Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: UTH 1212 MK2 X4 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KalleK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2008
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa derude

Jeg har kigget lidt rundt på diverse DIY sider efter en "fest" højtaller og faldt over UTH 1212 MK2 på www.speakerbuilder.dk.
det skal siges jeg ikke har så meget forstand på hifi DIYs tekniske sider!

Men faldt over det diy projekt og synes det var rigtig interesant! men bare for sjovs skuld. ville det så være muligt at bruge det samme filter, hvis man 4 doblede antallet af enheder. så at man ville bevarer den samme ohms belastning for hver sektion i delefilteret.
Kunne forstille mig hvis man kunne det, at den afvigelse der er fra den optimale dB(Jævne), ville få 4 gange så store peaks som på det originale højtaller

Baffelstørrelsen omkring diskant og mellemtone. hvor meget tror i det ville betyde hvis den blev mindre? baffle idé http://peecee.dk/upload/view/118221

Nogen inputs?

og ja det er en lidt syg tanke om at bygge 2 højtallere med 8x12" bas, 8x6" mellem og 4 diskanter. Men kom bare til at tænke på det. da den højtaller ser ud til at have en god performance/price ratio

Btw har for sjov fået tilbud på alle delene, det bliver 11000kr uden kabinetter og tror ærligtalt ikke man kan få en højtaller i så god kvalitet, størrelse og pris nogen steder!

Hygge Kalle

ps-- jeg er syg i hovedet!

Til top Vis KalleK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KalleK

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

haha!
det lyder da som en sindsyg ide. i LIKE! er i gang med at lave den almindelige "lille"() version
den skulle vist være rigeligt! men glæder mig faktisk til at høre noget fra nogle kompetente folk herinde. hvis jeg nu synes der skal opgraderes en dag har jeg jo delefilteret klar

Men din ide med en anden front er nok ikke så smart. Nu tænker jeg generalt mere på hvor mobil den skal være. du kunne jo evt bare lave 8 højtallere istedet. så kun ligge et delefilter i den ene og så koble dem sammen med nogle 8 polede speakon stik. så har du 8 "små" højtallere isdedet for 2 kæmpe. som nok kommer til at være 2 meter høje. Men der er 2 åbenlyse problemer med den løsning. der er mange samlingere og en del ekstra kabel at holde styr på

følger spændt med
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Som tilhænger af at "bigger is better" synes jeg det lyder som en fremragende ide. Jeg kan kun forestille mig at det kommer til at lyde imponerende, måske ikke korrekt, men meget spændende.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Konstruktøren huserer her på siderne - Synconiq. Han hjælper helt sikkert med et nyt filter, til de dobbelte antal enheder. Prøv at kontakte ham direkte.

Jeg tror ikke der er nogen grund til at fordoble antallet af diskanter, eller for den sags skyld antallet af mellemtoner. Jeg tror du vil få det du ønsker, ved kune at fordoble antallet af basser.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Det ville se ganske imponerende ud, men jeg er bange for at du render ind i STORE problemer mht fase mellem mellemtonerne og diskanterne.

Du skulle vende det en smule og ha enhederne siddende ved siden af hinanden lodret.

Altså 8 basser ovenpå hinanden - 8 mellemtoner ved siden af - 4 diskanter ved siden af igen og så få dem til at sidde så tæt som overhovedet muligt.

Det er jeg sikker på vil blive en langt bedre løsning.

Men så skal der så lige siges : Hvor er det FEDT at der er nogle der går igang med sådanne ideer

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med heltny omkring placeringen af enhederne - specielt ville det være problemetisk at sætte diskanterne vandret, det ville betyde at lyden primært ville udstråles lige frem og op/ned, mens der ville være et voldsomt dyk i volume til siderne. Se f.eks. på THX højttalere - de har typisk 3 diskanter lodret over hinanden, med det formål at begrænse spredningen mod gulv og loft. Hvis du lægger den ned får du næsten ikke andet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Konstruktøren huserer her på siderne - Synconiq. Han hjælper helt sikkert med et nyt filter, til de dobbelte antal enheder. Prøv at kontakte ham direkte.

Jeg tror ikke der er nogen grund til at fordoble antallet af diskanter, eller for den sags skyld antallet af mellemtoner. Jeg tror du vil få det du ønsker, ved kune at fordoble antallet af basser.

Så lige at du faktisk vil firedoble, og ikke blot fordoble antallet af enheder. Som nævnt kommer der en faktor ind der hedder fase. Du bør absolut henvende dig til Syncroniq. Hvis diskanterne koster ca. 300 kr. per styk bliver det 1200 kr. For de penge kan du godt få en hæderlig horndiskant, som vil passe bedre til projektet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

KalleK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Kjeldsen skrev:

Så lige at du faktisk vil firedoble, og ikke blot fordoble antallet af enheder. Som nævnt kommer der en faktor ind der hedder fase. Du bør absolut henvende dig til Syncroniq. Hvis diskanterne koster ca. 300 kr. per styk bliver det 1200 kr. For de penge kan du godt få en hæderlig horndiskant, som vil passe bedre til projektet.

Nu giver jeg så kun 130kr for dem og til 500kr finder man nok ikke de vildeste enheder.
ja har lige læst lidt op på det med fasen. det kan jeg godt se bliver et stor problem.

Ja firedoble. det var somsagt for at bevarer ohms belastningen igennem delefilteret. ved ikke om det ret faktisk gør noget i forhold til delefilteret..

Ej behøver nu ikke henvende mig. for det var jo kun for sjov jeg spurgte  

heltny skrev:

Men så skal der så lige siges : Hvor er det FEDT at der er nogle der går igang med sådanne ideer

Jeg er jo godt nok ikke igang (måske endnu heh) for det kunne jo godt nok være vildt!

Jeres ide til front design er det sådan her i mener? http://peecee.dk/upload/view/118344

Men som sagt kun for sjov jeg spurgte

Casper og sund. ja vi tænker vist lidt ens. det skal være stort for at være sjovt  men en ting der også bliver stor er effekttårnet! der skal jo lidt til at trække sådan 2 stk

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du kan sagtens firdoble, så længe du også firdobler volumenerne. Dog ville jeg så sætte fire delefiltre i også. Både for at holde dig til kittet, og dels at de så kan tage mere effekt. Ellers skal al effekten igennem ét filter.

Så det er da bare om at komme igang :)

Måske det var en ide bare at bygge flere sæt, så de var til at håndtere....

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

KalleK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

hehe ja ligesom Casper skriver så er det nok nemmere at håndtere flere små.

ja den med volumen viste jeg godt. hold da op de ville blive 2 store højtallere!

hvor ligger dele delefrekvenserne?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Du kan sagtens firdoble, så længe du også firdobler volumenerne. Dog ville jeg så sætte fire delefiltre i også. Både for at holde dig til kittet, og dels at de så kan tage mere effekt. Ellers skal al effekten igennem ét filter.

Jeg forstår godt din ide med at lave fire stk og ha fire filtre i, for at de skal kunne håndtere noget mere effekt.

Men vil det ikke blive en særdeles grim belastning for forstærkeren ? Altså med mindre man så også har fire forstærkere på !

Jeg tænker på fasedrej/impedans.............. Dykker impedansen f.eks til 3,2 ohm med et fasedrej på 42 Gr. på den enkelte HT.................... Så bliver den godt nok grim at holde styr på, set fra forstærkerens side, hvis der kommer fire i parrallel.
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 11 Juni 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

mener du virkelig det?

4diskanter og 8 mellemtoner? Det er da et skrækscenario.

Jeg kan absolut ingen fordele se, ved at gøre dette. Dog giver det mening, at smide nogle flere basser i, hvis man er til den slags.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis han bygger 4 eller 8 sæt er det vel ok. Men at putte flere enheder i én højttaler dur ikke.

Faktisk er diskanten ikke dæmpet overhovedet. Og heller ikke mellemtonerne.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes