| Forfatter |
|
FreezOr Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 01 April 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, det er jo ikk helt bilanlæg men delene er der! jeg er gået i gang med at projekt i for a en håndværkerradio som er bygget op af en firkantet kasse, der indeholder følgende
12" alphasonic bass cdafspiller forstærker 2 højtalere
problemet er ikk at sætte delene sammen, men strømføringen! jeg har en adapter på 12v som jeg kobler til afspilleren ( så har den strøm) men da min forstræker er forsikret med 40a har jeg brug for en stor mænge ampere hvilket jeg ikk får ud af min 12v 5,0a adapter! hvad har jeg brug for her af strømforsyning til forstærker/bass ? altså jeg ønsker at kunne koble radioen og med et 220v stik i stikkontakten! hvad er den billigste løsning her og hvad er metoden?
og gør det noget at jeg har separate strømkilder til henholdsvis afspiller og forstærker
på forhånd tak mvh thomas
|
| Til top |
|
| |
raver Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puhaaa
Du er på farlig grund her ..
Hvis du skal gå fra 230 V AC > 12 V DC med 40 Ampere skal du dælme ha en stor trafo til at stå samtidig med du skal ha nogle ordentlige dioder samt ca 0.5 Farad kondensatorer på .. det bliver dyrt .. :D Ellers skal du tage den anden metode .. Bilbatterier .. det er det nemmeste og billigste for dig !
tag du hellere og køb en indbygningsforstærker til hjemme sub's og derefter kan du bruge din 5 Amp til at trække din headunit og de 2 højtalere .. det ville jeg have gjort.
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
en strømforsyning til en computer evt?
|
| Til top |
|
| |
raver Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror sku ikke at den kan levere nok til at give de store strøm spikes som en forstærker tager ..
en PSU til computer er vel mere designet til en konstant strøm og ikke pulserene effekt ? !
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frezz0r Jeg har løsningen lige HERLidt speks: Output: 2 x 12V 500watt screw terminals Floor and wall mountable steel housing
| Price for 1+: |
£125.00 each. |
| Weight: |
10 kg. |
| VA: |
1000 VA. |
- Input: 230Vac Screw terminals
- Output:: 2 x 12v @ 500watt each Screw terminals
- Dimensions: 160x230x150mm
- Primary Protection: Push to reset circuit breaker
- Safety tested to BSEN61046 . RFI complies with BSEN55014
Jeg har hørt fra folk der har bestildt derfra, at det ikke var så dyrt at få sendt. Plus at det var i meget god kvalitet. her er hjemmesiden hvis du ikke kan åbne linket: http://www.airlinktransformers.com/transformer/sl10002-1000v a--12volt-l-lighting-transformer-in-steel-case.asp De laver også specialtransformere til en fornuftig pris.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov vendt lige lidt.
Du kan ikke bruge de transformatorer jeg har linket til, for de vil give mere end 12 volt i en liniær forsyning.
12Vac * 1,41 = 16,92Vdc
Prøv at spørg det engelske firma, om de kan lave en 8,5Vac, helst 9,5Vac 800va ringkerne transformator til dig. Helst fordelt på 2 sekundære viklinger.
Dvs. 2 x 9,5 Vac, 400va hver.
Men jeg er nu sikker på at du faktisk kan nøjes med en fx 600va ringkerne. 600va ringkernen er et bedre bud, for du har større chance for at finde diode broer der kan tåle amperene.
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa. Jeg byggede et standalone system for en kammerat sidste år. Han bruger det blandt andet til diverse festivaler, hvor det både skal fungere med og uden ekstern 230V. Jeg stod med præcis samme problem som dig og manglede en passende strømforsyning. Jeg tog kontakt til en ingeniør jeg kender - der til daglig bygger strømforsyninger i den helt eksteme skala hos Danfysik. Han lavede også på en times et komplet diagram - jeg var for at sige det mildt temmelig imponeret. Men da han havde lavet det hele og og regnet alle værdierne ud og sat navn på komponenter grinede han lidt overbærende af mig - han havde jo hele tiden at det var et fuldstændig håbløst projekt til mit budget på max 4k. Der er nemlig flere ting, som hverken jeg eller nu du tilsyneladende var klar over angående liniære strømforsyninger hvor strømmen er så ekstrem i forhold til spændingen. Her skal du tænke på at en liniær transistors output næsten udelukkende er begrænset af den strøm den skal gennemløbes af, så ved 12V skal du bruge 8 gange så mange som en strømforsyning der skal kunne hive samme antal watt ud af en +-48V trafo i en standard lille hifi forstærker eksempelvis. Det betyder 8 gange så meget varme du skal fjerne fra systemet. En liniær strømforsyning kommer aldrig over ca. 70 % udnyttelse af energien, så det er rigtig meget spildeffekt du skal kunne fjerne enten ved passiv køling - i mit tilfælde regnede han det ud til profiler på omkring 20 kg i alu! Dertil kom nogle lytter, der skulle være på minumum 1,8 F samlet! Jeg ledte efter ca 80 A. Det korte af det lange er i følge ham - og tro mig du finder næppe nogen i dette forum med hans ekspertise i dette forum - er der to muligheder ved 12V lav effekt eller switchmode - medmindre du har en 30k og et køletårn :).
Men fortvivl nu ikke Det jeg byggede skulle jo sagens natur bestå af batterier, hvor strømforsyningen både skulle kunne oplade disse samt virke som alm forsyning når man have lysnet til rådighed. Kombinationen af batterier, hvor du har et temmelig stort strømreservoir og en lille switchmode lader/forsyning fungerer rigtig godt. Men det kræver at du hele tiden har koblet batteri til sammen med forsyningen selvfølgelig. nu behøver du jo ikke bruge de samme 230 Ah batterier vi anvendte. De er lige på den kedelige side af 70 kg stykket nemlig, men det er også et temmelig kraftigt anlæg. Strømforsyningen endte med at være en ctek xs 25000. Forbrugsbatterier (Og du kan kun bruge lukkede forbrugsbatterier - bilbatterier er slet ikke designede til dette formål) kan du også finde rundt omkring på nettet. link
God fornøjelse med projektet.
MVH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt nok, det som Siankovic siger, men jeg tror ikke du behøves alle de ampere. Der er mange der får et ok resultat ud af fx en bilforstærker med et enkelt standart bilbatteri.
Ikke det beste af det bedste, men det virker!!!.
Desuden. Hvis du ikke har tænkt dig at den skal kunne køre uden lysnet, så er der jo ingen grund til at satse på en bilforstærker.
Det jeg mener er at du løber i mange problemer, hvis du absolut skal have alle de ampere til din bilforstærker. Du vil kunne finde meget billigere løsninger hvis du brugte almindelige forstærkermoduler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Hejsa. Jeg byggede et standalone system for en kammerat sidste år. Han bruger det blandt andet til diverse festivaler, hvor det både skal fungere med og uden ekstern 230V. Jeg stod med præcis samme problem som dig og manglede en passende strømforsyning. Jeg tog kontakt til en ingeniør jeg kender - der til daglig bygger strømforsyninger i den helt eksteme skala hos Danfysik. Han lavede også på en times et komplet diagram - jeg var for at sige det mildt temmelig imponeret. Men da han havde lavet det hele og og regnet alle værdierne ud og sat navn på komponenter grinede han lidt overbærende af mig - han havde jo hele tiden at det var et fuldstændig håbløst projekt til mit budget på max 4k. Der er nemlig flere ting, som hverken jeg eller nu du tilsyneladende var klar over angående liniære strømforsyninger hvor strømmen er så ekstrem i forhold til spændingen. Her skal du tænke på at en liniær transistors output næsten udelukkende er begrænset af den strøm den skal gennemløbes af, så ved 12V skal du bruge 8 gange så mange som en strømforsyning der skal kunne hive samme antal watt ud af en +-48V trafo i en standard lille hifi forstærker eksempelvis. Det betyder 8 gange så meget varme du skal fjerne fra systemet. En liniær strømforsyning kommer aldrig over ca. 70 % udnyttelse af energien, så det er rigtig meget spildeffekt du skal kunne fjerne enten ved passiv køling - i mit tilfælde regnede han det ud til profiler på omkring 20 kg i alu! Dertil kom nogle lytter, der skulle være på minumum 1,8 F samlet! Jeg ledte efter ca 80 A. Det korte af det lange er i følge ham - og tro mig du finder næppe nogen i dette forum med hans ekspertise i dette forum - er der to muligheder ved 12V lav effekt eller switchmode - medmindre du har en 30k og et køletårn :).
Men fortvivl nu ikke Det jeg byggede skulle jo sagens natur bestå af batterier, hvor strømforsyningen både skulle kunne oplade disse samt virke som alm forsyning når man have lysnet til rådighed. Kombinationen af batterier, hvor du har et temmelig stort strømreservoir og en lille switchmode lader/forsyning fungerer rigtig godt. Men det kræver at du hele tiden har koblet batteri til sammen med forsyningen selvfølgelig. nu behøver du jo ikke bruge de samme 230 Ah batterier vi anvendte. De er lige på den kedelige side af 70 kg stykket nemlig, men det er også et temmelig kraftigt anlæg. Strømforsyningen endte med at være en ctek xs 25000. Forbrugsbatterier (Og du kan kun bruge lukkede forbrugsbatterier - bilbatterier er slet ikke designede til dette formål) kan du også finde rundt omkring på nettet.link
God fornøjelse med projektet.
MVH |
|
|
Brugte du en bilforstærker i dit projekt!!? Det giver ikke mening at have sådan en forsyning til en bilforstærker, hvis det er. Misforstå mig nu ikke, for det jeg tænker er bare at han nok ikke har anskaffet sig "hifi" i form af bilforstærker. Han brugte nok nærmere noget ala. T-Hansen tilbud. Så hvad skal han med så stor en forsyning. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eftersom det system jeg byggede skulle kunne anvendes i længere tid uden ekstern strøm var jeg nødt til at anvende bilforstærkere. Batterier fås kun i 12 og 24 som standard - der findes også 48 men de er noget dyrere per Ah. Hvis jeg skulle bygge almindelige forstærkere selv skulle jeg også bygge spændingskonvertere fra de 12V til -+ 50V som ville være nødvendigt. Alternativt flere batterier samtidigt - men så skal man og bygge styrekredsløb for de ikke skal aflade hinanden. Det var lettere at købe 4 forstærkere, som havde disse indbygget - man er vel lidt doven. Systemet består af to subkasser med to 12" enheder i hver samt 4 12 L basrefleks sattelitter med 6,5" og diskant kit fra Phase Evolution. Jeg byggede et 24 dB/oktav aktivt delefilter mellem sat og sub ( 90 Hz ). Under fuld belastning trækker systemet ca. 50A. Alle autoenheder. Det er ikke meningen det skal være hifi. Det er meningen at det skal kunne tåle at blive flyttet rundt og ikke tage for meget skade af fugt og slag. Men det spiller med en rigtig lækker power og velopløsthed. Perspektiv og spredning er en klar mangelvare, men det leder man jo heller ikke efter med 4 satellitter til stereosignal og en så høj sub delefrekvens. Det er bygget til fest  .
Men som dan er inde på, så har du nok ikke brug for dine 40A. Som sagt yder systemet ca 12*50A altså 600W når det spiller så højt jeg tør før der kommer tegn på mislyde fra satelitterne. Men det er rigtig højt. Og det er jo vel at mærke rigtige 600W med ret følsomme højttalere som autoenheder for det meste er. Dette er dog uden at tage højde for tab i forstærkerne. De er "opgivet" til at være på hhv (2 x 250W) en til hver sub brokoblet samt 2 x 150W en kanal til hver satellit.
Jeg skriver alt dette fordi ikke kan gå ud fra hvad der står af opgivet effekt på din forstærker. Jeg vil anbefale dig at finde et amperemeter og sætte systemet til din bil mens den kører og så måle strømmen når du synes du har effekt nok. Det kan dog nok være vanskeligt at finde et amperemeter til så stor en strøm - et hobbymultimeter brænder temmelig sikkert af.
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
raver skrev:
|
tror sku ikke at den kan levere nok til at give de store strøm spikes som en forstærker tager ..
en PSU til computer er vel mere designet til en konstant strøm og ikke pulserene effekt ? ! |
|
|
Der tager du helt fejl. Moderne grafikkortog cpu'er har meget kraftige spiks - meget kortere end hifi. Samtidigt er det en "grydeklar" løsning. Du skal dog kikke efter de lidt større af slagsen. Alle kvalitets PSU'er ha angivelse af strømstyrken for alle spøndinger. Når det er sagt kan det aldrig skade med et lille mc batteri som ekstra buffer. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
raver skrev:
|
en PSU til computer er vel mere designet til en konstant strøm og ikke pulserene effekt ? ! |
|
|
Der tager du helt fejl. Moderne grafikkortog cpu'er har meget kraftige spiks - meget kortere end hifi. Samtidigt er det en "grydeklar" løsning. Du skal dog kikke efter de lidt større af slagsen. Alle kvalitets PSU'er ha angivelse af strømstyrken for alle spøndinger. Når det er sagt kan det aldrig skade med et lille mc batteri som ekstra buffer. |
|
|
Det er korrekt at nye PSU til computere har høje spikes, men man skal lige om problemstillingen at mange nye PSUer køre med 4 eller 6 rails. Dvs. at de er måske rated til fx 1000 watt, men de er fordelt på 6 seperate uafhængie forsyninger. __________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |