Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 08:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udskiftning af kondensatorer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 03 December 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej dér.

Jeg har netop været ved at lette på låget på min Adyton dac, for at se, hvad der gemmer sig af komponenter.

Nå, men jeg ser, at der sidder nogle F & T MKP kondensatorer med en værdi på

0,22µF 5%. Jeg har søgt lidt på disse kondensatorer og har fundet frem til, at de bestemt IKKE hører til i den dyre ende. Ikke at det har nogen betydning i det henseende, men jeg vil jo gerne trække endnu mere vellyd ud af mit samlede set-up.

Det skal tilføjes, at jeg benytter mig af et TEAC VRDS10-drev.

Hvad kunne disse "små bæster" evt. udskiftes med?

Jeg er åben for alle forslag op til ca. 300-400 Kr./stk. men så stopper festen også...Det er jo ved at være jul.

Håber, I har nogle gode bud.

Mvh. Rune aka FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 December 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

det bedste bud må jo være at du starter med at følge signalvejene , og sætte ind der først , erefter diverse afkoblinger -  det andet vil være at fægte i blinde

et diagram over bæstet , vil jo nok være guld værd

nogle komponenter kan jo med vilje være valgt af årsager, hverken du eller jeg kender

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 December 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Hej dér.

Jeg har netop været ved at lette på låget på min Adyton dac, for at se, hvad der gemmer sig af komponenter.

Nå, men jeg ser, at der sidder nogle F & T MKP kondensatorer med en værdi på

0,22µF 5%. Jeg har søgt lidt på disse kondensatorer og har fundet frem til, at de bestemt IKKE hører til i den dyre ende. Ikke at det har nogen betydning i det henseende, men jeg vil jo gerne trække endnu mere vellyd ud af mit samlede set-up.

Det skal tilføjes, at jeg benytter mig af et TEAC VRDS10-drev.

Hvad kunne disse "små bæster" evt. udskiftes med?

Jeg er åben for alle forslag op til ca. 300-400 Kr./stk. men så stopper festen også...Det er jo ved at være jul.

Mvh. Rune aka FLEX

Fischer & Tausche er bl.a. leverandører af kondensatorer med andre firmaers navn på. Hvorfor dog skifte dem ? 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 December 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Med den lave værdi, de har, ser det for mig ikke ud til, at de sidder direkte i signalvejen. Dér plejer at sidde kondensatorer med noget højere værdi.

Men du kunne drøne ud og købe nogen nye, der er lavet af polypropylen eller polystyren til at starte med. Så kan du jo altid gå videre med Jensen

Ellers har Klinten ret (altså Stevns ): Et diagram er et rigtigt godt "værktøj" at have til sådanne "julelege".

Hvis du ellers kan engelsk, så er denne tråd måske noget for dig:http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-53300.html

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 04 December 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

God aften.

Misforstå mig nu ikke. Jeg er bestemt meget tilfreds med lyden. Og som jeg skriver, så er det ikke fordi de koster det ene eller andet, der skal være afgørende om de evt. skulle skiftes.... Jeg har ikke verdens største indsigt i valget af kondensatorer eller deres forsk. positive- eller negative sider. Men, jeg var af den opfattelse, at der er forsk. kondensatorer på markedet, der er regnet for det rene "kræs", hvis man evt. ønsker at opgradere. Der bliver jo tit talt om Mündorf, Black Gate, Janzen, eller Jensen, m.fl.

Jeg var såmænd bare af den opfattelse/overbevisning, efter at have læst indtil flere tråde om netop kondensatorer her på sitet, at visse typer bare er et "must", hvis man ønsker at bringe ekstra alen til den gode lyd.

Men, jeg spørger bare til om andre kondensatorer evt. kunne have en yderst positiv effekt på dac'en...altså om en evt. modifikation ville bringe nogle guldkorn med sig. Der skal bestemt ikke gøres noget ved DAC'en med mindre andre komponenter partout vil gøre den endnu bedre.

Men, forløbig tak for jeres svar.

Mvh. Rune

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 December 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:
Men, jeg spørger bare til om andre kondensatorer evt. kunne have en yderst positiv effekt på dac'en...altså om en evt. modifikation ville bringe nogle guldkorn med sig. Der skal bestemt ikke gøres noget ved DAC'en med mindre andre komponenter partout vil gøre den endnu bedre.

Undskyld men jeg har nu aldrig hørt om nogen der fik forbedret lyden, bare ved at kigge mistænksomt på en stump, og så ofre formuer, fordi farven på den er forkert ;)

Nogle producenter kan finde på at montere en komponent af en bestemt beskaffenhed, for at udjævne noget andet - de plejer sjældnet at være helt lamme oppe i roen de folk - så igen - signalvejen er trin 1, derefter afkoblinger...  inden du er halvt færdig, vil du jo nok opdage at du for de samme penge som du har ofret, kunne have købt en spille der fra fødsel var bedre end den u pt. bruger, men ok, så havde du ikke oplevet det sjove ;)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 04 December 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Prøv at eksperimentere med apparaters fødder og evt "plint" i stedet, det vil garanteret give en større forandring

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 04 December 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej Jan og Musicus.

Jeg takker for responsen.

Jeg lader den være som den er. Jeg er jo meget tilfred med min kombination af dac og drev. Det var såmænd bare et tankeeksperiment, der gik på om man kunne hente endnu mere vellyd...intet andet.

P.t. benytter jeg mig af NO Quasar points med keramikkugler og af de 4-5 forskellige afkoblinger jeg har prøvet er det bestemt det bedste jeg har benyttet mig af.

Endnu engang tak for jeres respons og rigtig god jul.

Mvh. Rune

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes