Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 03:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Transmissionslinie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Har pt. 2 stk. Peerless HDS Nomex 8 "  basser http://www.tymphany.com/830869 i  hver deres 35 L trykammerkabinet.

Jeg kunne godt tænke mig at bruge enhederne i et par transmissionslinie kabinetter.

Er der noget der taler imod at bruge disse enheder til dette.

Hvad kommer følsomheden ca. til at blive.

Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Næh, de skulle såmænd nok kunne funge i transmissionline bokse - men hvorfor? Et sådant par bliver uvægerligt store, så hvad med refleksbokse i stedet? For det er vel for at få dybere bas...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeps, det er for at få dybere bas. Har det lidt mellemfornøjet med basrefleks.

Ja, kabinetterne bliver størere, Fs på 30 Hz også videre, men sålænge kabinetterne ikke bliver brede er det ikke noget problem.

Systemet er nogle gange blevet bekrevet med en udbygning i form af en Helmholz-resonator,

hvorfor dette.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Ja - men så ender du osse med et reflekskabinet! Et sådant ER nemlig en Helmholzresonator . Mht. opførsel, er et TL-kabinet ikke bedre end en TML-boks, såvidt jeg kan vurdere - især ikke med dine enheder. Hvad generer dig ved refleks?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

miki skrev:

Hvad kommer følsomheden ca. til at blive.

System følsomhed med en basenhed bliver ca 85db, hvis der er taget højde for BSC  - jeg tænker på om du måske nærmere har brug for et par 8" mere for at få mere bas - er din mellemtone dæmpet til 85db ?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Helmholzresonatoren sad parallelt med transmissionslinen men havde såvidt jeg kunne se output til transmissionsliniekammeret.

Kan bedst lide lyden fra trykammer eller transmissionslinie, dette er selvfølgelig 99,9 % subjektiv vurdering, objektivt set er der intet galt med basrefleks.

Jeg kører med separat forstærker til basserne, niveaumæssigt er disse indstillet på gehør iforhold til mellemtone og diskant.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej Miki, din enhed ville fungere fint i min kontrukltion, selv om din enhed er på 8" og min er på 10". Byg 2 kabinetter, en til hver enhed.

http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/media/johanne sen2835.pdf

Transmisssionline versus basrefleks, ultrakort: TL har bedre kontrol over mebranbevægelsen og har end mindre tendens til en-tone-bas. I en TL oplever du heller ikke støj fra porten.

Se også denne:

http://www.coolcat.dk/bjoern/Downsizing%20sub.pdf

Hej fra Bjørn

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 01 April 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Tak for inputtet Bjorn. Kreativ måde at gemme 1/4 bølgen på.

Jeg tror nok jeg vil lave baskabinetterne opretstående. Har planer om at placere mellemtone og diskant ovnepå. Muligvis vil mellemtonen blive monteret som åben baffel, men indtil videre skal jeg lige have lidt mere styr på baskabinettet.

Byggede engang en TL der vistnok blev kaldt Maze 22, konstruktøren var muligvis Peter Holm, kan nogle huske ham.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 April 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

miki skrev:

Tak for inputtet Bjorn. Kreativ måde at gemme 1/4 bølgen på.

Jeg tror nok jeg vil lave baskabinetterne opretstående. Har planer om at placere mellemtone og diskant ovnepå. Muligvis vil mellemtonen blive monteret som åben baffel, men indtil videre skal jeg lige have lidt mere styr på baskabinettet.

Byggede engang en TL der vistnok blev kaldt Maze 22, konstruktøren var muligvis Peter Holm, kan nogle huske ham.

Maze 77 beregnet til Goodmans Twinaxiom 8, en akustisk labyrint bestående af frekvensafstemte kamre. Konstruktionen er snarere Goodmans end Peter Holms.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2008 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jae, den var en art transmissionline.

Basgengivelsen i en TL el. basrefleks (eller hvilken som helst type boks) afhænger af udførelsen. TL-bokse har den fordel, at de pga. den foldede tunnel ofte automatisk bliver godt afstivet, og ret tunge. Desuden er byggere af TL-bokse ofte mere bevidste om kritiske punkter i konstruktionen. Den indgåede indsats afspejles så (forhåbentligt!) i en god gengivelse - men kan ikke nødvendigvis tilskrives kabinetprincippet som sådant.

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 03 April 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Maze 77 beregnet til Goodmans Twinaxiom 8, en akustisk labyrint bestående af frekvensafstemte kamre. Konstruktionen er snarere Goodmans end Peter Holms.

Hvar det noget med at kamrene undertrykte uønskede overtoner.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

En kommentar omkring TL. Linjen er dæmpet mellem åbningen og enheden, det er bassreflex ikke. Desuden vil du ikke med en TL opleve støj frå åbningen, det blæser mindre i åbningen fra en TL. Energien er fordelt over et større frekvensområde. Dette giver igen problemet med TL, at der kommer uønskede 3. og 5. harmoniske resonanser, hvilket afhjælpes ved dæmpningen.

Under resonansfrekvensen blafrer enheden ukontrolleret i en basreflex, som ofte anbefales at ha et filter til at fjerne al lyd under resonansfrekvensen. Dette problem oplever du normalt ikke i en TL.

Dæmpningen er en vigtig tuningsparameter i en TL, som finjusteres efter dit øre.

Sammenlignet med en bassrefleks, med den samme enhed, oplever jeg at TL har en renere, dybere og mere præcis bas. TL har lidt lavere følsomhed - og kassen fylder mere. TL er også sværere (og sjovere) at designe. Det er et samspil mellem valgt enhed, kabinettes geometri, valg af kabinet resonansfrekvens,  portens udformning, enhedens placering, kabinet volumen, dæmpning (hvor meget og hvor det placeres).

Hej fra

Bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 April 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

miki skrev:

Hvar det noget med at kamrene undertrykte uønskede overtoner.

De uønskede resonanser for at være korrekt. Traditionelt bruger man masser af dæmpningsmateriale i stedet. Maze 77 var kun dæmpet lige bag enheden.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Det kan lade sig gøre at bygge en refleks med lige så god eller bedre bas som en TML. En-tone bas fra et reflekskabinet skyldes forkert afstemning med underdæmpet systemresonans. Vælg en besselafstemning, hvor portresonansen er lagt relativt lavt, og afrulningen meget jævnt går fra 12 til 24dB/oktav, så er der ingen problemer.

TML design omfatter bl.a. at linien dæmpes med uld e.l., og det er i praksis umuligt at forhindre, at ulden kobler til den bevægelige luftmasse i linien. Derved ødelægges impulsgengivelsen, systemet kan ikke nå at reagere ved aperiodiske impulser som bastrommer, pauker mm., der kommer til at virke blodfattige.

En korrekt designet basrefleks har dæmpemateriale, der ikke kan flytte sig.

Totalt 110% enig med Mollecon: "TL-bokse har den fordel, at de pga. den foldede tunnel ofte automatisk bliver godt afstivet, og ret tunge. Desuden er byggere af TL-bokse ofte mere bevidste om kritiske punkter i konstruktionen. Den indgåede indsats afspejles så (forhåbentligt!) i en god gengivelse - men kan ikke nødvendigvis tilskrives kabinetprincippet som sådant."

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Dæmpematerialet i en TL lægges normal i den ende, hvor enheden sidder. Der er der ikke bevægelse i luften, men trykændringer. Den sidste del af linjen, hvor trykvariationerne afløses af luftbevægelse, bruger du normalt ikke dæmpemateriale.

Dæmpematerialet bevæger sig stort set ikke, og påvriker heller ikke lydens hastighed, i øvrigt.

Martin J. King har skrevet en hel del op dette på www.quarter-wave.com

Jeg siger ikke at TL er bedre end en velafstemt bafrefleks, jeg foretrækker bare TL. Det er lidt ligesom blondiner versus brunetter.

Hilsen

Bjørnm

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2008 kl. 05:26 | IP-adresse registreret  

Hvem er så blondine el. brunette?

En enkelt bemærkning: Portstøj forefindes kun, såfremt porten er (for) lille. Men i en boks af større dimensioner, er der rigeligt plads til en refleksport, der ikke støjer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes