| Forfatter |
|
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Påtænker at prøve at bygge et 2-vejs kompakt højtalersæt til min Yahama YST-SW320 sub. Tænker mig 6,5" bas og en sætpris på mellem 2000-3000 for driver og delfilter.
Da jeg absolut er nybegynder er jeg mest varm på en samlet pakke med tegninger og hele møllen. Da min gamle far er snedker burde kabinetterne ikke volde store problemer tænker jeg.
Nogen forslag til en løsning? Eller links til inspiration og køb?
Er det en dårlig ide at bygge kabinetter i eksempelvis kirsbærtræ for flot finish eller er MDF altid at foretrække?
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 02:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac skrev:
|
Hej Alle
Er det en dårlig ide at bygge kabinetter i eksempelvis kirsbærtræ for flot finish eller er MDF altid at foretrække?
|
|
|
MDF er *aldrig* at foretrække
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Bigmaac skrev:
Hej Alle
|
|
|
MDF er *aldrig* at foretrække
|
|
|
hvorfor det __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart fortrække at arbejde i krydsfiner, men det skal være rimelig kvalitet, så MDF er klart billigere - har jeg snoet mig ud af den ? nå ikke - jeg kan bare ikke li MDF 
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg vil klart fortrække at arbejde i krydsfiner, men det skal være rimelig kvalitet, så MDF er klart billigere - har jeg snoet mig ud af den ? nå ikke - jeg kan bare ikke li MDF 
|
|
|
har det også nogde med lyden __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der faktisk nogen som mener - noget med at krydsfiner har et mere ørevenligt ressonans mønster, formentlig da det indeholder rigtigt træ, men der tale om dyr finsk birkefiner eller endnu bedre marine plywood(mahogny) - men jeg tænker at enhver krydsfiner kan anvendes bare den er regulær og plan uden for mange finerings fejl
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kramme > Har du hørt de PCA højttalere? Det undre mig at en DIY enthusiast som dig vil anbefale noget der måler så dårligt, og i mine øre lyder så indelukket som HD byggesættene.
Hvad med at læse Arnes artikel 5 på forsiden? Der er nogle kits til at starte med. Eller kig på Troels Gravesens hjemmeside, den bugner af kits der i hvert faldet er tekniske i orden.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Kramme > Har du hørt de PCA højttalere? Det undre mig at en DIY enthusiast som dig vil anbefale noget der måler så dårligt, og i mine øre lyder så indelukket som HD byggesættene.
|
|
|
Anbefaling ....jo da !
Magic word = PCA M6 koblet i enden af den rigtige forstærker og korrekt dæmpet lytterum, så er det PCA sæt ikke så dumt ( forstærkeren må gerne være lidt lys i lyden ).
Og ja, en kammi har et sæt, hvor vi har prøvet at optimere til netop hans anlæg/rum. Som jeg lige husker det endte det med en sugekreds til bas/mellemtonen, indeholdende 1,2 mH spole, 47 uF kondensator og 8,2 Ohm's modstand. Diskanten fik en 0,68 uF kondensator hen over den seriele modstand ( den ene modstand i dæmpeledet ), hvilket gav noget luft ( mere frigjort ). Husker ikke lige om vi ellers gjorde noget ved sættet, men det lød ok inden og en tand bedre efter indgrebet.
En gang imellem render man ind i højttalere som er kræsen mht. hvad man spænder foran, men derfor anser jeg det ikke som værende dårlige højttalere, men mere en udfordring mht. hvad de skal parres med.
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 18 Marts 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode svar.
Kikkede forbi HIFI-Klubben i dag og lyttede til Dali Ikon 2 med en stykpris på 2500.-. Lød ganske godt syntes jeg (måske modigt at sige i et forum som dette), omend til den lyse side. Hvad vinder jeg ved at bruge omkring de samme penge på driver og delfilter og så bygge selv?
Tror jeg vil kikke forbi Dansk Audio Teknik og få en snak.....hvis jeg tør, kender mig selv godt nok til at vide det kan ende dyrt og langt over det oprindelige budget.
Endnu engang tak
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Marts 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac skrev:
|
Tak for de gode svar.
Kikkede forbi HIFI-Klubben i dag og lyttede til Dali Ikon 2 med en stykpris på 2500.-. Lød ganske godt syntes jeg (måske modigt at sige i et forum som dette), omend til den lyse side. Hvad vinder jeg ved at bruge omkring de samme penge på driver og delfilter og så bygge selv?
Tror jeg vil kikke forbi Dansk Audio Teknik og få en snak.....hvis jeg tør, kender mig selv godt nok til at vide det kan ende dyrt og langt over det oprindelige budget.
Endnu engang tak
|
|
|
Modigt ...tjaee
Det er nu engang dine ører der skal forkæles og ikke andres, at det du synes lyder godt, måske i andres ører ikke lyder godt, skal du være ligeglad med. Jeg synes selv at Ikon lyder ok, så du har helt klart min sympati. ( lån dem med hjem, så du kan teste dem ).
Mht. at bygge selv, kan man vel kalde det en oplevelse ...der er intet som "gør det selv", man får en vis begejstring og stolthed af at have lavet det selv. I nogle tilfælde kan du spare penge ved at bygge selv i forhold til at købe noget færdigt, i andre tilfælde ikke. En god ide er at købe et byggesæt som allerede er udviklet, så slipper du for at få grå hår i hovedet.
DAT ...jov hvorfor ikke, det kan være at du finder det helt rigtige der. Husk at bruge de to anordninger der sidder på siden af hovedet, de snyder ikke. ( lyt dig frem, på din vej til målet ).
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
MDF er et nemt materiale at forarbejde industrielt, er relativt dødt, nemt at male og ---- dødsygt.
Ligesom det nu viser sig hvis du får fat i en vintagehøjtalere der under fineeren er lavet af spånplade så smuldre skidtet efter mange år.
X.finer - specielt finske birkefiner har bevist sin holdbarhed - har fine lyd egenskaber - er godt at arbejde i det lugter ikke kemisk - det er rigtigt træ! (der er ca. dobbelt så dyrt som mdf færdig udskåret men lavre du en ht i 22 mm x-finer så får du et godt afstivet kabinet.
Hvis de far kan lidt af sit håndværk endnu kan i finere dem med kirsebær - det kan du købe emd papirbagside for nemmere finering hos jumon audio
du kan også holde udkig efter hvornår byggemarkederne har udsalg på køkkenbordsplader i "ædeltræ" eller eg - de et typis 60 cm. brede og 2 eller 3 meter lange - tykkelsen kan være fra 22 mm nogle gange op til 40 mm
Så kan du lide mørke træsorter som teak og mahogny og kan du få dit design til at gå op med bredden og har du ikke noget mod "stavlimet look" så er det også en vej frem. Jeg har set plader på 3 meter i 26 mm tykker i noget merbau fra østen til 895
til gengæld hold dig fra "østenfiner" det er en x-finer plade byggemarkderne sølger billigt - det splintre som bare den - er ikke til at få pænt og er lidt balsa agtig - samtidig suger det en h... masse grunder når det skal males
god fornøjelse
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
arne rodahl Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Info
Prøv Indsigtsartikler del 4.
Her er der fire velspillende byggesæt, - oven i købet med HIFI4ALL.DK- rabat.
med venlig hilsen Arne Rodahl
|
| Til top |
|
| |