Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til begynder af lille 2-vejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Påtænker at prøve at bygge et 2-vejs kompakt højtalersæt til min Yahama YST-SW320 sub. Tænker mig 6,5" bas og en sætpris på mellem 2000-3000 for driver og delfilter.

Da jeg absolut er nybegynder er jeg mest varm på en samlet pakke med tegninger og hele møllen. Da min gamle far er snedker burde kabinetterne ikke volde store problemer tænker jeg.

Nogen forslag til en løsning? Eller links til inspiration og køb?

Er det en dårlig ide at bygge kabinetter i eksempelvis kirsbærtræ for flot finish eller er MDF altid at foretrække?

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Nu kommer du jo fra Kbh. så skal du da kigge ind forbi denne butik her http://www.danskaudioteknik.dk/

En lille Coaxial højtaler http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=951

En lidt dyre 2 vejs http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=957

De skulle efter hvad jeg har hørt være rigtig gode og mit bud på et godt selvbygger sæt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

Hej Alle

Er det en dårlig ide at bygge kabinetter i eksempelvis kirsbærtræ for flot finish eller er MDF altid at foretrække?

MDF er  *aldrig*  at foretrække

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Bigmaac skrev:

Hej Alle

MDF er  *aldrig*  at foretrække

hvorfor det

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jeg vil klart fortrække at arbejde i krydsfiner, men det skal være rimelig kvalitet, så MDF er klart billigere - har jeg snoet mig ud af den ?  nå ikke - jeg kan bare ikke li MDF

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Her er et starterkit som lyder rimeligt godt og kun lige overstiger dit budget med ca. 100.-

http://www.frequence.dk/sites/pca-m6.htm

http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=58&p roducts_id=607

Alternativt er der lillebroderen her, som overholder dit budget

http://www.frequence.dk/sites/pca-m5.htm

http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=58&p roducts_id=590

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg vil klart fortrække at arbejde i krydsfiner, men det skal være rimelig kvalitet, så MDF er klart billigere - har jeg snoet mig ud af den ?  nå ikke - jeg kan bare ikke li MDF

har det også nogde med lyden

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Det er der faktisk nogen som mener - noget med at krydsfiner har et mere ørevenligt ressonans mønster, formentlig da det indeholder rigtigt træ, men der tale om dyr finsk birkefiner eller endnu bedre marine plywood(mahogny) - men jeg tænker at enhver krydsfiner kan anvendes bare den er regulær og plan uden for mange finerings fejl

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kramme > Har du hørt de PCA højttalere? Det undre mig at en DIY enthusiast som dig vil anbefale noget der måler så dårligt, og i mine øre lyder så indelukket som HD byggesættene.

Hvad med at læse Arnes artikel 5 på forsiden? Der er nogle kits til at starte med. Eller kig på Troels Gravesens hjemmeside, den bugner af kits der i hvert faldet er tekniske i orden.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Kramme > Har du hørt de PCA højttalere? Det undre mig at en DIY enthusiast som dig vil anbefale noget der måler så dårligt, og i mine øre lyder så indelukket som HD byggesættene.

Anbefaling ....jo da !

Magic word = PCA M6 koblet i enden af den rigtige forstærker og korrekt dæmpet lytterum, så er det PCA sæt ikke så dumt ( forstærkeren må gerne være lidt lys i lyden ).

Og ja, en kammi har et sæt, hvor vi har prøvet at optimere til netop hans anlæg/rum. Som jeg lige husker det endte det med en sugekreds til bas/mellemtonen, indeholdende 1,2 mH spole, 47 uF kondensator og 8,2 Ohm's modstand. Diskanten fik en 0,68 uF kondensator hen over den seriele modstand ( den ene modstand i dæmpeledet ), hvilket gav noget luft ( mere frigjort ). Husker ikke lige om vi ellers gjorde noget ved sættet, men det lød ok inden og en tand bedre efter indgrebet.

En gang imellem render man ind i højttalere som er kræsen mht. hvad man spænder foran, men derfor anser jeg det ikke som værende dårlige højttalere, men mere en udfordring mht. hvad de skal parres med.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode svar.

Kikkede forbi HIFI-Klubben i dag og lyttede til Dali Ikon 2 med en stykpris på 2500.-. Lød ganske godt syntes jeg (måske modigt at sige i et forum som dette), omend til den lyse side. Hvad vinder jeg ved at bruge omkring de samme penge på driver og delfilter og så bygge selv?

Tror jeg vil kikke forbi Dansk Audio Teknik og få en snak.....hvis jeg tør, kender mig selv godt nok til at vide det kan ende dyrt og langt over det oprindelige budget.

Endnu engang tak

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

Tak for de gode svar.

Kikkede forbi HIFI-Klubben i dag og lyttede til Dali Ikon 2 med en stykpris på 2500.-. Lød ganske godt syntes jeg (måske modigt at sige i et forum som dette), omend til den lyse side. Hvad vinder jeg ved at bruge omkring de samme penge på driver og delfilter og så bygge selv?

Tror jeg vil kikke forbi Dansk Audio Teknik og få en snak.....hvis jeg tør, kender mig selv godt nok til at vide det kan ende dyrt og langt over det oprindelige budget.

Endnu engang tak

Modigt ...tjaee

Det er nu engang dine ører der skal forkæles og ikke andres, at det du synes lyder godt, måske i andres ører ikke lyder godt, skal du være ligeglad med. Jeg synes selv at Ikon lyder ok, så du har helt klart min sympati. ( lån dem med hjem, så du kan teste dem ).

Mht. at bygge selv, kan man vel kalde det en oplevelse ...der er intet som "gør det selv", man får en vis begejstring og stolthed af at have lavet det selv. I nogle tilfælde kan du spare penge ved at bygge selv i forhold til at købe noget færdigt, i andre tilfælde ikke. En god ide er at købe et byggesæt som allerede er udviklet, så slipper du for at få grå hår i hovedet.

DAT ...jov hvorfor ikke, det kan være at du finder det helt rigtige der.  Husk at bruge de to anordninger der sidder på siden af hovedet, de snyder ikke. ( lyt dig frem, på din vej til målet ).

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

MDF er et nemt materiale at forarbejde industrielt, er relativt dødt, nemt at male og ---- dødsygt.

Ligesom det nu viser sig hvis du får fat i en vintagehøjtalere der under fineeren er lavet af spånplade så smuldre skidtet efter mange år.

X.finer - specielt finske birkefiner har bevist sin holdbarhed - har fine lyd egenskaber - er godt at arbejde i det lugter ikke kemisk - det er rigtigt træ! (der er ca. dobbelt så dyrt som mdf færdig udskåret men lavre du en ht i 22 mm x-finer så får du et godt afstivet kabinet.

Hvis de far kan lidt af sit håndværk endnu kan i finere dem med kirsebær - det kan du købe emd papirbagside for nemmere finering hos jumon audio

du kan også holde udkig efter hvornår byggemarkederne har udsalg på køkkenbordsplader i "ædeltræ" eller eg - de et typis 60 cm. brede og 2 eller 3 meter lange - tykkelsen kan være fra 22 mm nogle gange op til 40 mm

Så kan du lide mørke træsorter som teak og mahogny og kan du få dit design til at gå op med bredden  og har du ikke noget mod "stavlimet look"  så er det også en vej frem.  Jeg har set plader på 3 meter i 26 mm tykker i noget merbau fra østen til 895

til gengæld hold dig fra "østenfiner" det er en x-finer plade byggemarkderne sølger billigt - det splintre som bare den - er ikke til at få pænt og er lidt balsa agtig - samtidig suger det en h... masse grunder når det skal males

god fornøjelse

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Info

Prøv Indsigtsartikler del 4.

Her er der fire velspillende byggesæt, - oven i købet med HIFI4ALL.DK- rabat.

med venlig hilsen   Arne Rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes