Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kan man kopiere delefilter setup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bygge et nyt sæt højttalere der minder meget om følgende diy sæt:

http://www.intertechnic.de/index.html/JTI2bmF2aWQlM0QxNzY4JT I2bGFuZyUzRGRlJTI2c2lkJTNEbjQ4MTYxODM0NjFjMTIlMjZzaWQlM0RuND gxNjE4MzQ2MWMxMiUyNmIlM0Q=.html?basis=2426&detail=6161&a mp;suchwort=

Kun bortset fra at jeg vil putte bassen i et 66 L basreflex kabinet. Og vælge en Seas Excel T25CF002 som diskant. Fordi den passer bedre optisk og har samme data.

Spørgsmålet går på, om jeg uden videre kan bruge den delefiltersetup (komponentværdier) som de der har designet sættet, har fundet frem til? Jeg vil dog vælge nogle dyrere komponenter fra bla. mundorf.

På forhånd tak.

Hilsen Jesper Kirt

Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

du kan IKKE bytte diskanter uden at omdesigne filteret. De to diskanter har forskellig følsomhed. Jeg ville også tjekke selvinduktionen, der nok er forskellig.
Det er altsammen ligemeget - jeg vil vædde på at Troels Gravesen eller Syncroniq her på sitet for en beskeden sum kan beregne et meget bedre filter for dig. Det anvendte filter, du linker til, har alt for sløve flanker til de hidsige, men iøvrigt fremragende magnesiumenheder. Så kan du også bytte diskant uden problemer.
002 diskanten koster over dobbelt så meget - men indrømmet, den er meget flot.

Mellemtonekammeret har iøvrigt væggen meget tæt på enheden; det ville jeg nok designe om, nu vi er i gang med linealen.

Hvordan kom du frem til de 66l?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 April 2008 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Tak for så hurtigt svar.

Helt klart et godt forslag med hjælp til beregningen. Mht. til det med følsomheden på diskanterne, kan det normalt ikke klares med at prøve andre modstande end de specificerede?

Mht. til de sløve flanker, burde jeg vælge 18 eller 24 dB frem for 12 dB?

Rumfanget er beregnet i en speakerboxcalculator. Den mente at det ville være optimalt. Prøvede med andre rumfang, men blev til sidst enig med dens forslag. 

Den højttaler jeg vil bygge har andre former og dimensioner end dem fra linket. Kunne heller ikke lide det lidt for slanke mellemtonekammer 

Til top Vis JesperKirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JesperKirt

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

18dB flanker eller 24dB kan jeg ikke på stående fod udtale mig om - jeg vil stramme mit udsagn og sige, at du ubetinget skal henvende dig til en af de to meget imødekommende experter, jeg har nævnt. Også en ændret kabinetbredde nødvendiggør justering - men i alle tilfælde fortjener enhederne bedre filter end det skitserede.

Tjek også baskabinet på www.linearteam.org og vælg ISD Online. Få målt rigtige t/s data på dine basser først!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes