Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Semi DIY højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at "opgradere" mine kontorhøjttalere, men inden jeg spilder tid på det, kunne det være rart at høre om det overhovedet kan betale sig.

Mine Klipsch RB-10 ringer lidt, når man slår på dem. Vil det kunne betale sig at lave et kraftigere kabinet til dem? Bund, top og sider er fineret 22 mm MDF så vidt jeg kan se. Front og bagside er hård plast. Jeg har i forvejen noget MDF liggende, så jeg kunne nemt, hurtigt og ganske gratis f.eks. fordoble godstykkelsen i top, bund og sider. Men kan det betale sig? Der er trods alt tale om et par billige højttalere.

På forhånd tak.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hvis de i forvejen er billige, så er der jo ikke kun sparet på kabinettet, men også enhederne - det vil sikkert give lidt, men det er ikke sikkert det vil
give så meget, at det ikke bedre kan betale sig at bruge pengene på nogle nye, istedet for træ, lim og maling.....

Men bedre vil det da sikkert blive.....bare ikke meget....

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Materialerne har jeg stående i forvejen. Kiggede lidt på Højttalerselvbyg artiklerne, men det blev jeg ikke synderligt klogere af, udover at jeg kan se, at det nok vil være det klogeste at sikre sig, at den indvendige volumen og længde og areal af porten forbliver den samme.
Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror problemet er fronterne. Normalt er det ikke sider der behøver at være tykke. Her kan en rundstok mellem siderne istedet giver ekstra stivhed.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hmm. Ja det kan der vel være noget om. Fronterne tør/kan jeg ikke gøre noget ved. Diskanthornet er en integreret del af plastfronten.

Nå! Også bare en strøtanke, nu jeg alligevel har materialerne.

Tak for hjælpen.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke komme til at lime nogle stykker MDF på indersiden af frontpladen. Du kunne eventuelt også prøve med sådan nogle plader
http://www.thansen.dk/product.asp?=1647989934&n=11991456 07&pn=1226678725  

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:

Kan du ikke komme til at lime nogle stykker MDF på indersiden af frontpladen. Du kunne eventuelt også prøve med sådan
nogle plader http://www.thansen.dk/product.asp?
=1647989934&n=11991456 07&pn=1226678725

...også et ganske godt produkt at smide i låget af sin CD afspiller, til at dæmpe den og give den noget vægt. Kan klart anbefales!

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:

Kan du ikke komme til at lime nogle stykker MDF på indersiden af frontpladen. Du kunne eventuelt også prøve med sådan nogle plader
http://www.thansen.dk/product.asp?=1647989934&n=11991456 07&pn=1226678725  

Jo, det var selvfølgelig også en mulighed, men så ændrer jeg på volumen. Det kunne jeg så måske slippe fra, ved at kompensere for det andetsteds.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger 1 lag af  thansen pladerne så er ændringen i volumen ikke så stor at det har indflydelse på lyden

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Nå. Så fik jeg tid til at tage et kig ind i tingesterne. Det er 16 mm spånplade og der er ingen dæmpemateriale.

Til gengæld ser kabelføringen indvendig meget fornuftig ud og der sidder en overraskende stor magnet på bas/mellemtonen.

Har talt med en af vennerne, der er snedker og han er med på at lave nye kabinetter til dem. Vi/han har gode forbindelser ovre i det jyske, hvor momsen som bekendt ikke helt er slået igennem endnu, så vi kan nok få fat i noget billigt stavlimet bøg eller ask på 35-40 mm.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Den Blå Fisk skrev:

Nå. Så fik jeg tid til at tage et kig ind i tingesterne. Det er 16 mm spånplade og der er ingen dæmpemateriale.

Til gengæld ser kabelføringen indvendig meget fornuftig ud og der sidder en overraskende stor magnet på bas/mellemtonen.

Har talt med en af vennerne, der er snedker og han er med på at lave nye kabinetter til dem. Vi/han har gode forbindelser ovre i det jyske, hvor momsen som bekendt ikke helt er slået igennem endnu, så vi kan nok få fat i noget billigt stavlimet bøg eller ask på 35-40 mm.

Bøgetræ er ikke egnet, det er Ask såmænd heller ikke og det enste du får ud af at gå op i materialetykkelse er at resonanserne bliver sværere at dæmpe. Du kan dæmpe spånpladen med et lag fuldlimet enkelthærdet masonit, masonit - PVA lim -spånplade - PVA lim-  masonit er et udmærket laminat til højttalerkasser, men frem for alt, afstivning, afstivning og atter afstivning

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn

Jamen øv. Ville ellers have været flot i massiv bøg.

Jeg er totalt uvidende på dette punkt, så nu spørger jeg nok dumt: Hvorfor får jeg resonansproblemer ved at gå op i kabinettykkelse og hvorfor duer massivt træ ikke? Det er der da flere højttalerproducenter der bruger. Sonus Faber osv.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Ingen bud på spørgsmålet ovenfor?

Hvordan samler jeg træet? Er det nok med lim eller er det not og feder eller noget helt tredie?

Er i gang med tegningerne til kabinettet. Og ja, det er overkill til de små billige højttalere, men lad nu barnet lege.  Hellere lave l**t i mine billige kontor-skoæsker end i de noget dyrere i stuen.

kaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Februar 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Massivt træ flækker hen af vejen så vidt jeg kan forstå på det hele.
Evt. kan du lave en sandwich konstruktion med mdf inden i og træ udenpå, men jeg aner ikke om det vil gå godt eller skidt.
Hvis du vil have et rigtigt flot materiale at bygge med så kig på birkekrydsfiner.

Hvorfor du skulle få problemer med større kabinettykkelse forstår jeg ikke, men jeg er også nybegynder med højtalerbyg. Mine 22mm MDF kabinetter har nu ingen problemer i den retning.

Almindeligt trælim til indendørs brug er fantastisk til højtalerbygning.
Til top Vis kaan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaan

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Massivt træ flækker ikke og giver sig næsten ikke når det er træ, der er tørret til møbelproduktion, d.v.s. tørret ned til ca 6%, og savet og limet i staver. Det er sådan noget jeg vil bruge.

Ja min snedkerven, der skal stå for at lave kabinetterne, mener også lim er nok.

Der er seks gennemgående skruer til at holde for- og bagplade, så der er der nok ikke noget at komme efter m.h.t. afstivning. Til gengæld kunne jeg jo overveje, at skifte den indvendige ledningsføring ud med noget kraftigere, når jeg alligevel skal have det skilt ad. Og måske kigge nærmere på lodningerne på delefilteret.

Jeg smider lidt billeder og tegninger ind senere.

kaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Tro mig når jeg siger at det er meget få der har held med at bygge højtalere i massivt træ.
Gå for eksempel ind på http://www.diyaudio.com/ og søg efter det.

Møbelkonstruktion og højtalerkonstruktion er to meget forskellige discipliner.

Grunden til at man bruger afstivning inde i højtaleren er for at mindske det at træpladerne buler ud og ind når musikken spiller. Det er der normal ikke nogen møbler der gør

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Jo, jo, men nu er det jo ikke særligt store flader vi taler om. Højttaleren er 225x145x190 mm, og i de størrelser giver massivt 35 mm bøg sig ikke. Det er jeg ret sikker på, selvom jeg ikke ved noget om at konstruere højttalere.

kaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

jamen det kunne da være rart hvis du kan vise at det kan lykkedes, held og lykke med det :)

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Jeg takker og kaster mig snarest over projektet. Snedkeren mener der går tre til fire uger inden han kan få tid til at lave kabinetterne. Kyler billeder ind når der bliver noget at vise.

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Der strandede den fisk så! Bagpladen er limet fast og jeg tør ikke rykke for meget i den af frygt for at ødelægge noget!

Tak for hjælpen alle sammen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes