Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 14:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Erfaringer med Vifa P17WJ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Er der nogen der har nogen erfaringer/meninger om optimal kabinetstørrelse til Vifa's P17WJ-00-08?. Har 4 stk. liggende i "gemmerne" og jeg har lige opdaget at de er på tilbud hos Eltek i Norge i denne uge.
En bekendt har nemlig luftet vage tanker om et allround musik-/surround-system til en fornuftig pris og det kunne de så måske anvendes til... De skulle i givet fald bygges her i løbet af foråret (når man kan stå ude med overfræser og stiksav igen )
Jeg har simuleret lidt i UniBox og ender på enten 12-14 ltr basrefleks med en enhed eller 35-40 ltr. til en MTM/MMT konfiguration (fronthøjttalere). Er der nogen der har erfaringer med P17 (gerne i MTM) i kabinetter der minder om disse?
Jeg overvejede også at lave 5 ens MTM'ere men så må kabinetterne ikke være mere end ca. 25-30 ltr og det synes jeg ikke rigtigt jeg kan få til at "spille". Er det bare mig?.

Forslag til passende diskanter/filtre modtages også gerne.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Ingen bud?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg afskrev enheden efter at have hørt Dali 300/310 - men Snells første THX system anvendte P17WJ og Vifa D26TG i MTM konfiguration - og WOW det er stadig blandt det bedste surround jeg har hørt (Det var også Al Jones, der justerede det ind !).

Sidesystemerne spillede i lukket kabinet. Hvis du alligevel skal have subwoofere vil det være en god løsning.

I et lukket kabinet skal du bruge 6 - 7 liter pr. enhed.

I basrefleks skal du bruge 10 - 11 l pr. enhed - Fp = 40 Hz.

God fornøjelse !

Hilsen

Nørd 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd

Tak for dit svar. Jeg overvejede også et lukket MTM-kabinet (som så får en F3 på ca. 80 Hz). Det kan godt være jeg skal kigge på den igen....

Jeg synes at en Fp på 40Hz lyder meget lavt (dvs. en meget lang port)? Er det rigtigt?

/U.

PS: Tror jeg vil sætte dem sammen med S-S 9500. Nogen kommentarer til det?

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hej

40 - 45  Hz - alt efter dit rum og andre ting.

Hvis du har et 20 liter kabinet med 2 basser - så får du en port der er ø5 og 11 cm lang (43 Hz). 

Hilsen

Nørd

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Hvis det er samme enhed som den i 300/310 så kan jeg kun være uenig med Nørd. Det er en af de bedste små højttalere jeg har hørt til overkommelige priser. Især gengivelse af stemmer husker jeg som fremragende (det var i 1991jeg hørte den).

Hørte den på en Quad 306, lydkilde kan jeg ikke huske.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg har aldrig hørt nogen som mente at P17Wj var en dårlig enhed (kun nogen der mente at den måske var en smule "kedelig"), men jeg var lidt usikker på valg af "konfiguration" og hvordan man skal prioritere nedre F3 ifht. eks. basrefleks/lukket kabinet.

Er der flere bud/forslag/kommentarer, så hører jeg dem stadig gerne

/U.

PS: Nørd, hvilket beregningsprogram bruger du? (jeg får ikke umiddelbart samme resultater som dig)

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

PS: Nørd, hvilket beregningsprogram bruger du? (jeg får ikke umiddelbart samme resultater som dig)

Hej

Det er fordi målet er forskelligt.

Husk på at herrerne Thiele og Small var teoretikkere.

Ifølge matematikken er et Qt på 0,7 på et lukket system det ideale (maksimum flad respons), men det er det ikke i praksis.
Ifølge teorien er en maksimum flad respons (QB3 og QB4) det optimale til basrefleks - men igen i praksis !?

Hilsen

Nørd

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:
...Ifølge matematikken er et Qt på 0,7 på et lukket system det ideale (maksimum flad respons), men det er det ikke i praksis.Ifølge teorien er en maksimum flad respons (QB3 og QB4) det optimale til basrefleks - men igen i praksis ...
Hvad er så optimalt? Skal man "bare" korrigere for room-gain eller er der andre ting der spiller ind? Enlighten me!

/U.

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Nørd skrev:
...Ifølge matematikken er et Qt på 0,7 på et lukket system det ideale (maksimum flad respons), men det er det ikke i praksis.Ifølge teorien er en maksimum flad respons (QB3 og QB4) det optimale til basrefleks - men igen i praksis ...
Hvad er så optimalt? Skal man "bare" korrigere for room-gain eller er der andre ting der spiller ind? Enlighten me!

/U.

Ja - forstærkning fra rummet er vigtig - men det rigtige forløb afhænger også af højttalerens størrelse - og hvor dybt den overhovedet kan spille.

Hilsen

Nørd

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt P17WJ til en to vejs konstruktion, og her må jeg jo nok sige at den virkelig gør det godt, min fornemmelse for denne enhed er, at den vil gøre det godt under de fleste omstændigheder, altså en enhed der er let at få til at lyde godt. Jeg har selv brugt den i et 20 liter's basrefleks kabinet som er matrix afstivet, og dæmpet med bituemen, derudover et kabinettet så foeret i en kombination med aqustilux og dæmpeskum.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar Gorm. Jeg prøver nok i første omgang at skrue dem i
et mindre kabinet og ser hvad der kommer ud af dem, men ellers er
planen indtil videre noget MTM i gulvhøjttalerstørrelse

/U.

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

hej

Er der nogen der kender forskellen på den nævnte P17WJ-00-08 og på  P17WJ-05 ? jeg har nemlig 4 stk af sidste nævnte liggende, som jeg skal bruge til et eller andet.... de stammer fra et par sæt dali 810.

Jeg har forresten også to M21WO-28, nogen der har erfaringer med denne enhed? overvejer at lave en lille sub til arbejdsværelset, men har ingen ide om hvor stort kabinet.......

Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes