Forfatter |
|
Cyber-Frog Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lidt planer om at bygge 2x8" subs med slave. Jeg er dog lidt i tvivl om forstærker til disse. Vil det være muligt, med et tilfredstillende resultat, at opbygge sub med delefilter i og have en ekstern amp til at trække dem, eller er der noget der taler for at man skal have forstærkeren "internt".
Lidt af ideen med tanken er at man vel vil kunne lave suben lidt mindre da der ikke er en forstærker der fylder inde i den, selvom der selvfølgelig er en grænse. Derimod medvirker det jo til en større udgift til materialer da vægten der ellers ville være i kræft af amp skal opvejes i kontruktionen - eller hvad siger i?
På forhånd tak.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, mht. plads er det begrænset hvor meget amp'en fylder, medmindre vi taler om en meget kompakt sub m. meget stor amp. Og vægten kan der jo kompenseres for på mange måder - tørt sand i plastposer koster ikke alverden . Et system hvor sub'en og amp'en er adskilte har jo den fordel, at det er mere fleksibelt, man kan udskifte de to dele efter behov.
Mht delefilter forstår jeg ikke helt? Vil du køre passivt? For ellers har man som oftest et aktivt (elektronisk) filter til sub'en, tilkoblet før amp'en i kredsløbet. I de løse amps specielt beregnet til subwoofer-brug man kan købe rundt omkring er hele molivitten som regel sammenbygget, amp & diverse, oftest regulerbare, filtre. Anskaffer man sig en af dem er man nødt til at bygge en separat kasse til dem, såfremt de ikke skal sammenbygges med sub'en - men det er næppe et problem.
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene det er en fordel med forstærkeren internt, men som mollecon skriver, så er det jo også et spørgsmål om hvorvidt du vil have en ekstra kasse stående og om du har brug for fleksibiliteten ved at have det adskilt.
Forstærkeren kunne i og for sig sagtens være en brugt NAD-effektforstærker fra dba, men det nemmeste er klart at købe en "plate-amp", altså en bagplade med forstærker og delefilter fra eks. Hypex, Rila eller Thommesen. Så slipper du også selv for de store overvejelser omkring filter osv. Hvad skal projektet i øvrigt bruges til ?
/U.
|
Til top |
|
|
Cyber-Frog Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde netop tænkt på at ville køre dem passivt med en NAD amp foran, mest fordi 2 plateamps vil højne prisen en del og den ekstra udgift vil gå ud over enhederne, så lige sådan efter hvad jeg kan se vil det være mere fornuftigt for mig at køre dem passivt - eller hvad syntes i?
Skal have dem fordi min 10" slår for langsomt, og vil se om jeg kan få noget mere punch. Grunden til at jeg vil have 2 er at der skal stå en ved hver HT, lidt et eksperiment.
M.v.H Cyber-Frog
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint nok, så skal du "bare" have et aktivt filter du kan sætte ind foran NAD'en, så er den i vinkel!
/U.
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Cyber Frog.
to stk 8 tommer slar ikke nodvendigvis hurtigere end en 10 tommer. ta en JBL 2242 eller 2258 18 tommer de kan folge med til over 600 hz.. storelsen har ikke noget med det at gore. __________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
Cyber-Frog Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, altså - hvis du tilføre samme effekt til en 18" som til en 8", vil de så slå lige hurtigt. For så er jeg ikke lige med mere tror jeg ikke :)
M.v.H Cyber-Frog
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effekt har ikke noget med hastighed at gore. Hvis det var sandt ville musikken spille langsommere nar man skruer ned for lyden. Det er en udbredt misforstaelse at storre enheder er langsomme, rent faktisk er det i mange tilfelde lige modsat.
__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 14 Januar 2004 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof har ret! I det hele taget er begrebet 'hastighed' når vi taler om basgengivelse særdeles misforstået. For det første ligger problemet så at sige aldrig i højtalerens evne til at accelerere - selv billige systemer klarer såmænd den del udmærket. Næh, problemet opstår når systemet skal til at stoppe igen - billige systemer med svage motorer (svingspole/magnet system), tunge membraner og spinkle bokse er for længe om at dø ud og forårsager mudren i lyden, de er subjektivt 'langsomme'. Omvendt kan en højtalerenhed med en stor & tung membran sagtens være 'hurtig', såfremt den er forsynet med en passende 'motor'.
Desuden betyder forstærkeren en del. Sub'er har ofte ganske 'sadistiske' impedansforhold, så det er vigtigt at især forstærkerens strømforsyning kan leve op til det - den opgivne effekt er ikke så betydningsfuld i den henseende.
|
Til top |
|
|