| Forfatter |
|
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan fortælle hvordan man mest hensigtsmæssigt afisolerer meget tynde ledninger (eks. til tonearm) med litzetråde, uden at beskadige de tynder ledere?
Hvilket værktøj er det bedste at bruge til dette formål? Jeg skal nok lige nævne, at mine forsøg med skalpel og almindelige afisoleringstænger ikke har været specielt vellykkede. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
vester Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spænd en skarp kniv fast med æggen opad. Med den ene hånd ruller du ledningen frem og tilbage på kniven, medens den anden hånds tommel holder ledningen i passende kontakt med kniven. Hvis man har lidt gefühl kan man føle når man når kobberet, ellers må man tage lidt ad gangen indtil man let kan tage isoleringen af med fingrene. Husk at for meget blod på ledningerne giver dårlige lodninger !
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde førhen en skævbider med plastic kæber, den var perfekt til formålet - ikke for skarp, og ikke så sløv at den bare hev isoleringen lang.
Skal se om jeg kan finde noget info om sådan en. Kunne godt bruge en selv igen faktisk.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
|
Er der nogen der kan fortælle hvordan man mest hensigtsmæssigt afisolerer meget tynde ledninger (eks. til tonearm) med litzetråde, uden at beskadige de tynder ledere?
Hvilket værktøj er det bedste at bruge til dette formål? Jeg skal nok lige nævne, at mine forsøg med skalpel og almindelige afisoleringstænger ikke har været specielt vellykkede.
|
|
|
Sådan en her:
http://www.spectrumtech.com/product-groups/wire-stripping-sy stems/sienna-200
Alternativt findes der billigere og lignende håndholdte apperater, jeg så endda en af de der 20 kr's laserpointer, der var blevet modificeret på youtube, der kunne brænde isolering væk, jeg har bare glemt linket
Har du ikke råd til en laser brænder, må du bare øve dig lidt mere, idet den bedste metode uden at beskadige corene er med en frisk skarp skalpel og et mikroskop, det kan sagtens lade sig gøre.
vester's metode virker ikke hensigtsmæssigt idet man skal stoppe når man mærker kobber, der er det for sendt og man har skåret i dem, de får et svagt punkt der. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg plejer at varme lederen/isoleringen op i enden med en lighter og så trække isoleringen af med fingrene + kniv - - - - - - evt lille skævbidder.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja med ild kan det også lade sig gøre - husk bare at rense lederen af bagefter, da smeltet isolering ikke er det smarteste underlag for en lodning. Og tynde kobberledere der har været ild på for længe er meget skrøbelige, så husk at det kun er ultrakort at du skal bruge lighteren.
|
| Til top |
|
| |
Anzelz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 366
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Er der nogen bud på en afisoleringstang af høj kvalitet. Jeg har ca. 200 ender der skal afisoleres, så det må gerne kunne gå lidt tjept. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke se hvad der er galt i at bruge almindelig afisoleringstang, denne skal blot justeres korrekt til den pågældende opgave.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes faktisk en justerbar tang til formålet, den kan indstillet ret præcist så den kun lige trækker isoleringen af
Men som nævnt virker det også at forsigtigt "mærke" rundt om isoleringen med en kniv uden at skære igennem, så kan man faktisk trække isoleringen af med en fingernegl
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 13 Juni 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Neerup Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den du linker til der, er ikke en dyt værd. Den sprænger fra hinanden efter et smule brug. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 18 Juni 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så få´s det ikke bedre
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neerup skrev:
|
Den du linker til der, er ikke en dyt værd. Den sprænger fra hinanden efter et smule brug.
|
|
|
Lige præcis - det skete også for mig, men det var sådan en til en 20'er i Silvan. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
Neerup skrev:
|
Den du linker til der, er ikke en dyt værd. Den sprænger fra hinanden efter et smule brug.
|
|
|
Lige præcis - det skete også for mig, men det var sådan en til en 20'er i Silvan.
|
|
|
Måske udtrykte jeg ikke klart nok - jeg mente typer ikke lige præsis lige den jeg linkede til..
Men håber der finde en god løsning...
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have overvejet de forskellige muligheder, er jeg nu nået frem til følgende løsning. Jeg anvender en loddekolbe med flad spids og filer en runding i spidsen svarende til ledningernes diameter. Isoleringen fjernes ved at placere ledningen i rundingen på loddekolben, og forsigtigt dreje ledningen indtil isoleringen kan trækkes af - forhåbentlig uden at beskadige kobberet. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |