Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: AudioTechnology (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt i dag over en dansk højtalerproducent, som jeg ikke anede eksisterer.... der er vist sket en fejl i min opdragelse.... Nå, men kender I AudioTechnology's enheder (hed vist tidligere Skaaning, eller hvad?)? De er rasende dyre, så vidt jeg kan se...
Til top Vis Beltofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beltofte

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

De er skam meget kendte. Mange highend hojtaler marker bruger dem.  Skaaning startede ogsa Dynaudio og Scan speak..der er nok ikke mange i verden der har lige sa meget styr pa hifi enheder som dem. Sonus Faber, Peak Consult..rekken af top merker der bruder dem er lang.

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Er egentlig også lidt interesserede i disse enheder, da jeg ligeledes finder dem meget interessante. Derfor vil jeg da også lige vide om der er nogle der har erfaringer med disse enheder??
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

neist
Lukket konto
Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget med disse enheder.

Ring og tal med Per, han lytter til dine ønsker og krav, han er utrolig flink og hjælpsom. Jeg kan anbefale deres 4" med kapton sving system til mellemtone.

Men ring og få en snak med ham, han kan helt sikkert hjælpe dig med at finde det rigtige

De leverer også den nye danske Raido bånddiskant

Neist

Til top Vis neist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neist

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Jeg drømmer også om at bygge højttalere med disse enheder. De er f..... lækre at se på og samlekvaliteten er second to none. Og så er de jo ikke dyrere end Scan Speaks nyere enheder, men de ser umiddelbart ud til at være MEGET nemmere at arbejde med, da deres frekvensforløb er lige efter bogen. Dette giver mulighed for at benytte simple delefiltre uden at skulle korrigere for resonanser og membranopbrydninger.

De er så vidt jeg ved historisk nærmest beslægtede med Dynaudio enheder (som desværre ikke er i løs handel mere).

MVH

Anders D

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej Anda,

Hvis du tager Flex-units så er de noget dyere end Scanspeak. Du skal op i niveauet 2500 - 3000 kr for en 6,5 eller 8".

Men de er meget flotte ... lyder godt i den retet sammenhæng. Jeg vil dog godt advare mod at tro at de er lettere at bruge end Scanspeak ... det tror jeg ikke, og det er ikke hvad jeg har hørt.

Har selv talt med Per Skaaning omkring et projekt som jeg desværre måtte droppe. Han er utroligt hjælpsom - og det er jo også værdifuldt når man skal bygge selv.

Det er i øvrigt imponerende at DK har så mange af de bedste producenter af enheder. Synd Dynaudio har valgt at stoppe salget af enheder ... det er p.... irriterende. Det er naturligvis deres valg ... men kedeligt for os andre. Synes på en måde ikke helt at de selv får det optimale ud af enhederne ... det er ihvertfald ikke lige min kop the.

SATMIT 

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej Beltofte.

Jeg kan også kun anbefale audiotechnology.

Deres enheder laves med utroligt små tollerencer, at det ikke er nødvendigt  at parre enheder fordi de spiller ens indenfor brøkdele af dB.

Per er utrolig flink at snakke med, og man kan få sine mest sære ønsker opfyldt.

Jeg har f.eks. fået lavet en enhed til mit eksisterende kabinet. Jeg ville lave trådophæng og lime flere membraner sammen med glasfiber. Det var ikke noget problem. De lavede magnetsystemet så det kom til at passe med den nye membran og trådophænget. Jeg fik de ekstra membraner gratis med.

Så jeg kan kun sige at man er i gode hænder når man handler ved Audiotechnology.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hmm... jeg så ellers et hollandsk website, der for nogle uger siden reklamerede med, at Dynaudio havde besluttet at sælge enheder i løssalg igen.... skummelt.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har også set at Dynaudio skulle begynde at sælge løse enheder igen. Er der nogen der ved hvad der sker?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Grundet min spæde alder (man er vel beskeden) har jeg aldrig rigtig nået at studere Dynaudio's enheder mht. akustik, frekvensgang, priser etc. - nogle der kan fylde lidt ind?? Har hørt meget godt om deres Esotar diskant..!?
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Lad mig sige, at jeg lige (i november) har prøvet at lokke et sæt Esotar diskanter ud af dem. Det fik jeg ikke noget ud af!. Prøvede ellers meget ihærdigt. 

Man kan støve noget op rundt omkring stadig ... men det er svært. Esotar diskanten T330 er fremrangende, og bruges af nogle af de gode amerikanske producenter - men den koster også en halv arm - hvis man i det hele taget kan finde den!  

SATMIT

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Lad mig sige, at jeg lige (i november) har prøvet at lokke et sæt Esotar diskanter ud af dem. Det fik jeg ikke noget ud af!. Prøvede ellers meget ihærdigt. 

Man kan støve noget op rundt omkring stadig ... men det er svært. Esotar diskanten T330 er fremrangende, og bruges af nogle af de gode amerikanske producenter - men den koster også en halv arm - hvis man i det hele taget kan finde den!  

SATMIT

Esotar er en gammel svend. Jeg ville absolut foretrække thiel enheder fremfor esotar.

Jeg havde en oplevelse med en højtaler fabrikant som købte nogle Esotar enheder for at benytte dem sit system. Men det endte med at han kasserede dem fordi de lød forfærdeligt i forhold til Thiel enhederne han normalt benyttede.

Han troede faktisk at der var en fejl i enhederne og sendte dem retur for at få dem checket, men de var ok...

Jeg har ikke personligt stor erfaring med Esotar. Men var utroligt glad for mit skifte fra Esotec til Thiel C22.

Men det kan godt være at jeg bare har et unormalt anstrengt forhold til softdomer. Så lad jer ikke afskrække helt

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Og ja, Thiel D20 ser da meget interessant ud... 2800€

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg var igang med et specifikt projekt (forbedret udgave af Sonus Extrema), hvor jeg skulle bruge Esotar. Og jeg checkede faktisk flere udenlandske leverandører ... og selvom de stod på nettet - så havde de ikke enhderne da det kom til stykket.

Så jeg tabte lysten lidt. Er ikke meget for at smide 6000 kr. for to enhder, hos en lille ukendt forretning i udlandet. 

Så jeg droppe projektet og købte et sæt færdige speakers istedet. Men går da fortsat og pusler lidt med projektet ... men det bliver ikke i 2004!

Skal ikke kunne sige om Thiel er bedre ... jeg har hørt nogle Thiel baserede systemer, og der er efter min opfattelse en vis risiko for at de klinger for lyst... og at man skal hen og kompensere andetsteds i afspillekæden for at undgå at det bliver for skarpt.

SATMIT

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Hej Anda,

Hvis du tager Flex-units så er de noget dyere end Scanspeak. Du skal op i niveauet 2500 - 3000 kr for en 6,5 eller 8".

Men de er meget flotte ... lyder godt i den retet sammenhæng. Jeg vil dog godt advare mod at tro at de er lettere at bruge end Scanspeak ... det tror jeg ikke, og det er ikke hvad jeg har hørt.

Har selv talt med Per Skaaning omkring et projekt som jeg desværre måtte droppe. Han er utroligt hjælpsom - og det er jo også værdifuldt når man skal bygge selv.

Det er i øvrigt imponerende at DK har så mange af de bedste producenter af enheder. Synd Dynaudio har valgt at stoppe salget af enheder ... det er p.... irriterende. Det er naturligvis deres valg ... men kedeligt for os andre. Synes på en måde ikke helt at de selv får det optimale ud af enhederne ... det er ihvertfald ikke lige min kop the.

SATMIT 

Jeg tænkte nu også mere på deres C-Quenze serie, der ligger i samme prisleje som Scan Speak. Disse enheder er så bare ikke med modulopbyggede chassis'er, men til gengæld med tilsyneladende forbedrede membraner og samme magnetsystemer som Flex-Units.

Nu begrænser min erfaring med Scan Speak bas/mellemtoner sig også stort set til 18W/8545, som er "lidt" tricky at få til at lyde godt i mellemtoneområdet. Især hvis man helst ikke vil dele stejlere end 2. orden akustisk. Jeg har erfaret at denne enheds gengivelse af mellembas til nedre mellemtone i mine ører forringes med stejle filtre. Det har nok noget at gøre med faseforløb.

MVH

Anders D

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Januar 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt fra en fyr herinde, at det ikke er helt let at temme flex-units med 1. ordens filter.

Men på den anden side er det jo gjort i Sonus Extrema ... selvom det ikke var en standardendhed ... så må man da sige at resultatet var ret så godt.

Mn det afhænger jo også af hvor du deler ... Extrema deler lavt, hvilket er muligt med Esotar, der tåler ret meget og som kan spille pænt lavt.

SATMIT

ePiFaNT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har lurt litt på å bygge et sett høyttalere med en 4" FlexUnit og en Morel Supreme 130. Har allerede fått god hjelp av Per på AudioTechnology

Noen som har erfaringer med Supremen??

Til top Vis ePiFaNT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ePiFaNT

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Her er et link til en HT med C-quenze og morel. Prisen er 3200 for enheder og filter.

http://www.soundcheck.dk, søg på monitor projekt i nyheder/artikler

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes