Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: peerless xls og xxls problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

hejsa alle sammen .. jeg vil bare lige høre jer her inde  om peerless xls og xxls enheder ... hvor stor forstærker kræver de for at spiller ordenligt

jeg her selv lc .. 2,3se  samt groundsound ,, men det lyder ikke godt når man skruer  lidt op ...  har i den ide om hvad problemet er ...

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Det er avhengig av kasse/box. I hvilken kasse står elementet i?
... og der er forskjell på XLS og XXLS. Hvilket element har du? Produktnr? 4ohm, 8ohm?
Til top Vis DethZaint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DethZaint Besøg DethZaint's Websted

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

12 xls 8 ohm  og xxls 4 ohm alu . har jeg i diopl   ( intet kabinet .. kun en plade )

Ø.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej... jeg har leget en del med de enheder i bil igennem tiden, og prøvet en del forskellige kabinetter, og forstærkere på dem. Og mine erfaringer er at selvom de er forholdsvis følsomme vil de stadig godt have godt med power bag sig for at spille optimalt.

17 liter lukket til en xls 10 lyder helt rigtigt var i hvertfald også det jeg brugte.
Men jeg ville personligt ikke anvende dem i en dipole, prøvede både 10 og 12 tommer i ib (vel stortset det samme som dipol) og synes ikke de fungerede i sådan en konstruktion.
Til top Vis Ø.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ø.P.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Nej IB er da ikke det samme som en dipol. Men klart, en dipol skal equalizes for at det lyder rigtigt, og det er ikke let. Nogen kan med XLS 10"

http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

hejsa jeg har kigget en del på linkwits lab...

men jeg løber ind i et problem at der kommer en klong lyd fra enhederne  når man skruer lidt op uden at de på nogen måder spiller højt...

nu er ejg ikke nybegynder inder for musik .. selvfølge kan man ikke bare koble en enhed til og tro at det køre ... men jeg deler den aktivt ved 60 hz..  og lyden komme når den flytter sig 5- 10 mm .. og med den frekvens lyder det ikke højt

er det virkeligt forstærker kraft jeg mangler

2,3se yder 400w o 4 ohm .. ground sound yder 300 w i 4 ..  men begge forstærker  gør det

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hejsa jeg har kigget en del på linkwits lab...

men jeg løber ind i et problem at der kommer en klong lyd fra enhederne  når man skruer lidt op uden at de på nogen måder spiller højt...

nu er ejg ikke nybegynder inder for musik .. selvfølge kan man ikke bare koble en enhed til og tro at det køre ... men jeg deler den aktivt ved 60 hz..  og lyden komme når den flytter sig 5- 10 mm .. og med den frekvens lyder det ikke højt

er det virkeligt forstærker kraft jeg mangler

2,3se yder 400w o 4 ohm .. ground sound yder 300 w i 4 ..  men begge forstærker  gør det

Hvis du får en klonk lyd så det fordi de slår imod, pas på eller du risikerer at smadrer svingspolen og dermed enhederne.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

oki ... hejsa.. jeg har sendt nogle enheder til  rep hvor klonk lyden kom ved lille belastning .. men dansk audio teknik kunne ikke få dem til det .. lige meget hvad han har prøvet .. jeg har haft 4 enheder hvor alle har lavet samme fejl .. hvor dansk audio teknik har testet de to af den uden at finde noget problem

nogen ide

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har forklaringen .... du spiller for højt med de forkerte enheder brugt til noget de ikke er beregnet til!

I en lukket kasse placeret nær ved et hjørne, tror jeg nok det kan gå an.

Men i en åben baffel går det helt galt. Du vil typisk equalisere (hæve) bunden og det betyder enorme membranudsving for en enkelt 12". Det "klonk" du hører, er når svingspoler støder mod magnetgabet. 

Mine sidste dipoler anvendte 6 stk. 12" pr. side og de havde højere Qt end XLS'erne, hvorfor de ikke skulle hæves nær så meget.

Mine nuværende dipoler har et membranareal svarende til 8 stk. 12" pr. side. Du kan ikke få bas i en dipol uden membranareal!  

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

hejsa  jeg er helt klar over at det kræver meget af en enhed .. men syntes på ingen måder at jeg belaster enheden .. den flytter sig ikke meget før lyden opstår .. og nej jeg her ikke noget filter på til at hæve den .. jeg har kørt den på sub udgang på min forstærker ved deling på 60 hz enheden burde ikke have noget problem med at bevæge sig .. jeg har også prøvet det i kabinet .. ingen forskel...

Jeg har forklaringen .... du spiller for højt med de forkerte enheder brugt til noget de ikke er beregnet til!

I en lukket kasse placeret nær ved et hjørne, tror jeg nok det kan gå an.

Men i en åben baffel går det helt galt. Du vil typisk equalisere (hæve) bunden og det betyder enorme membranudsving for en enkelt 12". Det "klonk" du hører, er når svingspoler støder mod magnetgabet. 

Mine sidste dipoler anvendte 6 stk. 12" pr. side og de havde højere Qt end XLS'erne, hvorfor de ikke skulle hæves nær så meget.

Mine nuværende dipoler har et membranareal svarende til 8 stk. 12" pr. side. Du kan ikke få bas i en dipol uden membranareal!  

[/QUOTE]

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Har selv haft 10" enhederne af XLS versionen............ De gav også et "klonk" langt fra max udsving.

Det var betydeligt værre i basreflex, end i lukket - på trods af at de slog noget længere i det lukkede kabinet.
Her skal der bare ENORMT meget effekt til, for at få enheden til at arbejde.

Jeg fandt aldrig rigtig ud af hvad det skyldtes, men har en lille ide om at membran, ophæng, spider laver nogle numre, så snart der ikke er en luftfjeder bag enheden............ Det er som om at enheden i basreflex eller fri luft (også prøvet), slår "skævt".

Det lyder nogle gange som om svingspolen har sluppet membranen og svingspole og spider, slår mod selve membranen.

Hos mig var det ved "hurtige impulser" og derfor "kun" når det var musik............ Satte jeg en tonegenerator på og 20 Hz signal, kunne man få enheden til at vandre MEGET langt uden mislyde.

Det lyder måske forkert, men det er som om de ikke egner sig til hurtige udsving........ og at "klonk"lyden kommer så snart enheden skal starte/stoppe hurtigt.

Jeg opgav dem........... Det ser fede og rubuste ud, men jeg synes faktisk de er ret elendige - Sorry

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Har selv haft 12" enhederne af XLS versionen............ De gav også et "klonk" langt fra max udsving.

Det var betydeligt værre i basreflex, end i lukket - på trods af at de slog noget længere i det lukkede kabinet.
Her skal der bare ENORMT meget effekt til, for at få enheden til at arbejde.

Jeg fandt aldrig rigtig ud af hvad det skyldtes, men har en lille ide om at membran, ophæng, spider laver nogle numre, så snart der ikke er en luftfjeder bag enheden............ Det er som om at enheden i basreflex eller fri luft (også prøvet), slår "skævt".

Det lyder nogle gange som om svingspolen har sluppet membranen og svingspole og spider, slår mod selve membranen.

Hos mig var det ved "hurtige impulser" og derfor "kun" når det var musik............ Satte jeg en tonegenerator på og 20 Hz signal, kunne man få enheden til at vandre MEGET langt uden mislyde.

Det lyder måske forkert, men det er som om de ikke egner sig til hurtige udsving........ og at "klonk"lyden kommer så snart enheden skal starte/stoppe hurtigt.

Jeg opgav dem........... Det ser fede og rubuste ud, men jeg synes faktisk de er ret elendige - Sorry

hej .. det er lige det samme jeg har oplevet ..  fin beskrivelse .. har også haft tonegenerator på .. hvilken enhed har du så valgt

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt et slavesystem, med goodmans enheder.......... Bryder mig ikke om de Peerless der.

Sender dig lige en PB med en enhed du næsten burde prøve......... Jeg synes den gør det RIGTIG godt i åben baffle.......... og til små penge

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Jeg har valgt et slavesystem, med goodmans enheder.......... Bryder mig ikke om de Peerless der.

Sender dig lige en PB med en enhed du næsten burde prøve......... Jeg synes den gør det RIGTIG godt i åben baffle.......... og til små penge

Og så sidder vi andre tilbage og tænker ...gad vide hvilken enhed det mon er.  Life is a bitch.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5139&a mp;a mp;MenuItemID=233

det var denne enhed .. den ser lidt billigt ud med det er jo muligt at den spiller godt 

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5139&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;MenuItemID=233

det var denne enhed .. den ser lidt billigt ud med det er jo muligt at den spiller godt 

Javel ja 1550P, Zomax er faktisk ikke så dumt, jeg har selv 1531'ere i mine ÅB'er ( vistnok nærmest det samme som 1540 ).

Se lige den 1550M herunder, den har et mere passende Qts til ÅB formål.

http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5127&a mp;a mp;MenuItemID=242

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

hej.. kender i den enhed som 12"

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

kender nogen disse enheder 

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=706& ;sub=0&page=3

'http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=286&am p;sub=0&page=3

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=706& ; ; ;sub=0&page=3

'http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=286&am p;am p;am p;sub=0&page=3

De er kommet på for nyligt, jeg har ikke set dem derinde før.

Hvis oplysningerne om Qts passer, så er de slet ikke egnede til ÅB'ere.  Skal de bruges til det formål ?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

lille_smed skrev:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=706& ; ; ;sub=0&page=3

'http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=286&am p;am p;am p;sub=0&page=3

De er kommet på for nyligt, jeg har ikke set dem derinde før.

Hvis oplysningerne om Qts passer, så er de slet ikke egnede til ÅB'ere.

Nej det kan vist ikke være længere fra.............. Skal jo helst ligge omkring 0.7 og med rimelig lav FS

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes