| Forfatter |
|
Johnnyboy Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den heldige ejer af et sæt DCA 2.0. De spiller fremragende, men jeg kunne godt tænke mig at ændre på designet. Højttalerne skal gerne gøres mindre. Så spørgsmålet er hvor omfattende et projekt det vil blive. Jeg spørger ud fra min begrænsede indsigt i teknik.
Vil det oprindelige delefilter kunne bevares, hvis frontpladen også bevares og der kompenseres for mindre volumen med linktwitz-greiner. Eller er vi ude i et helt nyt delefilter.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, det er jo ikke noget, der på nogen måde skal anbefales herfra.
Beslutter du dig for at gøre det, vil jeg dog lige skyde ind, at kabinettet ikke må gøres mindre, end at 8" stadig har et Q under 0,5. Du vil under alle omstændigheder ende med en helt anden højttaler (LG eller ej).
Som sagt, projektet er ikke anbefalelsesværdigt. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er klar over at det ikke er i overensstemmelse med den Duelundske filosofi. Da jeg ikke kender nogen data på enhederne, kan det være svært at finde et minimum volumen. Køkken højttaleren skulle være lavet efter ovenstående princip. Efter sigende skulle lyden være ens.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johnnyboy skrev:
| Jeg er klar over at det ikke er i overensstemmelse med den Duelundske filosofi. Da jeg ikke kender nogen data på enhederne, kan det være svært at finde et minimum volumen. Køkken højttaleren skulle være lavet efter ovenstående princip. Efter sigende skulle lyden være ens. |
|
|
Altså helt ens er den jo ikke, men self. er det samme ideal, som ligger til grund for de to konstruktioner. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
Johnnyboy skrev:
| Jeg er klar over at det ikke er i overensstemmelse med den Duelundske filosofi. Da jeg ikke kender nogen data på enhederne, kan det være svært at finde et minimum volumen. Køkken højttaleren skulle være lavet efter ovenstående princip. Efter sigende skulle lyden være ens. |
|
|
Altså helt ens er den jo ikke, men self. er det samme ideal, som ligger til grund for de to konstruktioner. |
|
|
Undskylder for off-topic, men laver I ikke højtalere længere Frederik?
|
| Til top |
|
| |
Rune|WildChild Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke bedre at sælge dine DCA 02 og så finde nogle DCA 01 brugte hvis det kan lade sige gøre? Eller evt. selv lave et nyt sæt?
__________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti skrev:
Frederik Carøe skrev:
Johnnyboy skrev:
|
|
Altså helt ens er den jo ikke, men self. er det samme ideal, som ligger til grund for de to konstruktioner.
|
|
|
Undskylder for off-topic, men laver I ikke højtalere længere Frederik?
|
|
|
Som udgangspunkt nej. Vi laver dog enkelte specialordrer fra tid til anden. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis sådan en kommentar er da komplet ligegyldig, hvis du synes den er for dyr, er du nok ikke i deres målgruppe? __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det afhænger vel af avancen på det givne produkt. Det er ikke mange produkter i den prisklasse, som er tilgængelige, med en lige så høj materialepris som den kondensator du henviser til.
Hvis du kan linke til en anden sølvfilmskondensator på 20 uF, vil jeg da gerne se den.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Givet HeltNy's andre indlæg tror jeg det er en udsigtsløs dialog at starte op.
Bundy
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok sorry............. Synes bare det er "lidt" vanvittigt at en kondensator skal koste 50.000,- og NEJ, den målgruppe er jeg ikke i og kommer det heller ikke.............. HVEM er i den målgruppe Rune|WildChild - Er du ?
Nej, der er nok ikke mange der har/laver sådanne kondensatorer, men mon ikke der er en grund til det. ?
Sorry OFF-TOPIC - Nævner det ikke mere her.
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Givet HeltNy's andre indlæg tror jeg det er en udsigtsløs dialog at starte op.
Bundy |
|
|
Og du mener ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Ok sorry............. Synes bare det er "lidt" vanvittigt at en kondensator skal koste 50.000,- og NEJ, den målgruppe er jeg ikke i og kommer det heller ikke.............. HVEM er i den målgruppe Rune|WildChild - Er du ?
Nej, der er nok ikke mange der har/laver sådanne kondensatorer, men mon ikke der er en grund til det. ?
Sorry OFF-TOPIC - Nævner det ikke mere her. |
|
|
Nej jeg er fattig studerende, så jeg har ikke råd til en sådan kondensator, ud over jeg ikke ANER hvad jeg skal gøre med den? Er ikke lige inde i højtalerbyg, så det ville nok bare blive en meget dyr brevvægt.. I øvrigt må vi hellere komme tilbage på sporet, det gælder jo om at få lavet de DCA 02 mindre jo... __________________ Dynaudio Focus 140, Bladelius Tyr MKII, Rega Apollo, Xindak SC0.1
Mit setup
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jepper - fair nok - og ideen om at sælge de 2.0 og købe den mindre model, er nok den bedste og eneste mulighed, for god og rigtig lyd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
| Jepper - fair nok - og ideen om at sælge de 2.0 og købe den mindre model, er nok den bedste og eneste mulighed, for god og rigtig lyd |
|
|
Helt enig. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nu at skære det helt ud i pap, så vil du ved salg af højttaleren have financiering til en hel del forsøg på, eksempelvis at bygge køkkenhøjttaleren - og samtidig vil en anden have fornøjelse af en højttaler, der er bygget med en, for denne slags produkter, usædvanlig stor omhu. Altså det, der på moderne tv-reklamedansk hedder en win-win-stuation.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johnnyboy skrev:
|
Jeg er den heldige ejer af et sæt DCA 2.0. De spiller fremragende, men jeg kunne godt tænke mig at ændre på designet. Højttalerne skal gerne gøres mindre. Så spørgsmålet er hvor omfattende et projekt det vil blive. Jeg spørger ud fra min begrænsede indsigt i teknik.
Vil det oprindelige delefilter kunne bevares, hvis frontpladen også bevares og der kompenseres for mindre volumen med linktwitz-greiner. Eller er vi ude i et helt nyt delefilter.
|
|
|
Konstruktionen er bl.a. fuldt impedankorrigeret så Frederiks "ikke anbefalelsesværdigt" betyder i praksis "frarådes på det kraftigste"
Der er gjort forsøg med et sæt i "halv størrelse" men det kan ikke anbefales at gentage eksperimentet.
|
| Til top |
|
| |
Johnnyboy Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så faldt den vist til jorden. Så må jeg jo finde en anden løsning. Om det bliver at sælge eller ej må tiden vise. Men tak for alle svarene.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Johnnyboy skrev:
|
|
|
|
Konstruktionen er bl.a. fuldt impedankorrigeret så Frederiks "ikke anbefalelsesværdigt" betyder i praksis "frarådes på det kraftigste"
Der er gjort forsøg med et sæt i "halv størrelse" men det kan ikke anbefales at gentage eksperimentet.
|
|
|
Ja, men du ved, jeg er så diplomatisk. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |