| Forfatter |
|
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har købt denne fætter jeg vil sætte på en effektforstærker som 12v trigger via minijack. Men hvordan pokker skal den forbindes? Altså hvilke den skal sidde på minijackbøsningen? Derfra er det ret ligetil __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
bws-XP Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad skal det bruges til, hvis man må spørge ?? og hvad har du tænkt dig at minijackbøsningen skal have for et signal ?? MVH Bjarne
__________________ Viden om elektronik
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
en 12v trigger. Sådan at effekten tænder sammen med min surround receiver
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
jeg har købt denne fætter jeg vil sætte på en effektforstærker som 12v trigger via minijack. Men hvordan pokker skal den forbindes? Altså hvilke den skal sidde på minijackbøsningen?
|
|
|
Er det en minijackbøsning på din surroundreceiver der er lavet til det formål? Hvad står der om spænding og max strøm? Hvad er det for en receiver?
brasch skrev:
|
Derfra er det ret ligetil
|
|
|
Det er muligt, men det er også derfra det bliver farligt. 220Volt er ikke til at lege med, så jeg vil gerne have at du beskriver nøje hvordan du har tænkt dig at lave den del.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
har benene ikke nogle numre - det vil være nemmere at forklare så....
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
brasch skrev:
|
jeg har købt denne fætter jeg vil sætte på en effektforstærker som 12v trigger via minijack. Men hvordan pokker skal den forbindes? Altså hvilke den skal sidde på minijackbøsningen?
|
|
|
Er det en minijackbøsning på din surroundreceiver der er lavet til det formål? Hvad står der om spænding og max strøm? Hvad er det for en receiver?
brasch skrev:
|
Derfra er det ret ligetil
|
|
|
Det er muligt, men det er også derfra det bliver farligt. 220Volt er ikke til at lege med, så jeg vil gerne have at du beskriver nøje hvordan du har tænkt dig at lave den del.
|
|
|
tja, altså hvordan skal man forklare det? Tror bare vi tager den helt fra toppen...på min surround receiver er der en 12v trigger out funktion der kan starte andet tilsluttet udstyr, når man f.eks. vælger en bestemt indgang. Jeg byggede i foråret en effektforstærker med hypex moduler, men jeg er ved at være en anelse træt af at skulle hen og tænde forstærkeren hver gang. Jeg havde så tænkt mig at lave en trigger in på effekten vha et 12v relæ som jeg sætter til softstarten i effekten, de to apparater forbindes med 3,5mm monojackstik (og et kabel selvfølgelig). spidsen på et monojack er svjv + og resten er -. Men hvor skal + og - forbindes på relæet? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så er jeg mere rolig. Jeg ville bare lige være sikker på at du ikke ville montere netkabel i en fugleredeopstilling på relæet el. lign. Hvis du vil montere relæet internt i en forstærker du selv har bygget, går jeg ud fra at du har helt styr på den del.
Relæet trækker når der kommer 12volt over spolen. Der kræves 15/30mA iflg. skemaet afhængigt af hvilken type relæ du har fået. Hvis din receiver kan levere det på minijackstikket, kan du altså bare tilslutte + og - som du skriver direkte på relæet på de to "hjørneben" i den ende hvor der er tre ben. Hvis receiveren ikke kan trække relæet direkte, skal du bruge en 12 volt forsyning fra forstærkeren og styre relæet via en transistor.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
|
Okay, så er jeg mere rolig. Jeg ville bare lige være sikker på at du ikke ville montere netkabel i en fugleredeopstilling på relæet el. lign. Hvis du vil montere relæet internt i en forstærker du selv har bygget, går jeg ud fra at du har helt styr på den del. |
|
|
det lyder farligt, men nej, den skal ikke i nærheden af et netkabel, bare styre standby funktionen på en softstart.
Stanley skrev:
| Relæet trækker når der kommer 12volt over spolen. Der kræves 15/30mA iflg. skemaet afhængigt af hvilken type relæ du har fået. Hvis din receiver kan levere det på minijackstikket, kan du altså bare tilslutte + og - som du skriver direkte på relæet på de to "hjørneben" i den ende hvor der er tre ben. Hvis receiveren ikke kan trække relæet direkte, skal du bruge en 12 volt forsyning fra forstærkeren og styre relæet via en transistor.
|
|
|
så det 3. ben skal altså ikke bruges?
kan faktisk lige nu ikke huske om det er 15 el 30 mA den outputter, men hvis relæet er for "stort" så er det vist lettere at købe et nyt, så dyre er de heller ikke __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
så det 3. ben skal altså ikke bruges?
|
|
|
Jo, det midterste ben er "kontaktbenet", altså det ben der kortsluttes til et af de to andre når der kommer 12volt over spolen.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er jeg ikke helt så meget med på hvordan den del fungerer som jeg troede. Altså i den ende hvor der er 3 ben sætter jeg henholdsvis + og - til hjørnebenene. De to kabler der skal gå fra relæet hen til softstarten er så hvad? Jeg ville have sat de to andre hjørneben til.
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
bws-XP Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
|
Jeg byggede i foråret en effektforstærker med hypex moduler, men jeg er ved at være en anelse træt af at skulle hen og tænde forstærkeren hver gang. Jeg havde så tænkt mig at lave en trigger in på effekten vha et 12v relæ som jeg sætter til softstarten i effekten
|
|
|
tænkte, når du siger softstarten hvad mener du så præcis ? for hvis du mener at en soft-knap, mere kendt som moment-knap, som du bruger til at starte din effekt forstærker, og hvis det er en klasse D forstærker hvor der sider sådan en wake-up funktion du aktivere med denne ?? hvis det er tilfældet er det jo ikke nødvendigt at bruge en Relæ men bare en "omformer" til et digital 1, altså sådan en her.:

men hvis det er digital den tænder med, er der nok stor riskiko for at den reager på et digital 0 istedet og så hvis du vil lave det med et relæ skal du bruge en med bryde-funktion. man skal også lige tage højde for om det TTL eller CMOS teknologi, men det står nok i manualen til de Hypex forstærker.
MVH Bjarne __________________ Viden om elektronik
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.112alarm.dk/niros8008/nirosrelae.htm
her er et relæ som jeg har bygget ind hos mig..
12 volt går på - 85 og + 86
så har du fasen på 87 og ud på 30
Nul lader du gå lige igennem.
jeg har så monteret et netstøj filter på min - det kan anbefales...
Håber det kan bruges til noget..
MVH Ulrik
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bygger din Hypex op omkring, en meget stor trafo "uden Slow-start" så er et 7A relæ ikke særlig stort..!
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
THXII Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
Altså i den ende hvor der er 3 ben sætter jeg henholdsvis + og - til hjørnebenene.
|
|
|
Korrekt.
brasch skrev:
|
De to kabler der skal gå fra relæet hen til softstarten er så hvad? Jeg ville have sat de to andre hjørneben til.
|
|
|
Se på "wiring diagram" på den side du henviser til. På tegningerne er relæet vist uden spænding. Når der kommer 12 volt over spolen vipper kontakten (midterbenet) op mod det øverste ben, hvis du holder relæet som vist på tegningen. Ved type 1a og 1c betyder det forbindelse mellem midterbenet og det øverste ben, så det er altså de to ben du skal bruge. Ved type 1b afbrydes forbindelsen mellem midterbenet og det nederste ben bare, så den type kan du ikke bruge. For at konstatere hvilken type du har skal du bruge nummeret på relæet og skemaet øverst på siden.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
|
Hvis du bygger din Hypex op omkring, en meget stor trafo "uden Slow-start" så er et 7A relæ ikke særlig stort..!
|
|
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt skal relæet kobles ind i styrefunktionen i forstærkeren. Det er altså ikke forsyningsspændingen der skal gennem relæet.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
CPH-R skrev:
|
|
|
|
Hvis jeg har forstået det rigtigt skal relæet kobles ind i styrefunktionen i forstærkeren. Det er altså ikke forsyningsspændingen der skal gennem relæet.
|
|
|
præcis __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kunne jeg også sagtens, men det er en lidt simplere løsning, alt efter hvilke indgange jeg vælger på min receiver kan jeg selv bestemme om effekten skal tænde eller ej. Sagen er den, at forstærkeren har 4 kanaler, hvor de parvis sidder på forskellige softstart. Så kan jeg selv vælge hvornår effekten til baghøjttalerne skal starte. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
brasch skrev:
|
Altså i den ende hvor der er 3 ben sætter jeg henholdsvis + og - til hjørnebenene.
|
|
|
Korrekt.
brasch skrev:
|
De to kabler der skal gå fra relæet hen til softstarten er så hvad? Jeg ville have sat de to andre hjørneben til.
|
|
|
Se på "wiring diagram" på den side du henviser til. På tegningerne er relæet vist uden spænding. Når der kommer 12 volt over spolen vipper kontakten (midterbenet) op mod det øverste ben, hvis du holder relæet som vist på tegningen. Ved type 1a og 1c betyder det forbindelse mellem midterbenet og det øverste ben, så det er altså de to ben du skal bruge. Ved type 1b afbrydes forbindelsen mellem midterbenet og det nederste ben bare, så den type kan du ikke bruge. For at konstatere hvilken type du har skal du bruge nummeret på relæet og skemaet øverst på siden.
|
|
|
på den måde, jeg troede alle tre tegninger var det samme relæ. Jeg tror nok det er en 1c, men jeg synes ikke rigtigt der står så meget andet end rets 1215 __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |