Forfatter |
|
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1379
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
google 'ask jan first' .. er på arbejde, svarer i aften
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende side. Den kendte jeg ikke
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
et par hundrede mA pr kanal - minimum. Ask Jan first har en brugbar type, der dog giver lidt mere Ac ud, nemlig 320VAC, men det bør ikke være noget problem. du kan eventuelt hæve den der 4k7 i psu'en en anelse  der er rigeligt med diverse viklinger til glødespændingen og til at lave noget der dur til bias TRA400 hedder den. du skal bruge to  46,60euro er ikke så galt. du kan også finde chokes der. Jan er super og fragten til dk er også rimelig alternativt kan du jo få viklet en, men jeg har ikke haft meget held i dk siden Bjarne / VRT er gået på pension  ellers er der jo ebay, men læg nøje mærke til hvilke specs der opgives. nogle gange er de helt hen i vejret  hammond har sikkert også en (eller to) der passer, men jeg tror ikke de bliver forhandlet i dk?
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilke udgangs trafoer bruger du? jeg har også nogen fra Jan, de er mere end ok. ser ikke fancy ud, men det gider jeg sørme heller ikke betale for .. haha
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super lige noget jeg kunne bruge Bias er der styr på. Bliver vidst os nødt til at få nye chokes..
Udgangstrafoer snakker vi ikke om De skal helt klart skiftes senere hen..
http://www.tubetown.de/ ved jeg forhandler hammond. Har købt hos dem tidligere og det har gået meget stærkt.
|
Til top |
|
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
VRT Bjarne vikler på bestilling....
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikke mere
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
banzai er også cool, måske har de noget du kan bruge
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser ud til at TT's rignkerner er rimeligt billige, du kan endda vist også find en til begge kanaler
jeg foretrækker selv EI fordi de er firkantede
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
wuffer Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
super den havde jeg helt glemt 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
wuffer skrev:
super den havde jeg helt glemt 
|
|
|
Amplimo har iøvrigt også nogle heftigt dyre sølvtransformatore til udgangen........... Vacuumstate bruger/brugte iøvrigt Lundahl transformatore i deres kommercielle udgaver af det du er i gang med. Lundahls PP udgangstrafoer og spændingstrafoer har en lille luftspalte for bedre at kunne håndtere hhv. AC ubalance og DC komponenter i netstrømmen. Så der er også nogle muligheder der:
http://www.jacmusic.com/En af ulemperne ved ringkerne udgangstransformatore er, at de skulle være meget følsomme overfor AC ubalance. Men det er sikkert iøvrigt en god ide at have mulighed for at finjustere denne ubalance i kredsløbet alligevel. Det er der nok andre end mig der kan kloge sig på, men jeg har da prøvet og mener det er klart hørbart når ubalancen er meget lille. Det holder dog ikke så mange uger ad gangen, som jeg husker det, så næste projekt vil nok have en opbygning der gør at det er nemt at måle og justere uden at man skal åbne forstærkeren hver gang  (Jeg havde på et tidspunkt en fungerende variant af wuffers projekt, men med en CCS i udgangen også, som Vacuumstates kommercielle produkter) LBD pædagogiken har altid været en god læremester, hvor man altid får nye bedre ideer til næste gang...................... (Learning By Doing)
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
du mener DC ubalance  ringkerne net trafoer kan iøvrigt heller ikke lide DC, de brummer. de kobler også bedre kapacitivt og det er ikke altid en god ting. desuden kan det værre svære at lave en god mekanisk montage ... firkantet er bedre  men man skal tage større hensyn til hvor man placere en EI i forhold til følsomme kredsløb Lundahl er lækre men også rimeligt kostbare. jeg kan bedst lide deres småsignal trafoer som jeg har brugt / bruger et hav af
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
du mener DC ubalance ringkerne net trafoer kan i�vrigt heller ikke lide DC, de brummer. de kobler ogs� bedre kapacitivt og det er ikke altid en god ting. desuden kan det v�rre sv�re at lave en god mekanisk montage ... firkantet er bedre men man skal tage st�rre hensyn til hvor man placere en EI i forhold til f�lsomme kredsl�b
Lundahl er l�kre men ogs� rimeligt kostbare. jeg kan bedst lide deres sm�signal trafoer som jeg har brugt / bruger et hav af
|
|
|
Ja, selvfølgelig er det DC, jeg undskylder med et opkastplaget barn tidligere på aftenen  I betragtning af holdbarheden på en trafo, ville jeg nok i første omgang bruge så meget på trafoen som muligt, og i stedet købe billige standardkomponenter til resten. Og jeg synes nu ikke Lundahl er dyrt i forhold til at købe færdige nye forstærkere. Hvis man ellers var i den situation. Jeg har iøvrigt set nogle diagrammer hvor der er en kondensator i serie før transformatorens primærvikling. Ved ikke om det overhovedet er lovligt/elektrisk forsvarligt. Men det fjerner da DC. Måske lidt off topic, men skal man bygge sin første rørforstærker eller bare vil prøve noget nyt, kan man få en universal udgangstransformator der både kan køre SE og PP, samt har meget variable anodebelastninger. Den koster ca. 90 euro. Så kan man jo altid købe en skræddersyet model hvis man nogensinde bliver færdig med at eksperimentere. Det er et AES paper her, og man kan fjerne det bagerste af linket for at komme frem til siden man kan købe den på. At kunne bygge en PP triode, en SE triode og en PP Cathode Follower udgangsforstærker med samme udgangstransformator lyder som en aprilsnar, men det kan man altså. http://www.mennovanderveen.nl/nl/download/download_3.pdf
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad mener du med holdbarheden på en trafo? det er den sidste dims der går i stykker på en forstærker  Lundahl er dyrt i forhold til andre trafo fabrikater, men dog ikke så dyrt som visse eksotiske japanske mærker som tamura, tango og hashimoto. forstår ikke helt hvorfor du sammeligner dem en færdig forstærker? man kan godt putte en kondensator i serie med primærviklingen, men der skal to dioder i anti parallel over den. det kaldes også en 'DC spærre' og findes i mange færdig byggede netsøjfiltre (specielt dem til 'hifi' brug). det er vist ganske lovligt godt tip med den PP/SE trafo
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
hvad mener du med holdbarheden på en trafo? det er den sidste dims der går i stykker på en forstærker 
|
|
|
Yo sismo, som jeg lige læser det, så skriver han at han vil bruge så meget på trafo som muligt, netop pga. holdbarheden. 
( håber at jeg har forstået det korrekt ).
Mellemhjulet skrev:
I betragtning af holdbarheden på en trafo, ville jeg nok i første omgang bruge så meget på trafoen som muligt, og i stedet købe billige standardkomponenter til resten. |
|
|
|
Til top |
|
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ach so! ja, det er et godt råd. når alt kommer til alt så er en forstærker jo egentligt bare en moduleret strømforsyning
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
hvad mener du med holdbarheden på en trafo? det er den sidste dims der går i stykker på en forstærker 
Lundahl er dyrt i forhold til andre trafo fabrikater, men dog ikke så dyrt som visse eksotiske japanske mærker som tamura, tango og hashimoto. forstår ikke helt hvorfor du sammeligner dem en færdig forstærker?
man kan godt putte en kondensator i serie med primærviklingen, men der skal to dioder i anti parallel over den. det kaldes også en 'DC spærre' og findes i mange færdig byggede netsøjfiltre (specielt dem til 'hifi' brug). det er vist ganske lovligt
godt tip med den PP/SE trafo 
|
|
|
Uh, der var lige en anden der reddede mig. Netop det at transformatoren holder nærmest evigt, gør at jeg ville lægge så mange penge der som muligt. Årsagen til jeg sammenlignede Lundahl med færdige forstærkere, var nu bare at selv den dyreste Lundahl ikke koster meget mere end 3000 - 3500 Kr. Jeg tror godt man kan gange det beløb adskillige gange, før man finde en færdig forstærker med Lundahl i. Jeg har læst at der i Usa på et tidspunkt blev solgt en hundedyr forstærker med billigste Hanmmond i. (Der er ikke noget galt med Hammond til prisen). Den færdige røg op på ca. 20 gange prisen af råvarepriserne til DIY folket. Men det er der jo også kunder til, og fred med det.
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|