| Forfatter |
|
mark44 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude
Jeg sidder med nogle overvejelser om at lave noget med et front horn. (Triax). Grundende er den umilbarre lyd, at de er fantastastiske som obbjegt, og at jeg er trædrejer. Jeg kunne tænke mig at lave det som en rund tragt. Som sagt, jeg er trædrejer. Så vidt jeg har forstået kommer der ikke noget fornuftigt ud af sådanne under 200Hz. Er det rigtigt forstået? Jeg hade forstillet mig at lave det med nogle fostex fultone enheder, ca 4 til 6 tommers. Er der nogen der ved om der er tegniger af profilerne til sådanne horn derude, og i det hele taget om der er nogle detaljerede beskrivelser af sådanne HT med tegninger på nettet. Jeg har fundet en hjemmeside der hedder flo horn, men der er ingen profiltegninger eller filterdiagrammer overhovedet. Ved du noget, kender du et sted, så ville det være rigtig fedt. Også selvom det evt er med andre enheder. Håber der kommer godt gang i denne streng.
Hilsen Marek
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9425
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 21 November 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mark44 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for liksne.
Jeg sidder netop og forsøger at finde hoved og hale i triax regneren, på volvotreter siden. Det bliver studeret nermere iaften. Er der nogen af jer der har brugt den i praksis?
MVH Marek
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9425
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tractrix - ikke Triax
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 22 November 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
mark44 skrev:
|
Hej derude
Jeg sidder med nogle overvejelser om at lave noget med et front horn. (Triax). Grundende er den umilbarre lyd, at de er fantastastiske som obbjegt, og at jeg er trædrejer. Jeg kunne tænke mig at lave det som en rund tragt. Som sagt, jeg er trædrejer. Så vidt jeg har forstået kommer der ikke noget fornuftigt ud af sådanne under 200Hz. Er det rigtigt forstået? Jeg hade forstillet mig at lave det med nogle fostex fultone enheder, ca 4 til 6 tommers. Er der nogen der ved om der er tegniger af profilerne til sådanne horn derude, og i det hele taget om der er nogle detaljerede beskrivelser af sådanne HT med tegninger på nettet. Jeg har fundet en hjemmeside der hedder flo horn, men der er ingen profiltegninger eller filterdiagrammer overhovedet. Ved du noget, kender du et sted, så ville det være rigtig fedt. Også selvom det evt er med andre enheder. Håber der kommer godt gang i denne streng.
Hilsen Marek
|
|
|
Lav noget andet end et rundt tractrix horn, det spreder for dårligt, og lyder derefter...
vh
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 23 November 2007 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et ægte frontladet horn har en afskæringsfrekvens over 1/4-bølge frekvensen. Skal det gå ned til blot 50 Hz, bør det være ~2 meter langt. Der kan opnås en vis reduktion ved placering op ad begrænsende flader, mest effektivt ved hjørneplacering. Det reducerer osse kravet til hornets tværsnitsareal, som er en næsten ligeså 'stor' faktor mht. horn. Horn er dejlige, men STORE
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 23 November 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
mark44 skrev:
|
Hej derude
Hilsen Marek
|
|
|
prøv at se hornet her til 12", har selv tegningerne herhjemme, klassisk og et udemærket horn.
http://www.volvotreter.de/dl-section.htm
Biamp med de nye LAT moduler, så er den hjemme.
vh
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 November 2007 kl. 02:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mark44 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg regner med at køre med seperat bas. Delefrekvensen har jeg ikke styr på endnu, men jeg har på fornemmelsen at den kommer til at ligge højere end på normal sub. Men mit næste skridt er at se om jeg kan få noget ud af de kalkulatorer jeg har fundet.
|
| Til top |
|
| |
mark44 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en regnemaskine der angiveligt er til fronthorn.http://melhuish.org/audio/tractrixcalc.html Hvad er det der skal i den.
Throat area cm2.
Er det det areal jeg ønsker den skal munde ud i eller hvad?
Freq. cutoff HZ.
Er det den frekvens jeg ønsker at have mit filter på? Og i givet fald, er det øvre eller nedre frekvens. Hvis det er det så må det vel være nedre frekvens.
Size factor
Og hvad er det så?
Width cm.
Er det enhedens diameter eller hvad.
Jeg hade tænkt at prøve at putte denne endhed gennem regnemaskinen og se hvad der skete. Fostex FE126E
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe1 26e.pdf
Som I kan se aner jeg ikke hvad regnemaskinen vil have. Måske er det ikke den regnemaskine man skal bruge?
Måske er det slet ikke det der skal til, men et eller andet må jeg jo prøve at spøge om så jeg måske tilsidst ved hvordan man regner det ud.
På forhånd tak og tak til jer der allerede har været på tråden.
MVH Marek
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 November 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Throat area betyder halsareal - og det er begyndelsen af hornet! Mouth area betyder mundingsareal, og er, selvfølgelig, hornets udgangsareal. Cut off frequency hentyder normalt til nedre grænsefrekvens. I almindelige højtalerdiskussioner betyder det som oftest et fald i lydtryk på -3 dB - men hornfolk benytter ofte ældre definitioner, såsom -6 el. -10 dB. Kan ikke hjælpe dig mht. resten.
|
| Til top |
|
| |