Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har gravet lidt i mine gemmer - og har fundet en noget speciel kondensator. Er der nogen af jer, som kan fortælle mig hvad det egentlig er? hvad kan man bruge den til? - er den fed - eller skal den på genbrugspladsen?

venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en ret lækker sag og som er perfekt til et netstøjfilter 
Den er fremstillet til at sidde direkte over 230VAC (og lidt mere faktisk)
jeg ville hvis jeg havde den i hus ..., sætte den på sekundær siden af min 700VA Lubcke skilletrafo som benyttes til at føde alt andet end power-ampen i mit stereo 
Hvis du vil af med den send mig en PM  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nådada! 
Jeg kan i baggrunden af billedet se 2 stk. Marantz 1060 og er det et par Marantz 250 der står i næste række ?  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
Nådada! 
Jeg kan i baggrunden af billedet se 2 stk. Marantz 1060 og er det et par Marantz 250 der står i næste række ? 
|
|
|
Jeps! - det er netop 2 x 1060 + 2 x 250. Du må da kende lidt til de Marantz'er der - ligefrem at kunne modellerne "just like that".
Jeg samler ihærdigt på det gode gamle (før '80) Marantz - og synes, at det er overlækkert grej - dejlig lyd - god byggekvalitet osv - med identitet og udstråling. Hvis du falder over noget interessant Marantz, ja så vil jeg da gerne "kigge med" -
Mht. kondensatoren - så vil jeg lige prøve at finde ud af lidt mere omkring den før jeg tar en beslutning om evt. salg. Jeg ved jo så, at man ville kunne bruge den som netstøjsfilter efter en Vario?/skille - trafo - og hvordan binder man den lige sammen med det? - Jeg har sådan en skillevario - så jeg burde vel egentlig kunne det?
Er der andet man kan bruge den til? - rørforstærkere ? - eller?? Jeg ved jo, at Jensen Caps har en pænt høj status her og der - osv. Men...ER denne kondensator noget, som "englene synger om" - eller er det bare en lækker sag, som kun kan bruges i netstøjsundertrykkelse? Hvad med øvrige Hi-fi sammenhænge?? Diy??
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er en ikke så stor papir/olie kondensator, lavet til at side i en strømforsyning for at udjævne noget af ripplen. Det er ikke guld desv. Den er for lille til at side i en ordentlig strømforsyning til en rør bamse (her er 650v mere normen) og er ikke velegnet til at side i signalvejen. Jeg tør ikke gætte på den præcise værdi, men den er under en kasse billige øl er jeg bange for
Mvh osv
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Fred
Den monteres parr. over udtaget på transformeren,
men pas lige på mht. de blottede terminaler på konden 
mht. interssante ting og sager ?
Jeg ved at du som jeg ex. besøger sharefx 
så mon vores dir på HD'eren med filer & billeder fra nettet ligner hinandens 
Reenberg
det er rigtigt at værdien kan være symbolsk fordi at Fred kun er i besiddelse af en enkelt kondensator, sagen havde været lidt anderledes hvis han havde været i besiddelse af et par med samme størrelse og batch, en ny tilsvarende Jensen kondensator fremstillet med de samme specs & kvalitet bla. at den kan arbejde direkte over lysnettet gør prisen til et emne der er vanskeligt at vudere 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige en ting 
Apropos sæt af olie konder ala typen som den Fred har 
så har jeg et par liggende og de er ikke til salg
Marcon SH CAP (70MAK405UG) 4µF 700VAC (ca. 1KV DC)
størrelse uden terminaler er på 9x6x5 cm (hxbxd)
desværre er de for små til mine CLS'er ellers sad de i LF filteret af dem
Hmm..., hvor for har jeg ikke sat dem før/efter min skille trafo 
godt med sådan en tråd der får en til at tænke over glemt "guld"  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ML_CLS
Jeg tror, at du forveksler mig med en anden - jeg kan slet ikke genkende oplysningerne og indholdet. Det er nok også liiige lidt mere teknisk end jeg kan følge med til.
Jeg har i øvrigt fundet et større antal af den viste kondensator. Alle i meget fin visuel stand.
Der er også nogle, som er normeret til 660V og er på 4Uf - 60hz (GE - og ikke Jensen) kan de bruges til noget?
Hvis du fortæller mig på indgående - på meeget pædagogisk vis hvordan jeg skal installere den og bruge den - og hvorfor (jeg ER ikke særlig god til elektronik endnu, men jeg arbejder hårdt på sagen. ) - så vil jeg sende sådan en fætter til dig hvis du bare betaler portoen.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok... det er hvad der kan ske, en anden har det samme alias
jeg kreere en typisk tegning hvordan det skal wires ...,
får desværre ikke tid til at poste før på tirsdag har travlt i dag med bla. ,
at ligge sidste hånd i service og mod. af en 250W Sansui power-amp  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool!
Mærkeligt med den anden, som har samme alias - er der muligheder for at linke dertil - eller....
jeg venter så længe!
Hvad er det for en Sansui?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja .., regnede ikkelige med at der kunne være to med samme navn/alias, som går op i vintage udgaverne.., men det skal du ikke være ked af den anden er meget hjælpsom med diagrammer 
Hvis der lige er et Marantz vintage diagram som du mangler så spørg løs
Det er en B2101 som modificeret levere en hel del mere effekt sammenlignet med en standard udgave, det er jo en 4x100W/8Ohm som er internt brokoblet så der er jo et potentiale jeg regner med at den klipper ved ca. 2x285W/8Ohm, apperatet fik jeg meget billigt for et par år siden så jeg giver den kvit og frit til min nevø' 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er en flink onkel!
Men mærkeligt med ham der den anden. Jeg har netop det meste af hvad Marantz (Vintage) har lavet af servicemanualer - og er ind imellem assisterende hvis nogen mangler . Hvis det er udenlandsk kan jeg måske forstå det, men ikke indenlandsk -Hmm....
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Fred
Fyren kalder sig "oldmarantz" men jeg har set at andre brugere har tituleret ham Freddy, så det er nærmere en formodning jeg havde vedr. ham og dig i mellem __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Hej!
Jeg har gravet lidt i mine gemmer - og har fundet en noget speciel kondensator. Er der nogen af jer, som kan fortælle mig hvad det egentlig er? hvad kan man bruge den til? - er den fed - eller skal den på genbrugspladsen?

venligst
Freddy
|
|
|
Det er en olieimpregneret papir/alufolie kondensator i jerndåse (gammel typebetegnelse OK) idag type OPI (I = iron). Arbejdsspænding 400V (W = Working) markeringen for de 50Hz tyder på at den er solgt som fasekorrektionskondesator til motordrift elle lign.
Typen har været produceret i et utal af varianter, også til decideret højspænding. Ægte dansk håndværk fra Københavns vestegn (2605 Brøndby)
Vi er nogle der har brugt en hel del af de kondensatorer (OK/OPI) i ht.filtre og andre steder. Gem den, har du kun én er det er sjov brevvægt, har du flere kan de jo bruges til noget mere fornuftigt.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg har flere i den glemte kasse- lige nu har jeg 12, som er ens, men har lovet den ene væk !
Hvis der nu fx er 10 styk. hvilket fornuftigt formål kan de så bruges til fx?? Brevvægte har jeg efterhånden alt for mange af i alle gemmerne i huset (selvom de fungerer godt som del af hulmursisoleringen!
Venligst
Freddy
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jamen jeg har flere i den glemte kasse- lige nu har jeg 12, som er ens, men har lovet den ene væk !
Hvis der nu fx er 10 styk. hvilket fornuftigt formål kan de så bruges til fx?? Brevvægte har jeg efterhånden alt for mange af i alle gemmerne i huset (selvom de fungerer godt som del af hulmursisoleringen!
Venligst
Freddy
|
|
|
Seriekondensator i højttalerfiltre eller overføringskondensator i AC koblede transistor/mosfet forstærkere. I rørforstærkere (eks en forforstærker) kommer du så tæt på arbejdsspændingen at det skal måles grundigt efter om de er tilstrækkeligt DC tætte.
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
dem la'r du liiiige stå indtil jeg kommer forbi, okay?!
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er iøvrigt produceret september 1970, flyt fluks tråden til vintageafdelingen
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
De er iøvrigt produceret september 1970, flyt fluks tråden til vintageafdelingen
|
|
|
Hvordan gør jeg det? - så alle indlæggene følger med? eller skal jeg oprette et nyt indlæg - og "lade som om" det er første gang jeg skriver om dem - eller hur?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|