| Forfatter |
|
Goaguy Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 27 September 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået fingrene i et par gamle Dali 107 - højtalere. Så vidt jeg ved, er det 10" enheder, der sidder i. Desværre er ophængene hele møre. Det er da det, de hedder, ikke? De måler ca. 23cm i diameter.
Hvilke enheder skal jeg sætte i? Og hvor køber jeg dem henne? Jeg er slet ikke villig til at ofre en formue på så gamle højtalere.
På forhånd tak.
Simon.
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 27 September 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest kan du jo tjekke med HiFiKlubben, hvad et sæt ombytningsenheder vil koste. Så ved du da, om du skal renovere, eller noget helt andet.
__________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Goaguy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har min tvivl om, hvorvidt de kan skaffe så gamle enheder hjem.
Hvis nu det ikke kan lade sig gøre, hvad kan I så anbefale?
Det skal spille højt - og klarheden er af mindre betydning. Men selvfølgelig skal der gerne være en vis kvalitet over det.
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hænger ikke rigtigt sammen det du vil!
Du vil havde kvalitet og det skal være meget billigt.
Hvor billigt skal det være?
Hvad med evt. at få ophængene fixet, hos eks. basrep?
|
| Til top |
|
| |
Goaguy Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Red King skrev:
|
Det hænger ikke rigtigt sammen det du vil!
Du vil havde kvalitet og det skal være meget billigt.
Hvor billigt skal det være?
Hvad med evt. at få ophængene fixet, hos eks. basrep?
|
|
|
Jeg har ingen ide om, hvor meget enheder koster, og hvad det evt. ville koste af få ophængene repareret. Jeg kan fortælle, at højtalerne tilsammen står mig i 500kr, så I kan nok gætte, at det er begrænset, hvad jeg vil smide efter nye ophæng, enheder eller andet.
Dette "basrep" - hvad er det? Har aldrig hørt om det?
Jeg hører primært hårdtpumpende elektronisk musik, og det er begrænset, hvor klar lyd der skal komme ud af enhederne der. Men kunne man få noget i stil med de org., ville det nok være meget optimalt.
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere ting man skal tænke på når man skifter enhederne ud i en højttaler, blandt andet om de passe til delefilteret!
Men man kunne da godt smide nogle tilfældige enheder i og så håbe på det bedste, men det kan jo også ende med at koste urimeligt meget!
Det bedste er nok at få ophængene lavet!
|
| Til top |
|
| |
Goaguy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu snakket med på basrep og hifiklubben.
At få ophængene lavet vil i alt koste 800kr excl. porto.
Ny enheder vil koste 900kr/stk. Tilsvarende nye højtalere vil være noget ala. Dali Concept 8, som ligger i omkring 3000kr/stk.
Ham jeg købte dem af påstod, at de var 8-10 år gamle. Ham i hifiklubben sagde, at serien udgik for 13-14 år siden. Kan det passe? Han mente ligeledes, at det ikke ville kunne betale sig at få ophængene lavet, da det optimale ville være at give hele enheden incl. magnet en opfriskning. Incl. udskiftning af selve membranen, da den nok også var ved at være færdig. Desuden mente han ikke, at der kunne være mere end max et par år tilbage i mellemtone/diskant. Kan det passe? Når jeg mærker på diskanten og membranen til mellemtonen, virker de altså meget "levende" stadigvæk. Og ikke spor tørre.
Hvad ville I have gjort? Jeg har muligvis et andet tilbud på nogle CV V12F, men de spiller jo langtfra ligeså rent som disse højtalere, selvom de er gamle. Eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan efter min mening godt betale sig at få dem lavet, hvis du gerne vil have en god relativ billig højttaler. Det meste af det du har fået at vide i klubben er ikke nødvendigvis helt rigtigt. Kantophænget er gået på grund af manglende stabilitet over tid i forhold til påvirkninger af lys og ilt, mens resten af højttaleren ikke har de samme skavanker. Jeg har set en del renoverede Dali 7, der er helt tilbage fra begyndelsen af deres produktion, som spiller fint med nye kantophæng.
Set i lyset af alternativerne lyder det som den bedste ide økonomisk.
Hvis jeg endelig ville skifte npget i den var det kondensatorerne so jeg ville bytte ud med noge nye polypropylene i samme størrelse, fx. dem fra www.monacor.dk __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Goaguy Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder fornuftigt, det du siger. Jeg må ærlig talt indrømme, at jeg er mere til computere end hifi. Hvilke kondensatore er der tale om, og hvor mange sidder der, som det er anbefalelsesværdigt at skifte? Og skal det være samme antal uF som dem, der sidder i i forvejen? Eller er det bedre at sætte noget andet i?
|
| Til top |
|
| |