højt Q.
Du kan selvfølgelig prøve, men om det er besværet værd....?
Hilsen Boye
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo boye - men netop derfor kan god gammeldags equalising vel hjælpe lidt? Men det klarer naturligvis ikke alt 
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Molle
Du har fuldstændig ret. Der er stor hjælp at hente ved equalizing. Jeg ville bare ikke selv bruge en masse tid på at lave kabinetter og elektronik, før jeg havde en beregning eller simulering, som antydede et brugbart resultat.
Det var det jeg mente med, om det var besværet værd.
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

|
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Hej
Jeg kender lidt til enheden, eller snarere en tilsvarende, som bruges i Jamos THX systen D7, men er dog ikke bekendt med egentlige data.
Enheden er usædvanligt stiv i ophænget, hvilket gør den mindre afhængig af et stort kabinet, og jeg vil tro at det gør den er uegnet til subwooferbrug uden MFB-kredsløbet, som netop kompenserer for det lille kabinets tendens til at give højttaleren en høj resonansfrekvens med et højt Q.
Du kan selvfølgelig prøve, men om det er besværet værd....?
Hilsen Boye
|
|
|
Kan det passe at enheden skulle være den samme i D7 som D6subben (altså THX ultra2'eren) ? For i så fald vil jeg da lige sørge for at volumen ihvertfald er lige så stor som ved D7sub. (130 Liter udvendigt).
Herudover tror jeg det bliver noget med at jeg forsøge at bue nogle 12mm mdf plader omkring en matrix afstivning, ala Great Dane Audio, men skal lige finde ud af hvordan jeg kan dampe pladerne, for det er ihvertald noget der er ukendt for mig. Kan man det selv?
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger

|
Sendt: 06 Februar 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været ved at tegne lidt skitser i noget 3D program (SolidWorks), pt. er det meningen at kabinetet skal konstrueres ca. således
Fronten: bliver en 25mm MDF Plade på ca. 65 x 45 cm, enheden skal selvfølgelig side i midten og enheden bliver undersænket så den er plan med pladen.
Siderne: Skal laves af 12mm MDF Plade som skal buges omkring den interne afstivning. Fra fronten vil den først bugge 2cm udaf (ved 15 cm fra front pladen) og 4cm indad igen ved slutningen (55cm) således af subbens bagende bliver 2cm smallere end fronten.
Afstivning: 25mm MDF 2 stk vandrette (som siderne skal bruges omkring) med lige stor afstand til hinanden og top/bund. De vertikale afstivninger kommer så bare til at ligge mellem hullerne.
Top&bund: 25 MDF, Muligvis kunne man undersænke en glasplade i toppladen for at gøre det lidt mere stilet, men ikke planen pt.
Fod: Skal nok også laves at 25mm MDF og muligvis have hul til selve kassen. Trapez formet og bredest ved fronten. Højde 5-10cm så den kan huse en evt. selvbyg forstærker (ZapPulse eller noget), også skal der ellers puttes godt med sandfyldte poser ned.
Let overdimensioneret i forhold den oprindelige D7Sub.
Vil gerne høre lidt mulige forslag til forbedringer. Tror i det kan bruges?
Mangler dog viden mht. hvordan man damper MDF plader. Tager man bare og placere pladerne som de nu skal og så spænder med en wire strammer. Åbner for låget på sin el-kedel med kogende vand under pladen, og strammer yderligere med wirestrammeren. Og gentager processen når pladen har tøret ind?

|
Til top |
|
|
power Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 417
|
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
yep enheden er den samme..
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er opskrift på måling af Thiele Small parametre.
http://tkhifi.homepage.dk/simpelspeakermes/speaker-mes-simpe l.html
|
Til top |
|
|