Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brokoblet ensretter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Går med planer om en DIY Klasse A/B amp hvor til jeg skal have en strømforsyning.

Planen er en dual mono opbygning med 2 stk brokoblet ensrettere til hver forsyning, dvs en ensretter til henholdsvis + og -.

Forstærkeren skal kunne afgive alt fra 150-250 watt i 8 ohm, har ikke helt besluttet mig endnu.

Har læst at mange anbefaler seperate ensrettere der kan klare 25+ A og 500+ V til montering uden for strømforsynings printet. Min tanke er i stedet at bruge 2 stk 8 A 100+ V brokoblede ensrettere  der kan monteres på printet pr kanal, til sammen giver det 16 A pr forsyning og burde være rigeligt. Det kunne da være skægt med 2 oversized seperate ensrettere pr kanal, men er også efter en "ren" og "pæn" opbygning af forsyningen og forstærkeren med et minimum af kabler etc.

Det grundlæggende design af forsyningen er det her : http://www.tnt-audio.com/jpg/psu4.jpg

Måske er jeg helt galt på den her med mine ideer så lidt input kunne være rart.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Går med planer om en DIY Klasse A/B amp hvor til jeg skal have en strømforsyning.

Planen er en dual mono opbygning med 2 stk brokoblet ensrettere til hver forsyning, dvs en ensretter til henholdsvis + og -.

Forstærkeren skal kunne afgive alt fra 150-250 watt i 8 ohm, har ikke helt besluttet mig endnu.

Har læst at mange anbefaler seperate ensrettere der kan klare 25+ A og 500+ V til montering uden for strømforsynings printet. Min tanke er i stedet at bruge 2 stk 8 A 100+ V brokoblede ensrettere  der kan monteres på printet pr kanal, til sammen giver det 16 A pr forsyning og burde være rigeligt. Det kunne da være skægt med 2 oversized seperate ensrettere pr kanal, men er også efter en "ren" og "pæn" opbygning af forsyningen og forstærkeren med et minimum af kabler etc.

Det grundlæggende design af forsyningen er det her : http://www.tnt-audio.com/jpg/psu4.jpg

Hej Bassøe.

Hvis du bruger en 8 A ensretter pr vikling, vil der max kunne trækkes 8 A, da de faktisk sidder i serie.

(ligsom 2 stk. 12 V bilbatterier på 63 Ampere i serie = 24 V, men stadig 63 Ampere)

Ensretterne skal sidde parrallelt for at kunne tåle dobbelt strømtræk........... Men det er en knapt så god ide at parrallelkoble ha de sikkert ikke er lige hurtige og "switcher" ens.

En god ide er at bruge schottky dioder, da de er hurtige og bedre lydende.

Ang ampererne, så burde 8 Ampere være nok, men i mange tilfælde (alt efter opstartskredsløbet) og hvis man har stor lytbank, kan dioderne brænde af, pga for stort strømtræk i det øjeblik lytterne skal lades op.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget min forsyning op med  schottky dioder og bruger 8 stk. med afkoblingskondensatorer.

Jeg har tidligere bygget samme type til Zappulse 2.3SE forstærkere, jeg synes det medførte et væsentlig løft af lyden i forhold til den standard forsyning jeg startede med.

Til en konventionel forstærker vil forskellen være endnu større, og efter min mening et rent "must"

Hele forsyningen kan ses her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29645&K W=soxen&PN=0&TPN=7

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Bassøe skrev:

Hej Bassøe.

Hvis du bruger en 8 A ensretter pr vikling, vil der max kunne trækkes 8 A, da de faktisk sidder i serie.

(ligsom 2 stk. 12 V bilbatterier på 63 Ampere i serie = 24 V, men stadig 63 Ampere)

Ensretterne skal sidde parrallelt for at kunne tåle dobbelt strømtræk........... Men det er en knapt så god ide at parrallelkoble ha de sikkert ikke er lige hurtige og "switcher" ens.

En god ide er at bruge schottky dioder, da de er hurtige og bedre lydende.

Ang ampererne, så burde 8 Ampere være nok, men i mange tilfælde (alt efter opstartskredsløbet) og hvis man har stor lytbank, kan dioderne brænde af, pga for stort strømtræk i det øjeblik lytterne skal lades op.

Ok, men sådan som jeg har forstået det så vil det give det dobbelte da plus og minus siden har hver sin ensretter, hvilket der også bliver skrevet i den artikel hvor jeg har taget designet fra.

Han skriver, under en diskussion om for og imod hurttige ensretter dioder; "You could partly compensate their current capabilities using the circuit from Diagram 4 - that way, you would effectively double overall capacity by making two bridges share the load, but you would also double the not so insignificant price as well."

http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps2_e.html

Hvilket kort og godt betyder at hvis du har 2 ensrettere, enten som en enkelt ensretter til henholdsvis plus og minus siden eller 4 dioder hver til plus og minus siden, så vil det fordoble den current, på dansk strøm som de til sammen kan klare. Hvilket vil sige at med 2 stk 8 A ensrettere vil man til sammen kunne få 16 A igennem dem.

Ensretteren til plus siden skal jo kun levere størm til netop plus siden og det samme med minus siden, der skal ensretteren kun levere strøm til minus siden og hvis dd kan klare maks 8 A på plus og maks 8 A på minus så vil de kunne klare maks 16 A i det hele. Ensretterne er jo seperate.

Nu er jeg stadigvæk nybegynder og jeg kan da tage grueligt fejl så det ville være rart med nogle flere input der enten kan bekræfte det heltny siger eller det som jeg selv mener og som også står i den ellers glimrende artikel.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke at det fremgår klart nok hvordan det gøres, så jeg prøver selvom det muligvis blot er en gentagelse

Du skal bruge dobbelte brokoblinger - dvs at hvis du "bygger" dem selv af enkelt dioder skal der bruges 8 stk ensrettere

Hver brokobling forbindes til hver af trafoens viklinger således at der sidder 1 mellem "plus" og 0(stel) og den anden bro mellem "minus" og 0 - stelpunkt tages efter broerne, typisk mellem lytterne

Brokoblingerne kan såmænd ikke klare mere effekt, men de skal derimod kun håndtere den halve effekt i forhold til at kun bruge 1 bro mellem plus og minus

Håber det hjælper lidt

Nå ja, du kan også få print

http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content &task=view&id=71&Itemid=27

http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content &task=view&id=46&Itemid=27

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg synes ikke at det fremgår klart nok hvordan det gøres, så jeg prøver selvom det muligvis blot er en gentagelse

Du skal bruge dobbelte brokoblinger - dvs at hvis du "bygger" dem selv af enkelt dioder skal der bruges 8 stk ensrettere

Hver brokobling forbindes til hver af trafoens viklinger således at der sidder 1 mellem "plus" og 0(stel) og den anden bro mellem "minus" og 0 - stelpunkt tages efter broerne, typisk mellem lytterne

Brokoblingerne kan såmænd ikke klare mere effekt, men de skal derimod kun håndtere den halve effekt i forhold til at kun bruge 1 bro mellem plus og minus

Det er jeg helt med på, påstår heller ikke at brokoblingerne kan klare mere effekt bare fordi du har 2, men deres samlede maks belastning vil blive det dobbelte da du med 2 broer kan sende den dobbelte effekt af hvad en eneklt bro kan klare igennem da hver bro kun får det halve af den samlede effekt.

Eks, med en bro der bliver belastet med 8 A, brug så 2 broer og hvis du så stadigvæk kun har en samlet belastning på 8 A, vil hver bro kun blive belastet med 4 A. Hvilket så i sidste ende betyder at hvis den samlede belastning er 16 A, vil hver bro kun blive belastet med 8 A.

Det er netop en af de gode grunde til at man bruger en bro til + og 0 og en anden til - og 0, du får ikke bare bedre ensretning af strømmen men også den dobbelte belastbarhed.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg har forstået det, vil du bruge 2 stk. ensrettet broer pr kanal. ( Plus - 0 - Minus )?

Alså prøv at tænk lidt logisk over tingende.

Lad os antage at der ikke var noget forbrug ala forstærker print, men bare total gannemgang.

4 stk. ensrettet broger =  16 dioder.
Hver af disse dioder har en max belastning. Lad os sige 8A.
De 8 af de dioder, bliver til Ground. Det leder os til at der er 8 dioder tilbage. 2 dioder i hver ensrettet bro.

Disse 2 dioders opgave ar nu at lede fx, plus strømmen, den rigtige vej.
Dog er der kun en af gangen der vil modtage strømmen, da polerne svinger mellem plus og minus.
Ud fra denne meget langtrukket forklaring, kan man jo regne ud at det kun er 1 diode aktiv ad gangen når der trækkes plus spænding. = max 8A

Det samme gælder for "minus" dioderne... Når strømmen skal ud igen, kan dioderne heller ikke tåle mere end 8A, ellers brænder den af.

Resten går til Ground, og kan for dens sags skyld heller ikke tåle mere end 8A.

Derfor kan det jo aldrig give det dobbelte max strøm.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hver enkelt ensretter skal heller ikke trække den dobbelte strøm. Når man ved 2 ensrettere istedet for en kun belaster hver enkelt ensretter med den halve strøm ift kun at have en enkelt ensretter, må den samlede maks strøm du kan belaste ensretterne med være det dobbelte af hvad en enkelt kan belastes med.

Hvis du sender en samlet strøm på 16 A igennem de 2 ensrettere vil de hver især kun blive belastet med 8 A. Eller det er måske forkert?

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Så du vil alså bruge en ensrettet bro til plus.. alså..:

Hvis du har en vikling på fx 60volt ac ---> 60-0

Alås y-spiltte 60 og 0. Så der bliver, 1 ensrettet bro til 60, og 1 ensrettet bro til 0??

Jeg kan ikke helt se det smarte i det.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Så du vil alså bruge en ensrettet bro til plus.. alså..:

Hvis du har en vikling på fx 60volt ac ---> 60-0

Alås y-spiltte 60 og 0. Så der bliver, 1 ensrettet bro til 60, og 1 ensrettet bro til 0??

Jeg kan ikke helt se det smarte i det.

Nej, en brokoblet ensretter til 60-0 på plus siden og en anden til 60-0 på minus siden.

Som vist i det diagram jeg har linket til i første indlæg.

Der vil du kunne trække 8 A på plus siden og 8 A på minus siden da plus og minus siden har hver sin ensretter rated til 8 A.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Så vil det alså forblive max 8A

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Så vil det alså forblive max 8A

Hvordan vil du så forklare at hvis man går fra en enkelt bro til 2 stk vil hver bro blive belastet med det halve?

En brogiver  maks 8 A, 2 broer er en halvering af belastningen, dvs kun 4 A ryger igennem hver bro. Hvis du så sender 16 A samlet belastning igennem vil hver bro kun blive belastet med 8 A.

Skal da gerne indrømme at jeg kan tage totalt fejl.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan vi alle tage fejl, jeg kan måske også have misforstået dig.

Jeg vender lige tilbage med en tegning.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Grunden til at man bruger 2 broer, ved 2 seperate viklinger, er at man samler nulpunktet efter ensretningen og derfor ikke tager nulpuntet ud fra trafoen, det er ikke for at kunne trække mere strøm.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Grunden til at man bruger 2 broer, ved 2 seperate viklinger, er at man samler nulpunktet efter ensretningen og derfor ikke tager nulpuntet ud fra trafoen, det er ikke for at kunne trække mere strøm.

Ifølge den guide jeg har taget designet fra, vil 2 ensrettere betyde at de kun bliver belastet halvt  så meget ift. en enkelt ensretter. Så må den samlede maks strøm man kan trække fra 2 ensrettere vel også være det dobbelte af en enkelt ensretter?

http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Den er ikke nem at forklare........... For mig

Men jeg prøver her:

Free Image Hosting at allyoucanupload.com"

Hvis du følger den grønne streg, er det spænding/strømmens vej og den er igennem 2 dioder, men de sidder i serie, så strømmen vil være den samme. 

Det samme vil selvfølgelig ske i den anden streng, men da de 2 strenge i sidste ende sidder i serie, vil strømmen være den samme som med en ensretterbro.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Ved brug af 1 bro vil spændingen over broen være det dobbelte, og så må effekten over dobbelte broer vel så være det halve - og strømmen vil være det samme, eller hva ?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Æv han kom før mig.

Her følger du strømmen uden tab:

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hvis du ser på Heltnys tegning, kan du se at, ved samme fasepunkt køre strømmen gennem den samme enkle diode. Uanset om det er 1 ensrettet bro, eller 2.
Og da den ene diode ikke kan tåle mere end fx 8A, er max alså 8A!

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen og de udførlige forklaringer.  Altid rart at få forklaret lige præcist hvordan tingene hænger sammen.

Da ensretterne sidder i serie er det selvfølgelig de normale regler ved serie forbindelser der gælder, hvor spændingen bliver delt imellem ensretterne men strømmen er den samme. Så den samlede spænding med 2 ensrettere ville kunne være den dobbelte af en men strømmen forbliver uændret.

Altid godt at blive klogere, selvom jeg nu godt kender reglerne ved serie/parrallel forbindelser, havde bare fået den ide at der måske galdt lidt nogle andre regler når det var ensrettere vi snakkede om.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes