Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Darlington transistore (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Jeg havde egentlig kik på 2SC5200 og match til min kommende effektforstærker, men kan ikke finde en tilgængelig driver. Jeg handler ved Farnell eller RS, og det tætteste jeg er kommet er en BD135 eller en BC639.

Nu tænkte jeg at man kunne bruge en TIP141 istedet for, men den ser ikke så linier ud. Findes der bedre?

Ønskede data:

Vce: 60V
Ic: 8A (max)
Ic: 4A (Pæn)

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

vester
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Til 2SC5200 / 2SA1943  burde du kunne bruge BD139 / BD140. Jeg forstår ikke dit ønske om 4-8 A fra driverne, eller at det skal være Darlington som din overskrift antyder?

Beundringsværdig vilje og mod du udviser med dine projekter

Til top Vis vester's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vester

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

vester skrev:

Til 2SC5200 / 2SA1943  burde du kunne bruge BD139 / BD140. Jeg forstår ikke dit ønske om 4-8 A fra driverne, eller at det skal være Darlington som din overskrift antyder?

Det var hvis kombinationen af driver og "slut transistoren" som skulle kunne give 4A på en flot måde og 8A med garanti

vester skrev:
Beundringsværdig vilje og mod du udviser med dine projekter

Øhhh ... Tak...

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/data_std03ne .pdf

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/data_std03ne .pdf

Et lille kig på dens data:

Super Ic-Vce kurve op til Ic 5,5A og ellers ganske flot.
Ic-Vbe kurven er også utrolig linier
hFE-Ic kurven er ikke hura, men tror det er en general ting for darlington transistore.

Tilbage er bare spørgsmålet om hvor man køber den henne?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

http://www.profusion.co.uk/

Ellers kan du også se på SAP15 og SAP16 - også Sanken, men de er udgået af produktion, selv om de stadig kan købes forskellige steder, bl.a. Farnell.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Måske også BD645/BD646. Den er stadig ikke super god, men let tilgængelig og i TO220 hus 

Dens hFE er f.x. mere jævn i forhold til Ic end mange andre og taber først ved 5A til 6A, og virker op til 12A peak (2 ohm stabil i mit tilfælde)

Jeg kunne også bruge 2SC5200/2SA1943 med BD139/BD140, hvor BD'erne så ikke kommer på kølepladen. Så vil det måske også fungere.....

Hvor stor vil lydkvalitets forskellen være mellem f.x. at bruge TIP140/141 (eller BD645/BD646) eller bruge 2SD1763/2SB1186 med 2SC2922/2SA1216 kombinationen, som jeg allerede har prøvet?

SAP15/16 m.m. ser meget store ud (som også 2SA5200 er) og så er jeg lidt lige vidt. Det var for at finde en 'lille' transistor til min ca. 30watt/8ohm forstærkere.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Tjo, de mindste powertranser er i et TO220-hus, men det er som regel ikke de typer, man finder gode til audio. Der er dog et par undtagelser. Jeg har nogle derhjemme, som jeg lige skal se, hvad hedder (nogle gamle nogen).

Mht. lydforskelle er det nok bedst, at du prøver dig frem. Umiddelbart vil jeg tro, at SA/SC/SB/SD-kombinationen vil give den laveste forvrængning, men der er flere faktorer, der spiller ind end lige valget af komponenter: Sammenkobling af transistorerne (Darlington/Sziklai/andet), valg af strømme, evt. div. modstande (på base, over base-emitter) . . . hmmm . . . andet? Sikkert.

Prøv også at koble en 100nF - 1µF kondensator fra plus til minus over udgangstrinnet under dine tests.

Og hvis det skal være rigtig godt, bør du have en forsyning til indgangstrin og VAS-trin alene, så der ikke kommer signal-"affald" fra udgangstrinnet til indgangsdelen. Men det er der måske ikke plads til?

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt skyldes mine pladsproblemer udelukkende at jeg vil ha' hele konstruktionen på et 10*16cm print og dermed kommer der til at sidde 6 effekttransistorer (samt 3 mindre til at kompensere bias spændingen i takt med temperaturen) på de 16 cm. Derfor vil TO220 være et dejligt hus, selvom jeg nok kommer til at æde et kompromis

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Tjo, de mindste powertranser er i et TO220-hus, men det er som regel ikke de typer, man finder gode til audio. Der er dog et par undtagelser. Jeg har nogle derhjemme, som jeg lige skal se, hvad hedder (nogle gamle nogen).

2SC2527 / 2SA1077 - Nogle gamle Fujitsu transer. Nok ikke til at skaffe mere. De har også den fejl, at deres hfe ikke er til at matche.

Ellers er der BDX33C/BDX34C; et par darlingtoner. Egentlig er der et hav. Problemet er at finde dem, der er gode. Og det kræver 3 ting: læsning, læsning og læsning! Men et godt sted at læse er www.diyaudio.com og www.diyhifi.org.

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv www.sh-halbleiter.de . Dem har jeg brugt flere gange. De har kredse der er 20 -30 år gamle. De har også din 2sc5200.

Selv OC7x og AC12x germanium transistorer har de på hylden.

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Jeg havde egentlig kik på 2SC5200 og match til min kommende effektforstærker, men kan ikke finde en tilgængelig driver. Jeg handler ved Farnell eller RS, og det tætteste jeg er kommet er en BD135 eller en BC639.

Nu tænkte jeg at man kunne bruge en TIP141 istedet for, men den ser ikke så linier ud. Findes der bedre?

Ønskede data:

Vce: 60V
Ic: 8A (max)
Ic: 4A (Pæn)

2SC5200 og 2SA1943 er ikke et tosset valg - hvad forhindrer dig i at bruge de samme som Driver??? - Det har jeg tit gjort...!!

- Glem Darlington'er, det var sådan noget man brugte i gamle dage, hvor man alligevel var ligeglad med lydkvaliteten. Selvom de på papiret er et rigtig, rigtig godt valg, er der bare aldrig kommet noen rigtig gode typer...!!

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

[QUOTE=boholm] http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/data_std03ne .pdf

>Et lille kig på dens data:

>Super Ic-Vce kurve op til Ic 5,5A og ellers ganske flot.
>Ic-Vbe kurven er også utrolig linier
>hFE-Ic kurven er ikke hura, men tror det er en general ting for darlington transistore.

>Tilbage er bare spørgsmålet om hvor man køber den henne?

Pas på med Sanken. Deres produkter er super gode, meeeeem der sælges næsten 10 gange så mange "Sanken mærkede" produkter på verdensplan end der bliver fabrikeret på fabrikken. Det er det mest kopibelastede mærke i elektronik verdenen.

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes