Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Avance Concrete 170 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kenneth_b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2008 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et par gamle Avance Concrete 170 som jeg sidste år skiftede 8" enderne på. Nu har jeg dog købt en ny NAD 2x80 watt forstærker og synes der mangler lidt i lydbilledet fra dem. Så jeg overvejer at skifte kondensatorerne i delefiltrene. Jeg har ikke skiftet diskant enhederne, da det kun var de store der var mørnet.

Så vidt jeg kan se på dem der sider der nu er de ikke i så høj en kvalitet, men ok de er måske også mere en 20 år gamle, jeg så et link til www.frequence-shop.dk hvor de har nogle PCA elektrolyter som de skrive rosene ord om (og også ved hvad de skal have for dem) eller skal man gå efter nogle billige fra eks. brinck el.lign.

Har også overvejet om man skulle skifte hele delefiltrer, men der kommer jeg lidt til kort da jeg jo som minimum skal kende en delefrekvens for højttalleren. Derudover undrer dt mig at der sider sikringer i højttaleren og er disse nødvendige i dag? Vil det ikke være bedre bare med en ledning og dermed mindre modstand i systemet?

Håber I har nogle gode input

Til top Vis kenneth_b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth_b

John Mogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Marts 2008 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Hej Kenneth

Jeg har (stadigt) selv et par Avance 170 (2 vejs) og 190 (3-vejs) fra hhv  1988 og 1986. De har begge fået skiftet 8" enheder og det er ikke en stor operation, som du selv har erfaret.

Jeg har skiftet dele på begge delefiltre da de sidder meget nemt tilgængelige og er lavet med lille sans for finesse , så det er bare at gå igang og prøve dig frem. Især dele filtreret på 170 vil have gavn af at få skiftet alle kondensatorer, da dem der er brugt er +20 år ganle og som du skriver er moderne udgaver nok noget bedre. Der sidder en stor elektrolyt på 170éren og den kan meget sikkert trænge til en udskiftning. Den der sad på min egen var læk og havde tabt noget af vædsken da jeg skiftede dedn i 2002.

Med hensyn til sikringen sidder den for at give mulighed for at ændre på gain til diskanten, den kan sætter i neutral (0 dB) og +/- 1 dB. Det er lavet med en sikring i stedet for en kontakt sikkert fordi det er billigere. Men du kan sagtens lodde en fast forbindelse i, derved mister du dog muligheden for at få "overbelastnings" sikring ved højere effekter. Jeg brændte mange sikringer af i mine yngre dage. Den gang var det lige meget om det lød godt bare det var højt .

God arbejdslyst

Mvh The John !

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Marts 2008 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Hej kenneth jeg har også sådan et sæt! Hvilke erstatnings enheder har du fået i?

kenneth_b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg købte disse enheder:

P21WO-10-08  (5692) fra http://www.hoejttalerbutikken.dk/. Som jeg skrev til dig (Trutta) i forig uge, men tænkte at andre kunne have glæde af den info :-)

John, lige nu sider alle sikringerne i (min kærestes gamle højttalere som jeg langt om længe har tid til at kigge på), men hvis de skal bruges som en kontakt, er det vil kun en af dem der skal monteres og dermed de andre der skal ud? Er det ikke korrekt?

Kender du iøvrigt delefrekvensen for filteret?

Jeg har endelig fået bestilt diverse kondensatorer og glæder mig til at komme i gang.

Tak for hjælpen i øvrigt.

~Kenneth

Til top Vis kenneth_b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth_b

trutta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 August 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej Kenneth, hvordan gik det?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes