Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lysdioder istedet for zenerdioder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har set at der er mange selvbyggere der bruger lysdioder istedet for zenerdioder. Jeg formoder det er fordi de er bedre på den ene eller anden måde.

Jeg har taget en mængde lysdioer og prøvet at ændre strømmen igennem dem, alt i mens jeg målte spændingen over dem, for at småle hvor 'stive' de er. Der fandt jeg ud af at der er meget stor forskel på dem, afhængig af farven. Mens Ir dioder var de stiveste (ca. 5 ohm impendans omkring 5mA), så var de røde (30 ohm omkring 5mA) de slappeste.

Er der nogle derude med erfaringer omkring valg af LED eller om det er rent spild, og at man lige så godt kan bruge zenerdioder?

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Tror du ikke det er lettere at styre med en zener?

Zener diodens spænding kan self. også variere en del, men når de ligesom kommer over en vis strøm, så synes jeg spændingen bliver ret konstant... Men en led vil jo ændre spænding lige så længe du ændre strømmen?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 September 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Zenerdioder støjer generelt for meget til, at de kan bruges til audio. Man kan selvfølgelig godt, og hvis man ikke kan høre støjen, en alt jo vel. Men . . .

Derfor bruger man lysdioder. De støjer mindre. De egner sig godt til simple kredsløb såsom strømgeneratorer. Spændingsgeneratorer SVJV bruges mere og mere "Current dumping"-regulering ( at regulere strømmen, så spændingen er konstant).

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Det med støjen havde jeg også hørt andre steder. Jeg synes dog ikke mine konstruktioner lider under støj.

Som jeg har forstået det, så støjer zenerdioder mest lige omkring det punkt (den strøm) hvor dens 'knækspænding' ligger. Altså en meget lav strøm. Når jeg bruger zenerdioder, så ligger strømmen typisk omkring 5mA til 20mA.

For sjov har jeg leget lidt med LED'er for at skabe lidt klarhed omkring hvor gode de er til formålet. Jeg har desværre ikke udstyret til at måle støj, så der må jeg håbe i kan hjælpe mig lidt. Mit eksperiment gik på at trække ca. 1mA og derefter ca. 10mA igennem de udvalgte dioder og så måle spændingen over dimsen.

Gul 5mm LED: 17%
Rød 3mm LED: 10,2%
Grøn 3*5mm LED: 8,5% stigning
Rød 5mm lysstærk LED: 7,6%
IR 5mm LED: 4,5%

Desværre har jeg ikke målt å en zenerdiode eller anden spændingsstabil dims.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 September 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:
Desværre har jeg ikke målt å en zenerdiode eller anden spændingsstabil dims.

Det er ikke alle zenerdioder der er så spændingsstabile. Her er en graf fra et Fairchild datablad.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 September 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Link til en tråd, hvor der er en, der måler en hel masse støj på LEDer.

Link til hans endelige resultat.

MHT spændingsvariationen vil det IMHO være mere interessant at se ændringer ud fra en reference. Du fastsætter en strøm igennem LEDen/zeneren og måler spændingen. Derefter ændrer du strømmenen lille smule, f.eks. 0,1 -0,5 mA, og måler herefter spændingen. Og hvis du har god tid og/eller, så prøv også at varne LEDen/zeneren op.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes