Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Reperation af Technics SL-10 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen, min søster har bedt mig om at prøve at reparere hendes technics sl-10 pladespiller.
dene ene udgang virker ikke.
nogle gange spiller den med, så lige pludseligt forsvinder den, og så kan der gå dage før den kommer igen i 5 minutter.

jeg mener pladespilleren har en form for intern afbryder som slukker for pickuppen når pickuppen ikke er nede... og jeg har en mistanke om at det er denne funktion der er problemer med.
jeg regner med at åbne den op indenfor de næste par dage, så tager jeg nogle billeder hvis jeg ser noget mistænkeligt derinde.

men hvis nogle af jer, kender indholdet af en sådan maskine, eller har nogle former for techniske evner (tekniske) og i har nogle råd eller spørgsmål, så vil jeg prøve at besvarer dem.

mvh.
Søren Iversen

audioareal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Hej søren , om pladespilleren internt har en afbryder som lukker signalet ved jeg ikke , det kan du undersøge ved at kun skrue ganske lidt op for volumeknappen på forstærkeren og meget meget forsigtig berøre pick-upens nål enten med en rensebørste beregnet til dette eller overflade af en negl når tonearmen er i hvileposition i holderen , vis dette kan høres i højtalerne blive den ik afbrudt.
det kan sagtens tænkes at der signalkablerne/stik fra pladespiller til forstærker det er galt med.
Prøv om lyden kommer eller forsvinder hvis du bevæger /bøjer  lidt med kablet hele vejen ned til stik i forstærker . hvis du ikke stiller de store krav koster det ik mange kr at skifte, tjek evt. også de små ledninger "hvis den har" som kommer ud af armrøret / og små stik på pick-up huset.
Husk at være meget forsigtig ved pick-upen den er meget følsom og der skal næsten intet til at ødelægge den . Skulle det vise sig det uheldige at fejlen er i de små ledninger i armen er der desværre mere besværligt at lave men det troer/håber jeg ikke.
Held&lykke.
ps. Det kunne Måske også være indgangsvælgeren i forstærkeren som trænger til at blive renset, måske prøv evt. en anden pladespiller hvis du har.skriv gerne igen.
mvh thomas.
Til top Vis audioareal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audioareal

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas.jeg har testet den på 3 forstærkere og den står nu på en mixer, så jeg kan se signalet hele tiden med dens dioder.
jeg synes ikke der sker noget når jeg prøver på at rokke med rca-bøsninger, de virker utroligt faste.
jeg vil lige undersøge selve pickuppen og om der er en afbryder, imorgen, når jeg har fået noget søvn. men jeg ved at der er ledninger fra armen, men jeg synes ikke disse burde tillade at signalet kommer og går uden at det skratter overhovedet, men det bare er der eller ikke...
men jeg hiver skruetrækkeren frem imorgen. tak btw for det sene svar.

mvh.
Søren

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej igen, jeg har nu tjekket pickuppen og der sidder en afbryder på den... det er først idet den bliver sænket at lyden fra pickuppen kommer i ledningerne....

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 02:07 | IP-adresse registreret  

hej igen, jeg er kommet omkring "mekanismen" bag ved lyden fra pickup til RCA-bøsning.

her er den:

jeg tænker det muligvis er "muting" relæet der er i stykker...

jeg er (rimelig) sikker på at den kører MM, og det derfor ikke er stepup'et det er problemet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 06:15 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:

jeg tænker det muligvis er "muting" relæet der er i stykker...

Det lyder ikke sansynligt. Når et relæ bliver dårligt, sker der normalt det at det ikke giver kontakt ( evt. periodisk ), men i dit tilfælde skulle det være omvendt så det periodisk slutter når det ikke skal. Du kan dog konstatere om det er relæet ved at pille det ud. Så vil den spille i begge kanaler hvis relæet er årsagen.
Mere sansynlige fejl ville være omskifteren, pickuppen eller pickupledningerne i armen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

pickuppen er tjekket, jeg tjekker det andet senere... tak for hjælpen.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hej igen, jeg har nu skilt pladespilleren ad og jeg har taget et billede af printkortet ved pickuppen.

jeg har tænkt mig at tjekke relæet, men jeg ville lige være sikker på at det jeg tror er relæet, er relæet.

jeg har ikke skaleret billedet ned, idet jeg gerne vil have man kan zoome ind og bevare detaljer.

i kan derfor se billedet på dette link: Printkortet!

har jeg ret i, at relæet er den metal-inpakkede klods der ligger lige til venstre for RCA stikkene, den der er kaldet "NEC URT-3"?

og hvordan skulle jeg gå uden om denne, jeg skal vel følge printkortet, på modsatte side, finde begge højre "baner" og når jeg kommer til relæet så trække en ledning forbi relæet til den anden side af relæet. altså skabe en kontakt imellem lederne før og efter relæet?

en sidste og måske nemmeste mulighed, ville være at lodde ledere på RCA-bøsningerne og derefter koble dem direkte på lederne fra pickuppen.

man mister preampen og man mister afbryderen, men kontakten burde være der! er det ikke korrekt?

snod
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det er relæet du har fundet. Men jeg tror mere på en dårlig forbindelse i stikket med ledningerne fra pickup'en.

Hvis du vil checke relæet, er du næsten nødt til at lodde det ud, da det lægger signalet til stel.

Til top Vis snod's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snod

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

okay, jeg har tjekket stikket til ledninger fra pickuppen, den er iorden..

men jeg prøver lige at koble signalet fra pickuppen direkte til rca-en..... bare midlertidigt.

jan.h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Juli 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Det kan være snavs i omskifteren MM/MC, prøv at trykke på den mange gange, en anden mulighed kan være styrespændningen til mute relæet svigter.

Hvor i landet bor du, jeg kan evt. fikse den for dig U/B, jeg bor selv i Aabenraa og er udannet radio/TV tekniker, godt nok i 1979.

Jan

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Problemet sidder IKKE i preampen... jeg prøvede at sætte den på MM og pludseligt var der stereo, så jeg samlede det hele og koblede den til, men nej... ingen højre kanal da den var samlet

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

jan.h skrev:

Det kan være snavs i omskifteren MM/MC, prøv at trykke på den mange gange, en anden mulighed kan være styrespændningen til mute relæet svigter.

Omskifteren lyder sansynlig, men styrespændingen til relæet kan du vist godt udelukke. Dels skal der ikke være nogen spænding når den spiller, kun når det skal mute, og desuden er der kun fejl i den ene kanal. Der er kun et relæ og en styrespænding, som er fælles for begge kanaler.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:

en sidste og måske nemmeste mulighed, ville være at lodde ledere på RCA-bøsningerne og derefter koble dem direkte på lederne fra pickuppen.

man mister preampen og man mister afbryderen, men kontakten burde være der! er det ikke korrekt?

Helt korrekt, og det er en udmærket måde at teste det på.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jamen hvis der er signal, når du stiller om til MM, så kan du jo lade systemet køre på den måde, og så klare den ekstra MC-forstærkning eksternt, enten med en løs trafo eller head-amp. For det lyder jo som om din søster har en lav-signal MCtype på.

Mine forældre har også en SL-10, og jeg har sat en MM-pickup fra Stanton på deres for at undgå step-up ampen indeni. Jeg sammenlignede med en Ortofon TMC-200, som jeg kender godt, og som er en vældig god MC-pickup. Der er klart bedre lyd med Stantonen end med Ortofonen, hvilket jeg er ret sikker på skyldes problemer med den indbyggede headamp.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

hej igen, der var signal i begge højtalere da jeg koblede den indbygge amp fra. desværre virkede dette ikke særligt længe og jeg tror derfor problemet sad i kablet fra armen, jeg har derfor haft den skilt helt ad, og rykket kablet lidt ned så de bøjer et andet sted når låget åbnes og lukkes (jeg tror det er en løs forbindelse i kablet pga. låget)
nu har jeg stereo lyd og har haft det i en god halvt time nu.
men jeg bliver lige ved med at gennemlytte den inden jeg konstatere den for godkendt.

mvh.
Søren

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

hej igen, jeg konstatere den nu for godkendt, jeg synes dog pitchen variere lidt, men stroboen står helt stille... (de små "røde" striper står næsten helt stille, de rykker frem og tilbage med omkring 2 mm) er dette noget der burde kunne høres?
jeg synes bare nogen gange, det lyder som om pitchen variere...
men det er måske bare mig der er paranoid.

ud over det, synes jeg der er utroligt meget diskant i lyden, den er ikke behagelig, men utrolig skarp.
jeg tror lige jeg prøver en anden pickup.

mvh.
Søren

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

den skal helt klart have en ny pickup, Jimi lød SÅ lækker på en om-20
den der var på var en omp-10
den spillede ikke særligt godt... men jeg må bare sige at hun skal købe en ny erstatningsnål tild den.
heldigvil kan hun sagtens sætte en om-20 på den T4P fatning hun har.

mvh.
Søren

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen, hej allesammen, emnet synes dødt men nu hvor jeg er fuldstændig ovre projektet ville jeg lige poste mine sidste rettelser og erfaringer så andre måske kunne få glæde af dem, eller bare hvis folk havde brug for lidt godnat læsning.

lyden på pladespilleren blev markant bedre og pitchen blev mere fast idet jeg rettede en lille samlingsfejl... da jeg havde haft den skilt ad have jeg ikke fået presset "clampen" ordentligt på plads og denne pressede derfor alt for meget på vinylen på den ene side idet den sad skævt.

desværre fandt jeg ud af, at lyden i højre højtaler stadigvæk variere lidt.
dette skyldes at det var en læs førbindelse i kablet fra armen til boardet i bunden af afspilleren.
og når den var omkring sidste nummer på en plade røg signalet i højre side for nogle sekunder, fordi kablet blev bøjet derhenne.

dette gør at hele kablet skal udskiftes, fra armen til boardet.
dette er ikke noget jeg tør gøre selv, fordi jeg ikke har det helt rigtige udstyr, jeg vil derfor lige spørge ved den lokale radio-reperatør hvad han skal tage for at ordne dette (det kan vel ikke blive for dyrt idet jeg ved hvad der skal udskiftes)

alt i alt, håber jeg på at kunne aflevere min søsters SL-10'er til hende inden så længe, og jeg må sige at den sku spiller godt når den spiller...

mvh.
Søren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes