Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 14:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: surround, mediecenter, NAS og LCD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ncdesign
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hej Alle.
Kunne ikke lige finde et subforum, der dækkede alle emner, men dette virkede som det mest dækkende... Eller håber jeg at en venlig moderator vil flytte det over i et passende forum.

Og så til 'problemet':
Er ved at bygge hus, og i den forbindelse åbner der sig jo en masse muligheder for at få fjernsyn og lyd præcis som man vil, men hvad angår lyd er jeg nok ikke den store haj, så håber på lidt venligt input herfra:

Mit setup skulle gerne indeholde disse stumper:

Mediecenter (hjemmebygget):
 - med et kvalli lydkort.
 - og de sædvanlige stumper (dem har jeg styr på)

LCD-TV (pt. NAD 32A2)

Surround
 - hvad skal jeg have fat i?

Højttalere (gerne satelitter med sub).
 - hvad skal jeg have fat i?
NAS/Filserver.
 - pt. 1,5TB

Mit problem er, at jeg ikke ved hvilket anlæg/reciever (eller hvad den korrekte betegnelse nu er) jeg skal have fat i. Jeg regner med at mediecenteret skal være hjertet i setup'et, således at det kan trække musik og film fra filserveren, og sende lyden (digitalt) videre til anlægget.

Jeg forestiller mig at det skal kables sammen således, at mediecenteret  sender billede til skærmen, og lyden digitalt til en forstærker/reciever af en slags, som så driver mine højtalere. På den måde kan jeg bladre i min musik/filmsamling på serveren, hvilket jeg ikke rigtig kan finde nogen reciever der kan..?

Har kigget en del på surround-recievere, men mange af dem kan meget af det som mediecenteret også kan, så hvorfor ofre pengene på sådan en, når mediecenteret også kan så meget andet?

Er det så en forstærker jeg skal bruge, og i så fald, hvilken?

Har også tænkt over, at det kunne være rart at koble ekstra udstyr (PS3 m.v.) til setup'et (og ikke direkte til TV'et), men har endnu til gode at finde et kort i DK med HDMI-IN (hvis nogen kender til det, så skriv endelig), og såvidt jeg kan se, er det kun recievere, der også kan styre videobilleder...

Et andet problem der melder sig, er højtalere. Jeg vil gerne have satellitter, men ikke på (voldsom) bekostning af lyden. Jeg er ikke audiophil, men kan godt høre forskel på et par højttalere til 500 og 5000...
Sattelitter kan jeg ret diskret gemme væk inden i væggene, hvorimod alm. højttalere godt kan bygges ind, men stadig kommer til at skæmme væggen - selv med en forsats af stof i samme farve som væggen...

Så forslag modtages også der med kyshånd.

Prismæssigt regner jeg med at forstærker/reciever godt må rende op i 15 - 20k, og omkring 10 til højtalere.

Puha - det var en længere smøre...
Hvis du er kommet så langt, så tak - og skulle du finde på at svare, så tusind tak ;-)

M.v.h.
Christian
Til top Vis ncdesign's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncdesign

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Med det beløb du kan sætte af til at købe ind for, får du ikke problemer med muligheder.

Hvad angår hvilket udstyr du KUNNE vælge, vender jeg lige tilbage senere med nogle ideer.
Men med dine krav, lyder det ikke til at du behøves at bruge så høje beløber.

ncdesign
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Lyder fedt - også økonomisk.
Glæder mig til fortsættelsen
Til top Vis ncdesign's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncdesign

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes