Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til 2-vejs væghøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 31 August 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Med adgang til et kompetent snedkeri, skal jeg til at bygge et sæt væghøjttalere til vores kommende stue. Faktisk overvejer jeg kraftigt at få lavet et kabinet ala System Audio Talent, da jeg synes godt om udseendet og størrelsen.

Nettovolumen bliver altså ca. 7 liter pr. højttaler, hvorfor det også skal bygges som et system med tilhørende aktiv subwoofer. Performance ved 100 Hz og nedefter har altså ikke den store betydning.

Mht til enheder og delefilter ved jeg ikke helt hvordan jeg skal gribe det an - dels pga. den lille størrelse, men også pga. vægplaceringen. Jeg er derfor lidt forbeholden med bare at kopiere en 2-vejs højttaler med lignende kabinet volumen.

Hvis jeg skal holde mig inden for 2-3000 kr. for enheder og delefiltre (evt. gerne brugt), hvilke dele skal jeg da kigge efter? Jeg forestiller mig at et par gode 6½" er en løsning - evt. mindre?
Håber ligeledes på kompetent vejledning til udformning af delefilter o.lign.

Til top Vis teddyjoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af teddyjoe

arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 September 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej teddyjoe

Væghøjttalere er et lidt forsømt område og det kan der være mange årsager til. Typen har sine fordele og sine ulemper og når det drejer sig om hi-fi-brug, har typen altid været tvivlsom.

At placere en højttaler på væggen udfordrer jo nogle arkitektoniske og dermed æstetiske områder, -ikke mindst når fruen i huset skal godkende projektet. Så når der skal vælges design må der prioriteres: Er teknikken vigtigst eller er æstetikken vigtigst ? En god teknisk løsning er, som du beskriver, brug af en subwoofer. Jeg vil nok anbefale en delefrekvens lidt højere end 100 Hz, - nok nærmere 125 Hz for at undgå væggens påvirkning af de lave frekvenser, men lige netop dette område kan være kritisk, så nogle forsøg kan anbefales. Konstellation medfører, at væghøjttalerne udelukkende bliver satellitter og derved kan konstrueres meget kompakte, hvor selv 7 liter som du ønsker er rigeligt.

Væghøjttalere bør, af hensyn til arkitekturen, have et kabinet med så små dybdemål som muligt for ikke at komme til at ligne fuglekasser og her er det bashøjttaleren er udgangspunktet. Et forslag:  Monacor laver nogle glimrende bashøjttalere til car hi-fi, der også kan anvendes til alm. hi-fi-brug. Bashøjttalerne findes som 6½" eller 5" med neodyminum magnet, som muliggør en indbygningsdybde på kun ca 5 cm. (typer: Neokick og Neoset). Du kan finde dem på Monacor´s hjemmeside www.monacor.dk

Når man kommer til kabinettets form, må et lille dybdemål modsvare et større længde-breddemål, ergo fronten bliver relativ stor. Et forslag: Inddel fronten i to dele, hvor den ene del er forsynet med højttalerenhederne bag en stoframme og den anden del kan evt. bestå af en marmor- eller skiferplade (tykkelse ca. 10-15 mm), der reducerer egensvingninger væsentlig. Marmorpladen limes på med en byggesilicone og kan evt. yderligere dæmpes med et par striber bitumen på bagsiden af pladen. Stoframme og marmorplade kan udføres med større mål end det øvrige kabinet, så der opstår en skyggekant. Mon ikke der findes nogle smukke fliser på byggemarkedet der kan anvendes og måske samtidig opfylde fruens ønske.                    God fornøjelse.

en rar hilsen fra arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 September 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Interessant projekt. Du kan i min tråd (link i signaturen) se et par eksempler på væghængte højttalere, som jeg selv har erfaringer med.

Hvis du gerne vil bygge selv, skal du vide at det er noget af en udfordring at kaste sig ud i et projekt helt fra bunden. At vælge enheder og udvikle filtre til den specifikke opgave er omfattende og tidskrævende.

Jeg vil foreslå dig f.eks. at tage udgangspunkt i Syncroniqs Decor upgrade: http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=38 og så tegne dit eget kabinet dertil.

Alternativt kan du måske finde et sæt Jamo D400 på tilbud eller brugt og så putte enheder og filtre i kabinet af eget design (hvis du ikke kan lide mit ) De skal kun have 3-4 liter volumen som jeg husker det, og er udviklet til netop et formål som dit.

De fleste 6½" enheder vil få åndenød i så små kabinetter - Q og Fs vil blive alt for højt. Desuden er der jo noget forstærkning fra væggen, så en 5" i sådan en højttaler vil få nær samme følsomhed som en 6" i fritstående kabinet.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

ehb_elh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 September 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ville overveje en 5" enhed, mener at en 6½ vil være overkill, specielt når du skal have subwoofer på, men en http://www.tymphany.com/pl11wg09-08 bas og en http://www.tymphany.com/dx25tg05-04. så du ikke helt galt i byen..

1600 for enhederne så har du også lidt at lave delefilter for...

Jesper
Til top Vis ehb_elh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehb_elh

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg fik et godt tilbud på en Peerless 6½" HDS enhed, så jeg stiler efter at bygge noget i retning af Frequences PCA M6 sæt. Så må jeg prøve at strække mig mest muligt mht. kabinet volumen Frequence anbefaler 12 l., men det er jo også uden subwoofer, og forventer for letheds skyld at lave det lukket eller med akustisk ventil. Spørgsmålet er blot, om jeg kan "styre" enheden, selvom kabinettet bliver så småt. Kan måske strække mig til 8 l. netto.
Vil det ikke fungere, må jeg senere skifte til en 4-5". Regner med at lave en forplade der er nem at skifte og evt. eksterne delefiltre af hensyn til kabinet volumen.

Diskanter skal der også til, hvilket jeg nu jagter..

Jeres svar var interessante, så hold jer ikke tilbage med positive eller negative bemærkninger.

Electrical Data
Nominal Impedance Zn 8 ohm
Minimum Impedance Zmin 6.4 ohm
Maximum Impedance Zo 38.4 ohm
DC Resistance Re 5.7 ohm
Voice Coil Inductance Le 1.1 mH
TS Parameters
Resonance Frequency fs 41.9 Hz
Mechanical Q factor QMS 2.41
Electrical Q factor QES 0.42
Total Q factor Qts 0.36
Ratio fs/Qts F 122
Force Factor Bl 8.2 Tm
Mechanical Resistance Rms 1.83 Kg/s
Moving Mass Mms 16.8 g
Suspension Compliance Cms 0.86 mm/N
Effective cone diameter D 13.1 cm
Effective Piston Area sd 135 cm^2
Equivalent Volume Vas 21.7 ltrs
Sensitivity 2.83V/1m 87.8 dB
Ratio BL/v Re 3.4
Voice Coil and Magnet Parameters
Voice Coil Diameter 33 mm
Voice Coil Height 17.2 mm
Voice Coil Layers 2
Height of the Gap 6 mm
Linear Excursion +/- 3 mm
Total Useful Flux 1.1 mWb
Diameter of Magnet 102 mm
Height of Magnet 20 mm
Weight of Magnet 0.64 Kg

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 September 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

teddyjoe skrev:

Nå, jeg fik et godt tilbud på en Peerless 6½" HDS enhed, så jeg stiler efter at bygge noget i retning af Frequences PCA M6 sæt. Så må jeg prøve at strække mig mest muligt mht. kabinet volumen Frequence anbefaler 12 l., men det er jo også uden subwoofer, og forventer for letheds skyld at lave det lukket eller med akustisk ventil. Spørgsmålet er blot, om jeg kan "styre" enheden, selvom kabinettet bliver så småt. Kan måske strække mig til 8 l. netto.
Vil det ikke fungere, må jeg senere skifte til en 4-5". Regner med at lave en forplade der er nem at skifte og evt. eksterne delefiltre af hensyn til kabinet volumen.

Diskanter skal der også til, hvilket jeg nu jagter..

Jeres svar var interessante, så hold jer ikke tilbage med positive eller negative bemærkninger.

Electrical Data
Nominal Impedance Zn 8 ohm
Minimum Impedance Zmin 6.4 ohm
Maximum Impedance Zo 38.4 ohm
DC Resistance Re 5.7 ohm
Voice Coil Inductance Le 1.1 mH
TS Parameters
Resonance Frequency fs 41.9 Hz
Mechanical Q factor QMS 2.41
Electrical Q factor QES 0.42
Total Q factor Qts 0.36
Ratio fs/Qts F 122
Force Factor Bl 8.2 Tm
Mechanical Resistance Rms 1.83 Kg/s
Moving Mass Mms 16.8 g
Suspension Compliance Cms 0.86 mm/N
Effective cone diameter D 13.1 cm
Effective Piston Area sd 135 cm^2
Equivalent Volume Vas 21.7 ltrs
Sensitivity 2.83V/1m 87.8 dB
Ratio BL/v Re 3.4
Voice Coil and Magnet Parameters
Voice Coil Diameter
33 mm
Voice Coil Height
17.2 mm
Voice Coil Layers
2
Height of the Gap
6 mm
Linear Excursion +/-
3 mm
Total Useful Flux
1.1 mWb
Diameter of Magnet
102 mm
Height of Magnet
20 mm
Weight of Magnet
0.64 Kg

Du kan ikke skaffe en HDS5 istedet? Mellemtonen på den er klart HDS6 overlegen, hvorimod HDS6 har sin styrke på bassiden, som du alligevel ikke vil udnytte.

Ligemeget hvad, er det en fed enhed som du nok skal blive glad for.

Dog ville jeg overveje størrelsen af enhed en gang til, hvis den alligevel skal suppleres med en subwoofer og den deles relativt højt, synes jeg der er flere fordele ved at vælge en mindre enhed end en stor.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 September 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun SA, der har nogle pæn væghøjttalere. Prøv at tjekke Artcoustic for inspiration:

http://www.artcoustic.com/

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Du kan ikke skaffe en HDS5 istedet? Mellemtonen på den er klart HDS6 overlegen, hvorimod HDS6 har sin styrke på bassiden, som du alligevel ikke vil udnytte.

Ligemeget hvad, er det en fed enhed som du nok skal blive glad for.

Dog ville jeg overveje størrelsen af enhed en gang til, hvis den alligevel skal suppleres med en subwoofer og den deles relativt højt, synes jeg der er flere fordele ved at vælge en mindre enhed end en stor.

Nu var det mest en attraktiv pris på et sæt brugte (nye) 6½" der trækkede - men jeg vil helt sikkert være kritisk i forhold til at erstatte dem med 5" hvis muligheden byder sig.

Jeg ser heller ingen fordele i disse 6½" frem for et par 5".

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

En hurtig beregning på Linearteam.dk siger at din enhed i et 7,6 liters kabinet vil have et Q omkring 0,707 og et -3dB punkt nær 85 Hz. Jeg vil tro at du (især) med vægplacering vil være bedre tjent med et lavere Q. Det kræver så et større kabinet og du skal helt op på 23 liter for at få Q ned på 0,5.

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Nå, så blev det indkøbt et sæt som dette, inkl. samme delefilter osv.:

http://www.troelsgravesen.dk/T14.htm

Byggesættet er optimeret omkring et 7 liter kabinet, hvilket jeg netop kan opnå på en pæn måde.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

teddyjoe skrev:

Byggesættet er optimeret omkring et 7 liter kabinet, hvilket jeg netop kan opnå på en pæn måde.

Det er slet heller ikkt så tosset, det skal du nok blive glad for.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

teddyjoe skrev:

Du kan sagtens få noget fint ud af det byggesæt. Men når Troels laver et basreflekskabinet på 7 liter er det for at få den til at spille lidt dybere bas end den ellers ville, og det er fordi den er beregnet til placering på en stander væk fra side- og bagvægge. Det betyder at han ender han med at få en lille pukkel på frekvensgangen i bassen som afslører et for højt Q = underdæmpet bas.

Det er et fint trick for at lave lidt "snydebas" i en højttaler der ikke rækker så langt ned, men det vil ikke være så godt at bruge sammen med en vægplacering, som vil forstærke baspuklen yderligere, og sikkert give dig en buldrende bas.

Den gode nyhed er at du bare kan lave kabinettet lukket og tilmed gå ned i størrelse - helt ned til 4 liter vil give et Q på 0,56, og hvis du vil have en fint kontrolleret bas kan du med 5,5 liter få et Q på 0,5. Du skal lige huske at lægge en lille smule volumen til for enhed og filter, men som du kan se er det ikke så kritisk, hvis du holder dig i det område her.

teddyjoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

teddyjoe skrev:

Du kan sagtens få noget fint ud af det byggesæt. Men når Troels laver et basreflekskabinet på 7 liter er det for at få den til at spille lidt dybere bas end den ellers ville, og det er fordi den er beregnet til placering på en stander væk fra side- og bagvægge. Det betyder at han ender han med at få en lille pukkel på frekvensgangen i bassen som afslører et for højt Q = underdæmpet bas.

Det er et fint trick for at lave lidt "snydebas" i en højttaler der ikke rækker så langt ned, men det vil ikke være så godt at bruge sammen med en vægplacering, som vil forstærke baspuklen yderligere, og sikkert give dig en buldrende bas.

Den gode nyhed er at du bare kan lave kabinettet lukket og tilmed gå ned i størrelse - helt ned til 4 liter vil give et Q på 0,56, og hvis du vil have en fint kontrolleret bas kan du med 5,5 liter få et Q på 0,5. Du skal lige huske at lægge en lille smule volumen til for enhed og filter, men som du kan se er det ikke så kritisk, hvis du holder dig i det område her.

Beklager et sent svar, men dine/jeres råd er læst og værdsat.

Kabinettet er skåret ud til ca. 4,2 liter, minus enheder og delefilter (Og sådan nogle Jensen kondensatorer og luftspoler er nogle ordentlige basser..).
Jeg laver det i første omgang bare helt lukket, og så bliver det spændende at se hvor dybt det endelige resultat rækker lineært. 100-125 Hz er helt fint!

Jeg fortsætter i min nye tråd - kommer med flere billeder senere idag;

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=67712&P N=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes