Emne: Raven R1 og 2*8" i D`Appolito. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Går igen og overvejer nye højttalere og selvbyg spøgelset kommer op i mig i ny og næ, det der tiltaler mig er at man får den konstruktion man helst vil ha og kan lave et kabinet selv som i mit tilfælde gerne skulle være så dødt som muligt og godt med afstivninger og tyk frontbaffel, om det så lader sig gøre uden at ændre for meget på den indre volume og basenhedernes udfoldelse invendig..
Jeg er nybegynder men man jo starte et sted selvom jeg gerne vil lærer vil jeg også gerne bygge en ordentlig højttaler...
Hvad siger det kloge til sådan et projekt med Raven R1'eren, basserne er stadig ikke valgt, men skal jo parres med en god bånd diskant og regner heller ikk med at kontruktionen bliver billig, og selvbyg er nok det sværeste at komme af med sidenhen, men det er jo noget man må tage med...
Problem stillinger fortsat:
Er 2 Vejs princippet en fordel med 2 stk 8" eller er 2,5 Vejs et bedre valg?
Mit rum er desværre noget smalt og godt 22kvm, valget at 8" enheder er måske lige til den gale side, men vil lave front baflen så smal som muligt og i og med det skal være en gulvht burde kabinettet vel kunne udnyttes fuldt ud for at opnå den korrekte volume til basenhederne.?
Findes der overhovedet gode 8" enheder der kan klare frekvensområdet op til diskanten?
Konstruktion skal være Basreflex.
Der er flere spørgsmål i hovedet på mig, men de kan altid tilføjes hvis projektet videreføres, til sidst har jeg søgt lidt på Raven enhederne og fandt en gut der har lavet en ligende konstruktion, som dog måtte lade livet sidst i artiklen, selvbyggere er nogen sære mennesker..
http://www.raymondaudio.nl/projects/project3/project3.html
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indenfor violinbygning er det sådan at en begynder får besked på at starte med at "ødelægge" træ i den billige ende før man kaster sig over kostbart kvalitets træ der er mange som mener de kan springe over hvor gærdet er lavest men altså hvor det i virkeligheden er højest, hvilket svarer til at en studerende springer al undervisning over og først møder op til afsluttende eksamen
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Indenfor violinbygning er det sådan at en begynder får besked på at starte med at "ødelægge" træ i den billige ende før man kaster sig over kostbart kvalitets træ der er mange som mener de kan springe over hvor gærdet er lavest men altså hvor det i virkeligheden er højest, hvilket svarer til at en studerende springer al undervisning over og først møder op til afsluttende eksamen |
|
|
Heh kan godt se hvor du vil hen, at et så dyrt projekt som dette nok bliver så ville de jo være smart at starte med noget mindre krævende, kunne da være man lige skulle prøve sig frem med en noget billigere version af samme sag..
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det glæder mig at du ser det fornuftigt og ikke bliver fornærmet
Jeg har på det sidste tænkt en del over hvor svært det egentlig er at designe en højtaler fra bunden, og konkluderet er det underligt nok er meget sværere end man umiddelbart skulle tro, ja jeg vil faktisk gå så vidt at påstå at det på mange punkter er lige så kompliceret som at bygge en violin - skulle man oprette et seriøst undervisnings forløb på en skole, vil man sagtens kunne bruge et par år med koncentreret studeren og praktik, og stadig have meget at lære - og jo, jeg er nok bedre til violinbygning end højtalerbygning
Men du skal først gøre dig klart hvad det er du vil opnå - en effektiv højtaler som kan klare sig med lidt effekt eller noget som kan spille bragende rock, eller du mere til finurlig klassik, eller spiller du aldrig højt og kan klare dig med en mindre 2vejs, eller ønsker du kælderdyb bas osv.
Hvis du virkelig vil lære det vil det være en god ide at starte med at lære at håndtere et simulerings program, det har dog vist sig at det stadig kræver indgående viden om delefilter teknik og virkemåde
TroelsGravesen har flere interessante muligheder - og jeg mener det er svært nok bare at vælge en af hans mange designs
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Jeg sværmer også lidt omkring Supravox, f.eks en quaterwave med diskanthorn eller bånddiskant, men det er en anden sag
Men det lyder som om du måske skulle kigge på hans seneste Vifa design - den er både enkel og samtidig ikke helt enkel at realisere, egentlig ikke et begynder projekt men kræver godt "håndelag"
Men kig alle konstruktioner grundigt igennem, jeg er sikker på at der er guld imellem dem og at du kan finde en som tiltaler dig
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det glæder mig at du ser det fornuftigt og ikke bliver fornærmet
Jeg har på det sidste tænkt en del over hvor svært det egentlig er at designe en højtaler fra bunden, og konkluderet er det underligt nok er meget sværere end man umiddelbart skulle tro, ja jeg vil faktisk gå så vidt at påstå at det på mange punkter er lige så kompliceret som at bygge en violin - skulle man oprette et seriøst undervisnings forløb på en skole, vil man sagtens kunne bruge et par år med koncentreret studeren og praktik, og stadig have meget at lære - og jo, jeg er nok bedre til violinbygning end højtalerbygning
Men du skal først gøre dig klart hvad det er du vil opnå - en effektiv højtaler som kan klare sig med lidt effekt eller noget som kan spille bragende rock, eller du mere til finurlig klassik, eller spiller du aldrig højt og kan klare dig med en mindre 2vejs, eller ønsker du kælderdyb bas osv.
Hvis du virkelig vil lære det vil det være en god ide at starte med at lære at håndtere et simulerings program, det har dog vist sig at det stadig kræver indgående viden om delefilter teknik og virkemåde
TroelsGravesen har flere interessante muligheder - og jeg mener det er svært nok bare at vælge en af hans mange designs
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Jeg sværmer også lidt omkring Supravox, f.eks en quaterwave med diskanthorn eller bånddiskant, men det er en anden sag
Men det lyder som om du måske skulle kigge på hans seneste Vifa design - den er både enkel og samtidig ikke helt enkel at realisere, egentlig ikke et begynder projekt men kræver godt "håndelag"
Men kig alle konstruktioner grundigt igennem, jeg er sikker på at der er guld imellem dem og at du kan finde en som tiltaler dig. |
|
|
Fornærmet hehe ikke just, bør man vel heller ikke blive ellers er man nok lidt dum og jeg bliver nok pillet ned ret hurtig, hvis jeg begynder og kaste rundt med viden jeg ikke har..
Jeg har selv en 2½ Vejs med 6,5" enheder og jeg vil gerne bygge en lidt større højttaler så en mindre reol eller 2 Vejs gulv er ikke det jeg går efter, med hensyn til musiksmag så skal højttalerne spille alt musik pånær klassisk, men ikk dermed og sige at jeg ikke vil have en konstruktion som ikke afsløre detaljer på godt og ondt, men jeg er nok lidt speciel i sidste ende da det er metal genren jeg går mest op i, så det er jo et kompromi alligevel hvor detaljeret vil jeg have ht'erne, det er jo ikke alle indspilningerne inden for denne genre som mildt sagt/skrevet er særlig gode, men fælles for det fleste her på forummet så er min musiksmag ligeså vigtig som andres og det går jo ud på det samme, vi vil ha det bedste ud af de indspillinger vi smider på afspilleren...
Jeg har også nævnt rummet det skal spille i, og er klar over at jeg bør undgå for konstruktion, selvom jeg heller end gerne ville have en stor højtaler men har desværre ikke rummet til dette, og selv mine nuværende højtalere har godt 60cm til bagvæggen, så jeg har da lært så meget at man hellere bør gå efter en passende størrelse til rummet, hellere detaljeret bas der ikke går så dybt, end mudret bas fra en stor højttaler hvor man ikke har plads til at placere den rigtig...
Valg af enheder i parallel og deraf en smule hævet følsomhed er jo også en D'appolitos fordele som jeg ser det, og jeg har ikke planer om at have de vilde effekt ressourcer til rådighed (2*100w pt), så det er denne konstruktion jeg mest er interesseret i, dog med 7-8" enheder hvis det var muligt engang og som jeg ikke rigtig har set realiseret i ret mange konstruktioner af nyere dato, enten skal vi have mange små enheder på en snor eller enhederne på siden for fronten ikke må være for bred osv, og det er sidstnævnte jeg har kigget på af færdige mærke ht'er, så valget er jo stadig om jeg bør gå efter en selvbyg eller en færdig højttaler næste gang, men selvbyg kræver jo den viden jeg så rigtig ikke har, men det må tiden vise hvad der sker, og du har meget ret i at det skal overvejes meget nøje, for en kontruktion er jo ikke bare at kaste enhederne i et kabinet og smide komponenter i på må og få, hvis man ikke ved hvad de forskellige tiltag man laver virker og kan tyde de oplysninger man får via de beregninger man skal foretage...
Troels's konstruktioner har jeg meget respekt for, der er netop kræset for kabinetterne med masser af afstivninger og valg af nyere enheder, men der er ikk lige den kontruktion jeg søger umildbart udover Ekta, som jo har samme størrelse som mine nuværende, men C17mk4 derimod uha den ser godt nok meget spændende ud, men den er næsten for gennemført i konstruktion af baflen bla. at det nok bliver en for stor mundfuld for mig lige pt...
Har også på det sidste kigget på DAT's nye TNT konstruktioner, de ser også meget spændende ud, og da jeg altid har fundet den gamle TNT som ganske fed ht, men de har jo også ændret den et par gange sidenhen, og de har valgt nyere enheder mod de gamle enheder med det specielle løse kantophæng, som jeg også har mødt i en Proac ht, men har aldrig hørt hverken de nye eller den gamle, har bare altid synes om den gamle model...
Men igang skal jeg nok med en billig konstruktion først, hvis jeg vil lærer noget om det her istedet for at starte med noget, som dermed nemt kan gå hen og ende skidt og man aldrig igen tør at prøve det igen, nok også derfor man ikke ser så mange selvbyggere tilbage da det kræver man ved alt om hvordan en højttaler virker..
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med den her - mon ikke den kan få stuen til at rocke 
Spøg til side - at gå fra 6" til 8" enheder vil da give lidt ekstra power, men på bekostning af mellemtonen, og med mellemsmå enheder er der kun en vej for at opnå mere power, flere enheder
Nedenstående har gennemgået en udvikling så den nu synes at fremstå som en mere færdig og troværdig højtaler
http://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_index.htm

|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|