Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Støj i PreAmp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bygget en PreAmp og i denne har jeg valgt at indgangsvælgeren både slutter/afbryder signalets varme forbildende, men også stel. På den måde kan de apperater jeg ikke lytter på, ikke 'svine' mit fine signal til gennem stel.

Desværre er der en skummel sneren lyd i min PreAmp og lyden bliver kraftigere hvis jeg rører metal kassen (som er elektronisk svævende i forhold til elektronikken) eller potmeteret.

Jeg har det lidt skidt med at koble kassen m.m. til stel i signalvejen, nu jeg lige har gjort så meget ud af at afbryde stel fra signalvejen, men hvad gør jeg så?
Skal den på stel?

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Maj 2008 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Lav en forbindelse via f.eks en 200 ohms modstand fra stel til chassis. Det burde være nok.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Du kan glemme alt om, at holde dit kredsløb svævende, du skal have stel til dit kabinet.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis der slet ikke er nogen forbindelse mellem de elektriske kredsløb og kabinettet, burde du ikke kunne høre når du rører kabinettet. Du skulle ikke tilfældigvis have en metal "stang" som forbindelse mellem dit potmeter og volumenknappen?

Hvis du bruger et Alps potmeter, er potmeteret udstyret med en metalaksel til at dreje potmeteret med. Denne aksel har i et Alps potmeter direkte forbindelse til det midterste ben og dermed også forbindelse til signal ind i din forforstærker. Hvis du så også anvender en metal forlænger-aksel med forbindelse til kabinettet, så har du en perfekt støj "antenne"

Jeg har selv lavet denne fejl på et par af mine små hjemmefusker konstruktioner før jeg fandt ud af hvorfor.

Prøv at isolere potmeteret fra, ved hjælp af en plast-aksel eller bøsning. Så burde problemet være væk.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Hej

Hvis der slet ikke er nogen forbindelse mellem de elektriske kredsløb og kabinettet, burde du ikke kunne høre når du rører kabinettet. Du skulle ikke tilfældigvis have en metal "stang" som forbindelse mellem dit potmeter og volumenknappen?

Hvis du bruger et Alps potmeter, er potmeteret udstyret med en metalaksel til at dreje potmeteret med. Denne aksel har i et Alps potmeter direkte forbindelse til det midterste ben og dermed også forbindelse til signal ind i din forforstærker. Hvis du så også anvender en metal forlænger-aksel med forbindelse til kabinettet, så har du en perfekt støj "antenne"

Jeg har selv lavet denne fejl på et par af mine små hjemmefusker konstruktioner før jeg fandt ud af hvorfor.

Prøv at isolere potmeteret fra, ved hjælp af en plast-aksel eller bøsning. Så burde problemet være væk.

mvh.

Alt andet lige, så må det bedste være at benytte stel til kabinettet, så udfra-kommende støjkilder ikke kan påvirke signalet.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Citér:

Alt andet lige, så må det bedste være at benytte stel til kabinettet, så udfra-kommende støjkilder ikke kan påvirke signalet.

Det kan der være noget om. Men hvis han har forbindelse mellem signal og kabinettet nu, (det ved jeg jo ikke om han har, det var blot en ide), så vil han jo kortslutte signal hvis han bare lægger kabinettet til stel, ikke?

Så vi bliver nødt til at finde "fejlen" før vi forbedrer konstruktionen.

mvh.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Citér:

Det kan der være noget om. Men hvis han har forbindelse mellem signal og kabinettet nu, (det ved jeg jo ikke om han har, det var blot en ide), så vil han jo kortslutte signal hvis han bare lægger kabinettet til stel, ikke?

Så vi bliver nødt til at finde "fejlen" før vi forbedrer konstruktionen.

mvh.

Sålænge jeg kan mindes, så har det altid været normalt at lægge stel, til kabinettet, det har intet at gøre med signalet, du må lige læse lidt mere angående stel inden du udtaler dig.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Jeg havde ikke lige en 200ohms modstand, så det blev en 120 ohm. Det virker over all' forventning. Skruer jeg helt op kan jeg stadig i godt høre noget, men det kan lige så vel være noget ledningerne samler op

I skal ha' tak alle sammen.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Citér:

Sålænge jeg kan mindes, så har det altid været normalt at lægge stel, til kabinettet, det har intet at gøre med signalet, du må lige læse lidt mere angående stel inden du udtaler dig.

Hej

Ikke for at være uhøflig, men måske du skulle læse hvad jeg skriver, før du udtaler dig.

Jeg skrev jo netop at "det kan der være noget om". Men hvis (som jeg også skrev) han har en forbindelse/kortslutning mellem potmeterets midterben og kabinettet. Så skal han sgu fjerne den forbindelse først. Ellers bliver der da helt stille. Men det løser selvfølgelig også støj problemet.

Hvis du ligger potmeterets midterben direkte til stel, så får du 0 output! Det kan vi da forhåbenlig ikke være uenige i.

God aften

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

OK, problem løst

Så har du ikke haft det problem jeg havde mistanke om. Men det var også kun en mulighed. Men når enden er god osv.

God aften

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Så har du ikke haft det problem jeg havde mistanke om.

Jeg havde ikke lige fanget at det var det du mistænkte, men kan godt se symptomerne var sådan. Godt det ikke forholdt sig sådan.

Og ligeledet en god aften til dig...

PS: Jeg lytter til den nu og den lyder godt. Et rigtigt gennemlyt er der desværre ikke mulighed for, da ungerne sover.

Dmagnetic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Jeg havde ikke lige en 200ohms modstand, så det blev en 120 ohm. Det virker over all' forventning. Skruer jeg helt op kan jeg stadig i godt høre noget, men det kan lige så vel være noget ledningerne samler op

I skal ha' tak alle sammen.

Nogle gange er det nok at lægge potmeterets hus til stel især hvad angår ALPS.,
Til top Vis Dmagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dmagnetic

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Det er et billigt kulbane potmeter, som det står nu. Hus'et røre kassen så meget så om det er det ene eller andet jeg lagde til stel var lige gyldig

Ledningen jeg brugte til det er faktisk loddet til potmeteret, så jeg har egentlig fulgt dit råd uden at vide det

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes