Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Nyt kabinet på tegnebordet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle selvbyggere.

Jeg planlægger at bygge nyt kabinet til min DIY konstruktion og vil derfor gerne hører andres mening om mine planer. Jeg har tegnet det nye kabinet i Google SketchUp og lagt filen op på nettet så i kan kigge på det: http://www.mediafire.com/?xgjbvbym19t

Jeg kunne godt tænke mig at hører lidt om, hvad i anbefaler af dæmpning og om i har andre kommentare til projektet generalt. Af enheder har jeg XT-25TG diskant, HDS 6½" bas/mellemtone (dog i Audiovector udgave) og HDS PPB 8" bas.

Kom frisk

Til top Vis Drea's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Drea

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Ingen inputs?

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Du kan jo ta et screenshot istedet og poste her, så folk ikke skal installere sketchup for at se det.

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Værså go'

Her er et

Jep

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker forresten på birke finér som finish..

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

det ser da fint ud.

Hvordan er du kommet frem til kabinetsstørrelsen for hhv. mellemtone og bas?

Hvordan vil du komme frem til delefilteret?

Iøvrigt skal jeg snart selv hente mine kabinetter med XT25, 5" Scanspeak og 8" Scanspeak, de ligner hinanden!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
det ser da fint ud.

Hvordan er du kommet frem til kabinetsstørrelsen for hhv. mellemtone og bas?

Hvordan vil du komme frem til delefilteret?

Iøvrigt skal jeg snart selv hente mine kabinetter med XT25, 5" Scanspeak og 8" Scanspeak, de ligner hinanden!

Alt det tekniske har en en erfaren DIY-bygger til at lave for mig  Men, ca. 11L til mellemtone og 35L til bas. Dele filteret et et 2.5 vejs.

Har i nogle gode råd ang. dæmpning?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 Maj 2008 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende med 2½vejs konstruktionen med 2 forskelllige enheder. Vi glæder os.

Dæmpning er to ting:
1. dæmpning af stående bølger og refleksioner i bas- og mellemtonekabinetter, som så forplantes ud gennem membran, refleksport og vægge.

2. dæmpning af kabinetvægge, så lydenergien omdannes til varme i kabinetvæggene istedet for at "spille igennem".

Punkt 1 gøres mest effektivt med en kombination af filt, pyramideskum og "uld" (fx Monacor MDM-3). Til mellemtone er det godt med uld, mens man til bas bør nøjes med filt+skum, da ulden kan komme til at vibrere og dermed indgå som et utilsigtet element i basafstemningen, men hvis det som hos dig er et 2½ vejs system, hvor basserne spiller mellemtone, bør man anbringe en tot på bagvæggen direkte bag enheden. Selv bruger jeg aldrig filt, men Troels Gravesen er glad for det, og hans forslag er det nok også værd at kigge efter.

Punkt 2 er lettest med asfaltdæmpemåtter (bitumen til støjdæmpning i biler), der klæbes på MDF-pladen. Den absolut mest effektive løsning er en sandwich af 16mm MDF, 4mm bitumen og 6mm krydsfiner, men det er et farligt bøvl, også fordi valget af lim er meget afgørende - den skal være helt stiv og ikke-plastisk. Så jeg ville gå efter 19mm MDF + bitumen fra Harald Nyborg. Køb ikke specialprodukter her - det kommer fra samme fabrik, og er det samme!

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Det lyder spændende med 2½vejs konstruktionen med 2 forskelllige enheder. Vi glæder os.

Dæmpning er to ting:
1. dæmpning af stående bølger og refleksioner i bas- og mellemtonekabinetter, som så forplantes ud gennem membran, refleksport og vægge.

2. dæmpning af kabinetvægge, så lydenergien omdannes til varme i kabinetvæggene istedet for at "spille igennem".

Punkt 1 gøres mest effektivt med en kombination af filt, pyramideskum og "uld" (fx Monacor MDM-3). Til mellemtone er det godt med uld, mens man til bas bør nøjes med filt+skum, da ulden kan komme til at vibrere og dermed indgå som et utilsigtet element i basafstemningen, men hvis det som hos dig er et 2½ vejs system, hvor basserne spiller mellemtone, bør man anbringe en tot på bagvæggen direkte bag enheden. Selv bruger jeg aldrig filt, men Troels Gravesen er glad for det, og hans forslag er det nok også værd at kigge efter.

Punkt 2 er lettest med asfaltdæmpemåtter (bitumen til støjdæmpning i biler), der klæbes på MDF-pladen. Den absolut mest effektive løsning er en sandwich af 16mm MDF, 4mm bitumen og 6mm krydsfiner, men det er et farligt bøvl, også fordi valget af lim er meget afgørende - den skal være helt stiv og ikke-plastisk. Så jeg ville gå efter 19mm MDF + bitumen fra Harald Nyborg. Køb ikke specialprodukter her - det kommer fra samme fabrik, og er det samme!

Det var noget jeg kunne bruge til noget! Tusind tak. Jeg tror dog, at jeg vælger at bygge i 22mm MDF + 6mm. birke x-finér som finish.

Er der andre der har noget at tilføje?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ja- Hvad med at lave en matrix til bas kabinettet? Ville også tage en 5.25" hds istedet for 6.5".
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Ja- Hvad med at lave en matrix til bas kabinettet? Ville også tage en 5.25" hds istedet for 6.5".

Jo matrix, men jeg ved ikke hvordan man bygger en god matrix, der må i hjælpe mig.

Jeg har spillet med enhederne i godt et år nu. Det er bare tid til et kvalitets kabinet og måske bedre delefilter komponenter.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Her er en simpel som skulle være til at udføre som jeg har lavet i 3d til et projekt jeg selv overvejer:

Der er også flere projekter her inde som bruger det:

Har du set disse?

eller: Disse

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Maj 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Drea skrev:

kappen skrev:

Jo matrix, men jeg ved ikke hvordan man bygger en god matrix, der må i hjælpe mig.

Jeg har spillet med enhederne i godt et år nu. Det er bare tid til et kvalitets kabinet og måske bedre delefilter komponenter.

Hvis du skal have fat i en der kan noget med Matrix, så skriv til Busk, det var umiddelbart noget rimelig seriøst noget han havde gang i i sine kæmper til broderen.

Ellers ser det da godt ud, og det er rart at det ikke er alle der vil have så små enheder som overhovedet muligt, der er bare ikke nok 8" enheder i nyere højtalere, eller for den sags skyld større :)

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Her er en simpel som skulle være til at udføre som jeg har lavet i 3d til et projekt jeg selv overvejer:

Der er også flere projekter her inde som bruger det:

Har du set disse?

eller: Disse

Har ikke set miju's projekt før, men stor højttaler til lillebror har jeg læst fra ende til anden.

Tak for billedet af den simple matrix.

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:
Drea skrev:

kappen skrev:

Hvis du skal have fat i en der kan noget med Matrix, så skriv til Busk, det var umiddelbart noget rimelig seriøst noget han havde gang i i sine kæmper til broderen.

Ellers ser det da godt ud, og det er rart at det ikke er alle der vil have så små enheder som overhovedet muligt, der er bare ikke nok 8" enheder i nyere højtalere, eller for den sags skyld større :)

Ja, men jeg kunne ikke leve med små enheder, de kan bare ikke levere nok tryk. Intet kan stå istedet for membran-areal

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg har skam lige et spørgsmål mere. Akustisk ventil? Fordele/ulemper?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 17 Maj 2008 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Drea skrev:
 Jeg tror dog, at jeg vælger at bygge i 22mm MDF + 6mm. birke x-finér som finish. Er der andre der har noget at tilføje?

Ja, hvis du laver pladen 28mm tyk, har du ikke længere glæde af asfaltdæmpning. Lav hellere pladen tyndere, fx. 12+6mm +4mm bitumen, og så med rigelig afstivning. Alternativt færre stivere og så 16+6mm+bitumen.

Drea skrev:

En akustisk ventil sænker Q ved at tilføje et tab til systemet. Sagt på en anden måde: hvis du istedet for ventilen havde sat en større magnet på bassen, havde du fået den samme lyd og basmængde, men højere følsomhed!

Dimensioner i stedet baskabinettet, så du får et Q der passer. 0.6 til placering tæt på væg; =0.7-0.8 for mere fritstående systemer.

Drea
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Drea skrev:
 Jeg tror dog, at jeg vælger at bygge i 22mm MDF + 6mm. birke x-finér som finish. Er der andre der har noget at tilføje?

Ja, hvis du laver pladen 28mm tyk, har du ikke længere glæde af asfaltdæmpning. Lav hellere pladen tyndere, fx. 12+6mm +4mm bitumen, og så med rigelig afstivning. Alternativt færre stivere og så 16+6mm+bitumen.

Drea skrev:

En akustisk ventil sænker Q ved at tilføje et tab til systemet. Sagt på en anden måde: hvis du istedet for ventilen havde sat en større magnet på bassen, havde du fået den samme lyd og basmængde, men højere følsomhed!

Dimensioner i stedet baskabinettet, så du får et Q der passer. 0.6 til placering tæt på væg; =0.7-0.8 for mere fritstående systemer.

Det var da utroligt så klog man bliver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes