| Sendt: 23 April 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine gamle dali 450'ere har igennem tiden været udsat for det ene tweak efter det andet. Først blev diskanterne erstattet med nogle SS, så blev delefilteret opgraderet, så blev kabinetterne stabiliseret. Hver gang med et tydeligt gain, så jeg har hele tiden haft blod på tanden. Inspireret af Miju's fascinerende højttaler, har jeg nu senest købt et par 8546 mellemtoner og delefiltre hjem, og agter at lave en "kopi" af hans 2,5 vejs højttaler - med de filter henvisninger han har uploadet her på siden, og ikke de mere eksklusive som han omtaler.
Jeg har efterhånden bygget et par egne konstruktioner, men aldrig akustisk ventilerede kabinetter. Derfor vil jeg høre, hvordan man skal gøre med dæmpning i den type kabinetter? Jeg er klar over principperne i bas-refleks, med hvordan det skal passe med antal liter ifht til enheden ifht basportens afstemning osv... Men hvordan og hvorledes forholder det sig når vi snakker akustisk ventil? Hvor meget skal der bruges, og hvor skal det placeres? Mellemtone kabinetterne bliver på 14,5 liter, og enheden bliver som sagt en 6,5 tomers...
Mvh.
|