Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udgangskondensator eller DC servo? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hvad siger folket?

Jeg er ved at lave en modkoblingsfri forforstærker og det plager mig en anelse at skulle bruge en DC servo, som jo egentlig fungere ved modkobling ved lave frekvenser. På den anden side er overførselskondensatorer jo heller ikke super, men hvad er bedst?

Den kondensator jeg har i tankerne er en 15uF blå MKP dims...

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Interessant tråd.

Jeg vil til hver tid påstå at servoen er bedre til lyd. Så snart der kommer kondensatorer i signal vejen kan disse "høres"

hilsen

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også vælge servo, er selv tilfreds med det i min non-feedback buffer....

Skal du vælge kondensatorløsningen, så sørg for forspænding på den, det hjælper noget

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Tak. Selvfølgelig kan kondensatorer høres, men det kan en DC servo vel også?

I mit elektroniske delfilter har jeg kondensatorer og jeg har endda en imellem effektforstærkeren og diskanten, for at sikre der ikke kommer DC ud.

Lige nu vil forforstærkeren bare benytte ledere fra CAT5 kabel, billig kulbane potmeter og billig omskifter. Der tror jeg ikke kondensatoren vil gøre noget, men måske en dag der tilgår ALPS potmeter og ELMA omskifter, samt bedre kabel og så vil det måske...

Tak. Jeg vælger nu den besværlige, men bedre vej

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hej bdef

Om den ene eller anden løsning er bedst, vil kun en test kunne fortælle dig. Jeg har dog i min forforstærker kun brugt kondensatorer til at blokke for DC på udgangen. Det virker rigtigt godt, men det er jo også en Jensen kobberfolie (patinax). Hvis du ikke har lyst til at ofre alle dine sparepenge på kobber/olie-kondensatorer, er der et alternativ som er meget bedre (og billigere) end de blå MKP'er du snakke om.

Bipolar glatfolie elektrolyt  (de skal hedde ELKO glatt, IKKE ELKO rau) Disse billige kondensatorer spiller næsten lige så godt som alufolie/olie, men prisen er en helt anden. Jeg bruger dem i den udgang som jeg bruger til mit bassystem. Før jeg prøvede glatfolie brugte jeg Black Gate N type, men der er bare meget mere hul igennem med glatfolie.

Hvis det skal være lidt bedre, har hificollective.co.uk nogle billige AudioNote aulfolie (NOS Jensen) De har også Mundrof glatfolie og shinkoh modstande (guf)

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Interessant tråd. Jeg vil til hver tid påstå at servoen er bedre til lyd. Så snart der kommer kondensatorer i signal vejen kan disse "høres"

Hvis man læser på www.diyaudio.com så har Nelson Pass ikke den samme holdning, og John Curl er i hvert fald heller ikke meget for servoer.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Nu bliver tråden endda mere spændende end jeg havde regnet med. For mig var det mere om det kunne betale sig at gå den smule besvær igennem, som en DC servo kræver.

Hvad er deres argumenter imod servoen?

Nu har jeg 15uF'erne, så jeg har da tænkt på at bruge dem og så måske senere skifte til nogle bedre.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

panos skrev:
Interessant tråd. Jeg vil til hver tid påstå at servoen er bedre til lyd. Så snart der kommer kondensatorer i signal vejen kan disse "høres"

Hvis man læser på www.diyaudio.com så har Nelson Pass ikke den samme holdning, og John Curl er i hvert fald heller ikke meget for servoer.

Nelson Pass er ret "ligeglad" med kondensatorene han har andre prioriteter, men John Curl er bestemt ikke. Han mener et netop disse er noget af det der farver mest. Der er servoer i alle Parasound produkterne og de praler også direkte af at der hverken er spoler eller kondensatorer direkte i signalvejen.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej bdef

Om den ene eller anden løsning er bedst, vil kun en test kunne fortælle dig. Jeg har dog i min forforstærker kun brugt kondensatorer til at blokke for DC på udgangen. Det virker rigtigt godt, men det er jo også en Jensen kobberfolie (patinax). Hvis du ikke har lyst til at ofre alle dine sparepenge på kobber/olie-kondensatorer, er der et alternativ som er meget bedre (og billigere) end de blå MKP'er du snakke om.

Bipolar glatfolie elektrolyt  (de skal hedde ELKO glatt, IKKE ELKO rau) Disse billige kondensatorer spiller næsten lige så godt som alufolie/olie, men prisen er en helt anden. Jeg bruger dem i den udgang som jeg bruger til mit bassystem. Før jeg prøvede glatfolie brugte jeg Black Gate N type, men der er bare meget mere hul igennem med glatfolie.

Hvis det skal være lidt bedre, har hificollective.co.uk nogle billige AudioNote aulfolie (NOS Jensen) De har også Mundrof glatfolie og shinkoh modstande (guf)

Hilsen LAST

De ser spændende ud, hvad koster disse glatte? De ser gode ud til opgradering af delefiltre....

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej bdef

Må vi se diagrammet på forforstærkeren?

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:
Hej bdef

Må vi se diagrammet på forforstærkeren?

Hilsen LAST

Sel'f må i det, men ikke før jeg er færdig med det. Jeg er stadig i simuleringerne, tanker og overvejelser, samt finde komponenter i rodeskuffen. Jeg har så meget 'l**t' at jeg er igang med at se hvad det kan blive til uden at handle ind til det. 

Sådan var det også med min sub......oO( på nær de 10 stk 4700uF/50V lytter )

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

LOL .... Man kan ikke skrive det uden at der indsættes stjerner, for ikke at støde andre.

Mit l**t er bl.a. 2sc2389 og 2sa1038.

PS: Jeg overvejede også at være doven og bruge AD825, AD8610, NE5532 eller en af de andre opamps i mit lille lager, men tænkte også at det kunne være sjovt og prøve mig med lidt diskret non feedback.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
LAST skrev:

Hej bdef

Hilsen LAST

De ser spændende ud, hvad koster disse glatte? De ser gode ud til opgradering af delefiltre....

http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=1187

15uF for 25 kr ... Ikke galt

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
NriK skrev:
 ... og John Curl er i hvert fald heller ikke meget for servoer.

John Curl er bestemt ikke. Han mener et netop disse er noget af det der farver mest. Der er servoer i alle Parasound produkterne og de praler også direkte af at der hverken er spoler eller kondensatorer direkte i signalvejen.

Yep han mener helt klart at kondensatorer er af det onde, men at servoer heller ikke kan se sig fri for at farve lyden.
Et sted i den helt ufatteligt omfattende tråd om hans Blowtorch siger han at hans gamle Dennesen JC80 (som Blowtorch bygger på) tydeligt har 'lyd' af servoerne. Han kommer da også kun udenom det i Blowtorch ved extrem præcis matching af komponenterne, og pænt høj tomgangsstrøm.

Han er også klar til at indrømme de få kompromisser i hans Parasound konstruktioner, som trods alt er nødvendige når det skal masseproduceres i tusindtal uden problemer.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
LAST skrev:

Hej bdef

Hilsen LAST

Går du tilbage før 1980 så var standardbestykningen på danske højttalere Wicons grå glatfolieelektrolytter (eller Jensens gule reversible) Der er ikke noget nyt under solen og glatfolierne er stadig at foretrække frem for metaliseret plastfolie som filterkondensatorer i højttalere.

Vær dog opmærksom på at den faktiske værdi kan afvige en del fra den nominelle, noget der er helt almindeligt ved elektrolytter. Et LCR meter er en uomgængelighed

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Så kom jeg igang med projektet.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65026&P N=1&TPN=1

Jeg valgte DC servo. Mest fordi den fylder mindre end 4 stk kondensatorer af god kvalitet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes