Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 01:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ny subwoofer projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wanjer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 August 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jeg går med tanker om at bygge min første die suubwoofer.

Havde tænkt mig at enheden skulle være en 10/12" Peerles XXLS med tilsvarende slave, dertil en Hypex DS2.0/4.0 har ikke helt besluttet mig hvilket combo jeg skal vælge endnu. Inputs angående dette ville være super  

Planen med projektet er både at lave sub kasse og hifi møbel samtidigt. Og som de fleste nok vil opdage er det stærkt inspireret af CUBE. Kan ikke helt beslutte mig for om sub kassen nødvendigvis skal have samme dimension som hifi skabene, eller om det er nok den bare har samme design og stadigvæk er kvadratisk?

Forslag og ideer er velkomne.

Til top Vis wanjer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wanjer

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 August 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale 2 slaver pr. aktiv enhed. Husk at lave nogle beregninger, så du ikke skyder helt galt med kabinet volumenen (det må ikke blive for småt, det kan næsten ikke blive for stort).
Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

wanjer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke meget for at gå i gang med 2 slaver. det ødelægger hele symatrien i kassen. Min plan var at sætte slaven bag front stoffet og så selve i bunden af kabinettet. Vil det være helt forkert ?

Lidt hjælp hvad angår størrelse på kabinettet kunne også være nice. evt. 10" vs. 12"opsætning. Så hvis der er en venlig sjæl der ude der kunne hjælpe med dette ... ?   

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 August 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Så pointen med subben er design og ikke lyd? Eller er det damen?
Og hvorfor lige netop denne her enhed?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

wanjer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke udelukkende design, men jeg vægter design lige så højt som lyden. Ved godt at man ikke er helt med på noderne i dette forum så, men jeg ser hifi som noget jeg skal kunne holde ud at se på hver dag. Hvis jeg var blind lagde jeg nok højere vægt på lyden ;)

Forelskede mig lidt i disse enheder fordi jeg ikke har kunne finde andet end rosende ord om dem, og så fordi at de eftersigende ikke skal have en kubik meter luft for at spille godt.

men jeg er selvfølgelig åben over for forslag, ellers havde jeg ikke skrevet herinde :)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 August 2008 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Jamen, en 10" aktiv enhed der 'trækker' en 12" passiv skulle kunne virke godt! Men, det kræver en del beregning på begge enheder + boks (størrelse). Hva' med at kontakte Frequence eller Dansk Audio Teknik? De burde kunne hjælpe.

Det ER ok, at design og størrelse betyder noget - ellers kunne vi allesammen bare bo i lagerstørrelse bygninger, med støbte horn i gulvet...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2008 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Et godt sted at starte :

http://www.tymphany.com/xls-subwoofer

hvor mange L er kassen ? det ser ud som om den bliver stor nok (fornuftigt)
du vil det antal litter, med en 12" og en Hypex DS 4.0 kunne spille så stuen ryster det gør det hos mig
evt. sætte ampen i bunden og det aktive i front.
så kan du også komme til ampen med indstillinger osv.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 27 August 2008 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er nød til at henvise til min egen subwoffer tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25004&K W=Andvare

Det er netop 12" XLS med slaver. Jeg har også lavet flere beregninger der viser forventet output - jeg har bare lavet 2 af dem, men træker dem med een Hypex4.0. Det er efter min klare opfattelse en fantastisk løsning, når man ikke har lyst/mulighed for "kæmpe løsninger" - men det er jo altid et kompromis.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 August 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
........- ellers kunne vi allesammen bare bo i lagerstørrelse bygninger, med støbte horn i gulvet...

Det lyder da ret tiltalende

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige været inde på Hifiklubbens side og se på de møbler. Hvis du vil fastholde den samme størrelse som sådan et modul; kan du helt sikkert få noget godt ud af en 10" XLS, med en 10-12" slave - Djævlen her er ikke om den kommer til at spille dybt; men hvor mange watt den kan tåle, uden at få for stor manbranvandring.

DIY-tønde

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en exodus audio tempest-x, der er en del større, nemlig 15 tommer, men ikke så specielt dyr. Lige pt. har jeg monteret den i et lukket kabinet på ca. 140 liter, og det må siges, at det spiller ganske fortræffeligt.

Det burde give mere bang for your buck, vil jeg mene. Jeg gav 1696 kroner inklusiv fragt for enheden, dog på bud, normalt koster den vist en 2k, eller der omkring. En tiltrækkende løsning til sådan en kunne være et Sono(pap)rør, lyder lidt vattet, men det skulle være meget stabilt.

-Blot lige for at give inspiration til at undersøge lidt forskelligt.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

wanjer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Altid dejligt at komme hjem til en massen feedback, når man er drivvåd

Kassen jeg har tegnet er på 50x50x50 cm med en 12" enhed. Så hvis man trækker pladetykkelse og kammer til forstærker fra er der vel omkring 75liter. Men det er ikke noget fastlagt, det ville ikke gøre noget hvis kassen blev mindre, de 50x50x50 er mit max mål.

Men den umiddelbart bedste løsning ville være en 10" aktiv enhed med en 12" slave?

Synes jeg har kunne løse mig frem til flere steder at hvis der skal monteres en enhed i bunden som jeg har planer om, så skal det være den aktive, da slaven vil komme til at "hænge" ???

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

wanjer skrev:

Kassen jeg har tegnet er på 50x50x50 cm med en 12" enhed. Så hvis man trækker pladetykkelse og kammer til forstærker fra er der vel omkring 75liter. Men det er ikke noget fastlagt, det ville ikke gøre noget hvis kassen blev mindre, de 50x50x50 er mit max mål.

Men den umiddelbart bedste løsning ville være en 10" aktiv enhed med en 12" slave?

Synes jeg har kunne løse mig frem til flere steder at hvis der skal monteres en enhed i bunden som jeg har planer om, så skal det være den aktive, da slaven vil komme til at "hænge" ???

Altså: hvis du ikke vil have 2 slaver så vil en aktiv 10'er med en passiv 12'er være den løsning der formenligt kan klare flest watt. Jeg lavede nogle simuleringer med en og to slaver i stor og lille kabinet - du kan evt. kikke lidt linket i min første post.

Jeg mener at have set nogle konstruktioner med slaven i bunden - men med de slaver jeg har bygget med var det åbenlyst ikke smart pga. vægten.

Mht. Volumen så mener jeg du har rigeligt - især når du "kun" bruger en slave - men du skal huske at trække noget fra til den kasse hvor Hypex'en skal sidde - det er mere end man lige tror (var det i hvertfald for mig).

DIY-tønde

wanjer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
wanjer skrev:

Altså: hvis du ikke vil have 2 slaver så vil en aktiv 10'er med en passiv 12'er være den løsning der formenligt kan klare flest watt. Jeg lavede nogle simuleringer med en og to slaver i stor og lille kabinet - du kan evt. kikke lidt linket i min første post.

Jeg mener at have set nogle konstruktioner med slaven i bunden - men med de slaver jeg har bygget med var det åbenlyst ikke smart pga. vægten.

Mht. Volumen så mener jeg du har rigeligt - især når du "kun" bruger en slave - men du skal huske at trække noget fra til den kasse hvor Hypex'en skal sidde - det er mere end man lige tror (var det i hvertfald for mig).

Havde faktisk læst hele din tråd inden jeg postede herinde, og den var da også med til at give mig mere blod på tanden

Men da jeg i forhold til mit design kun har plads til en Aktiv og en slave så tror jeg det er det jeg går efter og så må jeg jo nøjes med det punch jeg nu engang kan få

men det vil sige at jeg kan godt bygge efter det princip der hedder jo flere liter jo bedre ?? Og jeg skal altså ikke stræbe efter et præcist antal liter?

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 27 August 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

wanjer skrev:
Men da jeg i forhold til mit design kun har plads til en Aktiv og en slave så tror jeg det er det jeg går efter og så må jeg jo nøjes med det punch jeg nu engang kan få

men det vil sige at jeg kan godt bygge efter det princip der hedder jo flere liter jo bedre ?? Og jeg skal altså ikke stræbe efter et præcist antal liter?

3DX og jeg sidder lige og snakker om dit projekt.. Vi er pt. nået frem til at når du køber en stor fed amp som Hypex 4.0 der har oceaner af indstillinger, så kan du uden problemer nøjes med én enkelt 12" aktiv og køre uden slave enhed.

Altså, medmindre du vil lave et hjemmebio system der skal spille tordnende højt..

Hvad er formålet, er det til musik, film eller begge dele.. og skal det spille bæh-højt (3DX's udtryk) eller bare "almindelig højt" ?

Hvis du nøjes med en 12" aktiv og sætter Hypex modulet i bunden, så bliver det pænt og diskret samtidig med at du altid kan komme til Hypex modulet for justering.

En sidste ting. Du har helt ret, lad være med at sætte slaven i bunden, den kommer til at hænge!

wanjer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Den kommer nok hovedsageligt til at blive brugt til film, da jeg har indbyggede højtalere i loftet i hele hytten.

Så min ide var egentlig sådan en sub, en Harman Kardon AVR 255 og højtalere har jeg ikke helt besluttet mig for endnu.

Men vil hellere overdemensionere komponenterne og så presse dem knap så meget. Som skrevet tidligere er de 50x50x50 også bare max mål, hvis jeg kan slippe afsted med at lave den mindre vil det også være fint.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:
3DX og jeg sidder lige og snakker om dit projekt.. Vi er pt. nået frem til at når du køber en stor fed amp som Hypex 4.0 der har oceaner af indstillinger, så kan du uden problemer nøjes med én enkelt 12" aktiv og køre uden slave enhed.

Altså, medmindre du vil lave et hjemmebio system der skal spille tordnende højt..

Hvad er formålet, er det til musik, film eller begge dele.. og skal det spille bæh-højt (3DX's udtryk) eller bare "almindelig højt" ?

Hvis du nøjes med en 12" aktiv og sætter Hypex modulet i bunden, så bliver det pænt og diskret samtidig med at du altid kan komme til Hypex modulet for justering.

En sidste ting. Du har helt ret, lad være med at sætte slaven i bunden, den kommer til at hænge!

Jeg er sådan set enige med jer - og jeg bruger også kun mine til film - men jeg ved at jeg ikke er den eneste der kan glæde sig over "bas nok" ...

wanjer skrev:

Den kommer nok hovedsageligt til at blive brugt til film, da jeg har indbyggede højtalere i loftet i hele hytten.

Så min ide var egentlig sådan en sub, en Harman Kardon AVR 255 og højtalere har jeg ikke helt besluttet mig for endnu.

Men vil hellere overdemensionere komponenterne og så presse dem knap så meget. Som skrevet tidligere er de 50x50x50 også bare max mål, hvis jeg kan slippe afsted med at lave den mindre vil det også være fint.

Jeg tror faktisk at en løsning med 10" aktiv og 12" passiv vil have bedst af at være lidt mindre. 50x50x50 vil med en pladetykkelse på 22 mm give ikke mindre end 95 liter. Selv om der skal trækkes lidt fra til Hypex og enhed, så er det temmelig mange liter. Det vil give dy bas, men du vil midste kontrollen over enhederne (de er altså lidt tunge og lavet til "små" kabinetter.

Peerless har liøvrigt lavet en god Application note på XLS'en - den er rimelig let læst og forklarende.

http://www.tymphany.com/xls-12-subwoofer

DIY-tønde

wanjer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hvor langt tror i jeg skal ned i liter så? 45x45x45 gir 64liter og så ryger der jo nok hurtigt en 10 - 15 liter til hypex'en.

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

æv - jeg havde lige skrævet et langt indlæg - men det smuttede ud i cyperspace da jeg kom til at klikke "tilbage"... Nå her kommer et referat .

jeg har regnet lidt på SPL og menbran vandring for forskellige volumener og for sammenligninges skyld taget en lukket kasse på 40 liter med:

SPL

Jeg vil klart anbefale at du går efter noget ikke over 40 liter - både som closed og som PR.

DIY-tønde

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

wanjer skrev:

Hvor langt tror i jeg skal ned i liter så? 45x45x45 gir 64liter og så ryger der jo nok hurtigt en 10 - 15 liter til hypex'en.

jeg byggede i 42x42x42 og i den ene er der en hypex - jeg tror den napper 8 liter (lige efter hukommelsen)

DIY-tønde

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum