Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 15:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: driver uden horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige byttet mig til et sæt jbl 2445j 2" drivere , og jeg har set flere steder på nettet at folk har brugt drivere uden at sætte et horn foran ,det kan jeg da ikke forestille mig være særlig optimalt. jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen herinde har erfaring med det
Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 September 2008 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Nej, det ville jeg heller ikke gøre. Men, nogle af de mest berømte hifi-enheder i højfrekvensområdet startede deres tilværelse som drivere til horn. De viste sig at være eminente i 'nøgen' tilstand, uden hornet. Prisen var (og er) betydeligt lavere følsomhed, dynamik & lydtryk.

Men et par JBL drivere? Nope! De fortjener deres horn...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 September 2008 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Det har jeg hørt fungere med JBL drivere, men hvor godt det er skal jeg ikke kunne sige.

Du skal montere driveren omvendt. Rent mekanisk kræver det lidt snilde, for der skal åbnes ind til bagkammeret så den store dome blive blottet. Det er den der så skal sidde på forsiden.

Det der så bliver bagside skal derefter have en eller anden form for kammer eller i det mindste lukkes.

Har selv tænkt på at gøre dette, men er ikke lige "faldet" over et par billige drivere.

God fornøjelse!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Janils, det burde ikke være nødvendigt. Når bare den enheden kan spille nogenlunde frit ud i rummet, skal den ikke spille 'omvendt'.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 September 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

le15a skrev:

folk har brugt drivere uden at sætte et horn foran ,det kan jeg da ikke forestille mig være særlig optimalt.

Selve hornet er heller ikke optimalt, langt fra

Jeg har ingen erfaring med det, men formoder driveren faktisk vil være mere lineær UDEN horn, dog med et mindre frekvens område, så du vil være nødsaget til at lægge delefrekvensen noget højere, formoder jeg - spredningen vil selvfølgelig også være anderledes

Her er der brugt en compressions driver uden horn

Atlas

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2008 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

le15a skrev:
Jeg har lige byttet mig til et sæt jbl 2445j 2" drivere , og jeg har set flere steder på nettet at folk har brugt drivere uden at sætte et horn foran ,det kan jeg da ikke forestille mig være særlig optimalt. jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen herinde har erfaring med det

Har prøvet mange drivere uden horn, man kan godt, men du skal selvfølgelig lave et stejlt filter højt oppe. Så kan den fungere som diskant. Det er dog at foretrække, at du i det mindst ofrer bare en smule waveguide for bedre at kunne styre lyden. Det omtalte billede med to 15" ? og en driver uden horn tror jeg ikke på, da driveren ikke går særlig langt ned. På den anden side, så har ex Tannoys dual concentric enheder heller ikke et imponerende horn, men det kan desværre også høres, da hornet har svært ved at nå 15".

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 23 September 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Mht. til brugen af bagsiden var det den tidligere ejer af Quali-fi (husker ikke navnet), der viste mig højttalere hvor bagsiderne var anvendt. Han var autoriseret distributør af JBL i mange år og burde vide hvad han gør. Det spillede afsindigt højt - med aktivt 3-vejs filter.

Desuden var den store 2" dome meget flot og spreder helt sikkert bedre end det hul der er på den anden side af membranen. Men det er jo så ikke nogen "kompression" driver mere.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2008 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

Det omtalte billede med to 15" ? og en driver uden horn tror jeg ikke på, da driveren ikke går særlig langt ned.

De 2 mellemtoner er 12" bredbånds, og der deles vist meget højt - du har ret i at man kan have sine tvivl, men konstruktionen er meget anerkendt

le15a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 September 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

De jeg har set på nettet er blot driveren monteret med en jbl spredelinse.
Til top Vis le15a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le15a

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 23 September 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Mht. til brugen af bagsiden var det den tidligere ejer af Quali-fi (husker ikke navnet), der viste mig højttalere hvor bagsiderne var anvendt. Han var autoriseret distributør af JBL i mange år og burde vide hvad han gør. Det spillede afsindigt højt - med aktivt 3-vejs filter.

Desuden var den store 2" dome meget flot og spreder helt sikkert bedre end det hul der er på den anden side af membranen. Men det er jo så ikke nogen "kompression" driver mere.

Uden at være i besiddelse af de tekniske data så formoder jeg at membranvandringen / svingspolen på JBL's drivere er tilpasset hornladningen. Man bliver ikke nødvendigvis teknisk kyndig af at handle med højttalere, det er der mange eksempler på

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 September 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
tadman skrev:

Det omtalte billede med to 15" ? og en driver uden horn tror jeg ikke på, da driveren ikke går særlig langt ned.

De 2 mellemtoner er 12" bredbånds, og der deles vist meget højt - du har ret i at man kan have sine tvivl, men konstruktionen er meget anerkendt

Hej musicus

Hvad er navnet på den højttaler der ? evt. data

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 23 September 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
janils skrev:

Uden at være i besiddelse af de tekniske data så formoder jeg at membranvandringen / svingspolen på JBL's drivere er tilpasset hornladningen. Man bliver ikke nødvendigvis teknisk kyndig af at handle med højttalere, det er der mange eksempler på

Kan godt forstå din tvivl ... jeg studsede også noget. Er nu kommet i tanke om navnet; Arne Ludvigsen. Han var/er nok en af de største kompetencer mht. JBL enheder så jeg tror han ved hvad han gør.

Med aktivt filter og stor stejlhed vil membranvandringen på en 2" ikke blive mange brøkdele af en mm, når der samtidig deles langt højere end de typiske 500-600 Hz hvor den normalt trækkes ned. Husk også på at enhederne er lavet til meget høje belastninger til f.eks. PA eller studiebrug, hvilket de ikke bliver udsat for i et mere alm. stue-hifi system.

Personligt ville jeg dog foretrække et godt horn foran og få de fordele/ulemper med det indebærer. Der skulle vel ikke være nogen som har et par TAD drivere i overskud?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=KrammeAcoustics

Hvad er navnet på den højttaler der ? evt. data

http://www.bastanis.com/

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 September 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
http://www.bastanis.com/ 

Takker  

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
bjørn skrev:
janils skrev:

Kan godt forstå din tvivl ... jeg studsede også noget. Er nu kommet i tanke om navnet; Arne Ludvigsen. Han var/er nok en af de største kompetencer mht. JBL enheder så jeg tror han ved hvad han gør.

Med aktivt filter og stor stejlhed vil membranvandringen på en 2" ikke blive mange brøkdele af en mm, når der samtidig deles langt højere end de typiske 500-600 Hz hvor den normalt trækkes ned. Husk også på at enhederne er lavet til meget høje belastninger til f.eks. PA eller studiebrug, hvilket de ikke bliver udsat for i et mere alm. stue-hifi system.

Personligt ville jeg dog foretrække et godt horn foran og få de fordele/ulemper med det indebærer. Der skulle vel ikke være nogen som har et par TAD drivere i overskud?

Navnet får mig nu til at tænke på noget andet end JBL

Jan dog, du er jo tæt på at kolportere voldtægt af god skik udi filtreringsuniverset, blot for at kunne misbruge nogle horndrivere til noget de ikke er beregnet til, og ikke magter.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 24 September 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
[

Jan dog, du er jo tæt på at kolportere voldtægt af god skik udi filtreringsuniverset, blot for at kunne misbruge nogle horndrivere til noget de ikke er beregnet til, og ikke magter.

Nej, ikke helt enig. Vel er de bestemt ikke beregnet til det, men jo de magter det! Det er ikke mig der har fundet ud at at gøre det på den måde. Jeg viderebringer bare en erfaring. Desuden har jeg hørt at det virker! Men om det så er en rigtigt god ide, kan man afgjort betvivle, men den er dyr! Jeg har hørt flere hornentusiaster udtale sig lige så tvivlende, men de har jo heller ikke hørt hvordan det virker.

Jeg vil bestemt ikke selv gøre det på den måde. Lige som dig, mener jeg at det er lidt "frås" og misbrug af en god dyr driver. Men nu var trådens emne jo "drivere uden horn".

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2008 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Hej Le15a

Jeg så denne tråd for et par dage siden, og siden har jeg forgæves pløjet nettet igennem, for at finde de målinger jeg engang så, på en JBL driver uden og med horn.

Tro mig - du vil IKKE have lyst til at bruge dem uden horn eller waveguide.
God fornøjelse.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
bjørn skrev:
[

Nej, ikke helt enig. Vel er de bestemt ikke beregnet til det, men jo de magter det! Det er ikke mig der har fundet ud at at gøre det på den måde. Jeg viderebringer bare en erfaring. Desuden har jeg hørt at det virker! Men om det så er en rigtigt god ide, kan man afgjort betvivle, men den er dyr! Jeg har hørt flere hornentusiaster udtale sig lige så tvivlende, men de har jo heller ikke hørt hvordan det virker.

Jeg vil bestemt ikke selv gøre det på den måde. Lige som dig, mener jeg at det er lidt "frås" og misbrug af en god dyr driver. Men nu var trådens emne jo "drivere uden horn".

Hvis "de magter det" så kan de bruges med en 2. eller 4. ordens filtrering i et 3 vejs system på helt normal vis, og mit kvalificerede gæt er at det kan de ikke, ikke uden den hornladning de er konstrueret til.

Jeg behøver ikke høre det.

Jeg skriver jo ike at det er din iden, men du gør en "brav" indsats for ikke at afvise t**serierne, det er det der undrer mig

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Citat:"Desuden var den store 2" dome meget flot og spreder helt sikkert bedre end det hul der er på den anden side af membranen."

Lyder mærkeligt. Med en klassisk kompressionsdriver, vil hullet ned til hornmunden have en mindre diameter end membranen selv. Og dermed en større spredning, såfremt hornet ikke er der... Det er fysikkens love.

Det er en almindeligt udbredt antagelse, at domer spreder bedre i kraft af deres facon. Men, det er vrøvl - de spreder bedre, fordi de ofte spiller i et lavere frekvensområde, sammenlignet med konusenheder med samme diameter. Det er diameteren, der afgør sagen, ikke membranens facon.

Flere ældre, velrenomerede højtoneenheder er udviklede fra horndrivere, oftest til at behandle et højere frekvensområde, end de oprindeligt gjorde.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes