Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bagladet horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens!

Jeg har længe gået og tænkt i banerne om at bygge noget bagladet horn til mine foxtex FE207E enheder. Nu ved jeg godt at fostex allerede har op til flere foreslag til hvordan sådanne et skal bygges, og det er da også fint... men.. hvordan beregner man egentligt et bagladet horn, Der kan være op til rigtig mange vinkler og kanter inde i sådanne et horn, hvorhan finder man ud af dem?? Og hvor følsomme er de enheder for ændringer i kabinettet, dvs. går man bare ud fra et standard kabinet, og så passer enhederne næsten, og derefter justere man lidt på indmaden i det? eller??

Har bygget en del højttalere i gennem tiden, men har aldrig prøvet at bygge horn. Har også nogle FX200 enheder at ligge, hvor velegnede er de til bagladet konstruntion.

Hvilke parametre er det man går efter når man bygger sådanne projekter, eller hvilke er vigtige?

Uden tvivl bagladet lyder fedt, så folkens hvis i også kan lide rør og vinyl (er dog ikke et must) er det nu at i meget gerne på melde jer, hvis i kan hjælpe mig. På forhånd tak!

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Hva så folkens.. Er der ikke nogen af jer der har den viden, der har lyst til at dele den?

MVH Martin

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu ikke er så hård i de matematiske udledninger, så er der få generalle praktiske spørgsmål jeg ligger inde med.

1) Hvad er forskellen på om ens 'rør' bliver smallere, har samme areal og bliver tykkere fra enhed og til åbning?
Det er her der skrives om S0/Sl

2) Hvor stort skal arealet på røret være i forhold til enhedens membral areal?
Her der skrives om Sd/S0 og Sd/Sl

3) Længden beregnes som 340 / (Fres * 4 * D), således at en resonansfrekvent på  Hz giver et rør på giver 1,7m hvis D = 1, men hvad er D for typisk dæmpemateriale?

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Du finder lidt info i min artikel

http://www.t-linespeakers.org/design/MJK-for-dummies/index.h tml

Når du laver "almindelige" transmission line / quarter wave, er det en fordel at "rører" indsnævres.

Volumen (rørerts areal) bør være 3-4 gange mebranen. Jo mere volumen, jo mere bas.

Dæmpningsmtaerialet køber du i Dansk Auditeknik eller andre steder. Hårdheden af dæmpningen er antal gram pr. liter. Typisk lægges det løst i kabinettet uden at blive presset sammen. Kun i to tredjedele så den sidste del mod åbningen er helt uden dæmpningsmtaeriale.

Se også mine 2 projekter som bygger på dette princip. TABAQ har en optimal "tykkelse" på røret, til gengæld er det et relativt stort kabinet til en så lille enhed.

Min HideAway har et for lille volumen, men det er for at prøve hvor lille en subwoofer man kan lave uden at det går alt for meget ud over lyden.

Lidt læsestof:

http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/media/johanne sen2835.pdf

Håber det giver lidt praktiske ideer.

Hej fra

Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Her kan du læse om en mands trængsler

http://www.humblehomemadehifi.com/Optimo.html

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Hejsa folkens!

Jeg har længe gået og tænkt i banerne om at bygge noget bagladet horn til mine foxtex FE207E enheder. Nu ved jeg godt at fostex allerede har op til flere foreslag til hvordan sådanne et skal bygges, og det er da også fint... men.. hvordan beregner man egentligt et bagladet horn, Der kan være op til rigtig mange vinkler og kanter inde i sådanne et horn, hvorhan finder man ud af dem?? Og hvor følsomme er de enheder for ændringer i kabinettet, dvs. går man bare ud fra et standard kabinet, og så passer enhederne næsten, og derefter justere man lidt på indmaden i det? eller??

Har bygget en del højttalere i gennem tiden, men har aldrig prøvet at bygge horn. Har også nogle FX200 enheder at ligge, hvor velegnede er de til bagladet konstruntion.

Hvilke parametre er det man går efter når man bygger sådanne projekter, eller hvilke er vigtige?

Uden tvivl bagladet lyder fedt, så folkens hvis i også kan lide rør og vinyl (er dog ikke et must) er det nu at i meget gerne på melde jer, hvis i kan hjælpe mig. På forhånd tak!

Det bedste bagladehorn du overhovedet kan kaste dig over er dansk

http://www.muyiovatki.dk/duelund/duelund.htm

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Det er ihvertfald sjov at bygge

Husk også lige at fuldtoner i bagladehorn lyder bedst med rørgrej eller små klasse A forstærkere med høj udgangs impedans

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Som duelund-horn ejer - tilmed et bygget dengang de blev "opfundet" - kan jeg kun give Bjørn ret at de er gode og vellydende

På den side Bjørn henviser til kan du bygge to størrelse - disse kan du få til at lyde godt selv med en billig brugt coral flat 8 enhed ! du skal altså ikke ud og hive 6-7000kr op af lommen pr. Lowther enhed.

Jeg har de største af dem og har prøvet Coral Beta 8, Coral Flat 10 og Tannoy dual concentrics 12" - Coral flat 10 lød på en måde mest korrekt men sådan en billig fuldtone manglede noget af det spræl der er i en dual concentric enhed (vel en coax enhede, hvor diskanten er et horn der sidder i midten af bassen)

Skal man rode med bagladerhorn og ikke har problemer med at de fylder lidt er det efter min bedste overbevisning ret cool at bygge et sæt duelund horn - Duelund var vel en af de største højtaler kapaciteter i Danmark i slutningen af det 20århundrede og selv om han også var lidt af  en særling hører jeg ham altid omtalt med stor respekt af de mennesker der kendte ham.

Jeg købte mine horn for 1000 kr. - havde kun plads til et ad gangen i min ellers ret store station car - de var herre grimme - fremstillet i spånplade sømmet og limet sammen uden hensyntagen til finish - rigtig 70 stil - men de endte med at blive tålelige efter de blev beklædt x-finer og malet hvide

her er et af dem:

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hej folkens!

Mange tak for jeres fyldestgoerende respons!! Jeg har nu laest det igennem, og er blevet meget klogere paa dette. Det er jo et virkelig fintfoelende omraade at arbejde med, men det skal nok blive sjove at sprinde igeng med! Grunden til at jeg gerne vil begynde at arbejde med baglader, er nok bla. paa grund af dens evne til at gengige basfrekvnser, der er et rigtig laekkert naerver i hornet.

Tak for links til: Musicus og Bjoern !

r-l-b: Det er nogle laekre duelund du har, der er jo ogsaa noget uforklareligt mandeligt over dem! Men der er jo ikke andet for end at gaa igang, naar der lige kommer lidt luft i tiden..

MVH: Martin

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Der er jo også den helt gamle SkyScraper fra High Fidelity. Jeg har stadig original artiklerne. Selv byggede jeg dem i en "mini" udgave, hvor jeg skar 25% af højden. Se øverste billede på linken. Kasserne er dog kasseret, da de fyldte lidt i landskabet.

SkyScraper i den fulde størrelse kan lige komme gennem en dør. Lyden var helt utrolig god. Hvis du har pladsen, er disse et alternativ, som jeg kan anbefale. Inden i kabinettet er der en 3-kantet linje, hvilket betyder at hornet udvider sig i alle planer.

http://www.coolcat.dk/bjoern/Downsizing%20sub.pdf

Hilsen

Bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det er ihvertfald sjov at bygge

Husk også lige at fuldtoner i bagladehorn lyder bedst med rørgrej eller små klasse A forstærkere med høj udgangs impedans

Det kan næsten ikke blive mere forkert, enheden er akustisk ubeskyttet under hornets arbejdsområde og man ved først hvad et velafstemt bagladehorn kan når enheden drives af en kompetent forstærker med overskud og kontrol, enheden skal holdes i et jerngreb og de fleste fuldtoneenheder har desværre ikke den fornødne egendæmpning 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

lwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

tror måske jeg ved hvor der står duelund et sæt som kan overtages for et eller andet ukendt ,,,,

hilsen kwel
Til top Vis lwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lwel

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Det kan næsten ikke blive mere forkert, enheden er akustisk ubeskyttet under hornets arbejdsområde og man ved først hvad et velafstemt bagladehorn kan når enheden drives af en kompetent forstærker med overskud og kontrol, enheden skal holdes i et jerngreb og de fleste fuldtoneenheder har desværre ikke den fornødne egendæmpnin

Det lyder ihvertfald meget tæt på hvad jeg har erfaret og måske derfor ejg bliver ved med at gå tilbage til mine quad 510ere hverkan jeg har prøvet noget nyt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

lwel skrev:
tror måske jeg ved hvor der står duelund et sæt som kan overtages for et eller andet ukendt ,,,,

hilsen kwel

hej kwel

er det det store eller det lille duelund ?

er det med coralenheder, andre enheder  eller er det kasser uden enheder ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

The F1 is a 10 watt per channel stereo amplifier operating in balanced single-ended Class A without feedback. Each channel has only one gain stage and draws a constant 100 watts.

It is a power trans-conductance amplifier (or power current source, if you like), replicating an input voltage into an output current.

A regular amplifier sends output voltage to the loudspeaker. This is not that kind of amplifier.

This amplifier ignores the elements in series with the load circuit, including back-emf, wire resistance, inductance and such, and creates voice coil acceleration in direct proportion to the input signal.

It is well suited to sensitive full-range drivers such as Lowther or Fostex, and allows easy use of parallel loading networks to tailor the driver response.

It has both balanced and single-ended inputs. The input impedance is nominally 80 Kohm, and the output impedance is 80 ohms. The output noise is around 100 picowatts (100 trillionths of a watt).

There will be only 100 copies of this design put up for sale.

http://www.firstwatt.com/products/f1.htm

So I am pleased to move on to this next design, the F2. Like the F1, it is a current source, although less of one since I put 15 ohms across its output terminals to give it a slight damping factor - 0.5 instead of the 0.1 of the F1. I surmise that most customers will be happier with this without having to put resistors across the output.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

The F1 is a 10 watt per channel stereo amplifier operating in balanced single-ended Class A without feedback. Each channel has only one gain stage and draws a constant 100 watts.

It is a power trans-conductance amplifier (or power current source, if you like), replicating an input voltage into an output current.

A regular amplifier sends output voltage to the loudspeaker. This is not that kind of amplifier.

This amplifier ignores the elements in series with the load circuit, including back-emf, wire resistance, inductance and such, and creates voice coil acceleration in direct proportion to the input signal.

It is well suited to sensitive full-range drivers such as Lowther or Fostex, and allows easy use of parallel loading networks to tailor the driver response.

It has both balanced and single-ended inputs. The input impedance is nominally 80 Kohm, and the output impedance is 80 ohms. The output noise is around 100 picowatts (100 trillionths of a watt).

There will be only 100 copies of this design put up for sale.

http://www.firstwatt.com/products/f1.htm

So I am pleased to move on to this next design, the F2. Like the F1, it is a current source, although less of one since I put 15 ohms across its output terminals to give it a slight damping factor - 0.5 instead of the 0.1 of the F1. I surmise that most customers will be happier with this without having to put resistors across the output.

er dette et argument til/i tråden, et svar til bjørn,  eller blot oplysning til borgerne i samfundet om en klasse a forstærker som fabrikanten synes passer til fostex og lowther ingen forsøg herfra på at være morsom på din bekostning musicus - jeg er blot i tvivl

FACTS
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbelt konto - JØRGEN STORM

Bruger siden: 10 Februar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du tror, at du kan få såkaldte "basfrekvenser" ud af et horn af den beskedne viste størrelse, bliver du skuffet. Den nedre grænsefrekvens bestemmes bl. a. af hornets udgangsareal og da relationen er kvadratisk, skal man altså op på flere m2 for at komme ned i nærheden af det alle andre gode hifikasser kan præstere.

Nostalgi er naturligvis herligt, men horn til hjemmebrug stammer fra dengang 10W var uhyre meget og voldsomt dyrt, så med dagens forstærkere og enheder er der ingen objektivt fornuftig grund til at forsøge sig med horndesign til basbrug indenfor hjemmets fire vægge!

Til top Vis FACTS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FACTS

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

FACTS skrev:

Hvis du tror, at du kan få såkaldte "basfrekvenser" ud af et horn af den beskedne viste størrelse, bliver du skuffet. Den nedre grænsefrekvens bestemmes bl. a. af hornets udgangsareal og da relationen er kvadratisk, skal man altså op på flere m2 for at komme ned i nærheden af det alle andre gode hifikasser kan præstere.

Nostalgi er naturligvis herligt, men horn til hjemmebrug stammer fra dengang 10W var uhyre meget og voldsomt dyrt, så med dagens forstærkere og enheder er der ingen objektivt fornuftig grund til at forsøge sig med horndesign til basbrug indenfor hjemmets fire vægge!

jeg var da lige ved at skriv pis og papir til dit indlæg men vil blot istedet sige at jeg ikke er enig med dig !  baglader horn for de der kan lide det giver en anden lydoplevelse end selv meget dyre og moderne højtalere - ikke mere korrekt - men i mine ører mere musikalsk
jeg har ikke letdrevne enheder i mine horn - 92 db - som kan tåle et par hundrede watt vedvarende - så det er ikke for mit vedkommende noget med 10 watt etc.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Nu er vi 2 Bjørne, kan jeg se.

Hvis jeg havde pladsen, ville jeg fortsat bygge horn. De er rgtigt gode til musik, selv om den aller dybeste bas ikke er så enkel at opnå.

Det er nu ikke korrekt at fuldtone enheder magler kontrol. Tænk bare på Lowther enhederne.

Det er korrekt at enheden har problemer under hornets arbejdsområde, men det gælder også basrefleks og transmission line. Sidstnævnte dog i mindre grad, fordi en del af linien er dæmpet.

Både transmission line og bagladet horn er kvartbølge konstruktioner, hvor hornet har en linje som udvider sig, og transmission line har en lige eller indsnævrende linje (taperred line) eller en port.

En linje som udvider sig har højere virkningsgrad og mere ujævn frekvensgang.

På papiret er horn en dårlig løsning, men de er som regel meget musikalske med lav forvrængning.

Hilsen Bjorn J

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum