Forfatter |
|
Martin N Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
|
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
menes at havde læste noget om at man skulle kunne afmonterer face plugen på18W 8546-02BL fra DAT og derved skulle den komme til at spille anderledes måske til det bedre men hvordan gør man det! uden at ødelægge enheden .
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om det er en ide?? eller hvordan du skulle gribe det an??
Men en ting ved jeg helt sikkert! at modellen UDEN! faseplug 18W/8546-00 ( den gule) spiller MEGET! bedre end de med faseplug ( 8546-02)
Har selv prøvet 02 udgaven et stykke tid, men forkastede den igen!.. den kom aldrig til at spille ordentligt! man sidder selv efter 1000 timer med fornæmmelsen at den lige skal tilspilles et par hundrede timer endnu for at "falde" på plads! hvilket den dog ALDRIG gør!..
Her er den originelle klart bedre og har en mere naturlig og rund gengivelse op efter, hvor 02 virker lidt syngende eller gjaldende!..
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
Martin N Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv er der slet ingen der har nogen bud på hvordan man afmontere den face plug
Jeg menes bare at have læste om en der havde gjort det i en eller anden tråd her inde
Men ellers tak for svaret Mike
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1878
|
Sendt: 12 Februar 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo-jo, det kommer her.
Jeg har både haft modellen med og uden faseplug. Til et 2-vejs system vil jeg klart foretrække modellen uden faseplug, men hvis du nøjes med at benytte 8546-02 til mellemtone/øvre bas, kan der klemmes en lidt bedre mellemtonegengivelse ud af denne end af standardmodellen.
Fasepluggen er blot limet i (sådan var det på mine), så jeg bankede blot forsigtigt pluggen ud bagfra via det gennemborede polstykke. Jeg tog simpelthen det tykkeste metalbor, jeg kunne finde og satte i med bagenden ned mod fasepluggen. Herefter bankede jeg lystigt (men stadig forsigtigt) på boret med en gummihammer, indtil pluggen løsnede sig og faldt ud. Sørg endelig for, at membranen vender nedad, så du ikke får skidt i magnetgabet.
Der er tydelig forskel på enheden med og uden fasepluggen monteret. Skarphed og tendens til "skrigeri" forsvinder, når fasepluggen kommer ud, og der kommer lige en tand mere klarhed over mellemtonen end på standardmodellen. Bemærk, at forskellen ikke er som nat og dag. Men den er stadig hørbar!
Hvis du vil gøre der rigtigt godt kan du efterfølgende montere en prop i "hullet" (hvor fasepluggen sad), som er plan med membranen. Den kan være af træ eller plastik og kan skrues fast gennem gennemboringen. Du skal alligevel have lukket dette hul, da du ellers får "falsk luft" igennem. Husk at benytte en ikke-magnetisk skrue (messing, rustfrit stål).
Jeg har prøvet dette på flere enheder. Mine Focal 6W mellemtoner har fået samme behandling, med klart bedre lyd til følge.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
8546-02 ER EN! 8546-00 UDEN! faseplug!
Så.. JA!!... rigtigt!... fjernes denne faseplug lyder den bedre end før!! og helt som 8546-00...
( Der findes dog modeller der er coated lidt anderledse har jeg ladet mig fortælle!?? om det forholder sig sådan med de DAT anvender i TNT ved jeg faktisk ikke helt!???
Disse vil så lyde noget anderledes end de 8546-00 jeg kender og elsker!! næppe meget bedre dog!! for i TNT spiller de IKKE!! godt! være end 02 udgaverne jeg selv har prøvet i mit system!! men det kan selvfølgelig være en kombi af delefilter og baffl samt den %€#"!§ faseplug!!..
Under ALLE! omstændigheder! så VÆK MED DEN!!!
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er forskellen entlig på 18W8546-00 og 18W8546-01 ? Farven?
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA!! farven!..
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
8546-02 ER EN! 8546-00 UDEN! faseplug!
Så.. JA!!... rigtigt!... fjernes denne faseplug lyder den bedre end før!! og helt som 8546-00...
( Der findes dog modeller der er coated lidt anderledse har jeg ladet mig fortælle!?? om det forholder sig sådan med de DAT anvender i TNT ved jeg faktisk ikke helt!???
Disse vil så lyde noget anderledes end de 8546-00 jeg kender og elsker!! næppe meget bedre dog!! for i TNT spiller de IKKE!! godt! være end 02 udgaverne jeg selv har prøvet i mit system!! men det kan selvfølgelig være en kombi af delefilter og baffl samt den %€#"!§ faseplug!!..
Under ALLE! omstændigheder! så VÆK MED DEN!!!
mvh. |
|
|
Hej Mike,
Det er ikke helt rigtigt, at enhederne er ens, for enheden med faseplug har ikke den inverterede dome i midten, og membranen er derfor en smule lettere og opfører sig anderledes. Der kommer også mindre kompression (på trods af det gennemborede polstykke) i enheden med faseplug (selvfølgelig også når den tages ud), netop på grund af, at den ikke har centerdomen.
Som nævnt har jeg lavet direkte sammenligninger med standard-enheden og faseplug-enheden uden faseplug, hvilket har været muligt da jeg har haft begge enheder samtidig - og der er altså forskel i 02'erens favør.
Det skal samtidig siges, at sammenligningerne har været lavet under helt ens forhold, og at vi har været flere, der har lyttet på det. Alle har været enige om, at 02'eren uden faseplug lige er en tand bedre i mellemtonen end standardmodellen. Vi taler om mindre - men dog hørbare forskelle.
Jeg skal lige nævne, at begge enheder var coatet ens (sort). Såvidt jeg har kunnet få oplyst ligger forskellene i coatning i farven. Rent lydmæssigt skulle der ikke være forskelle. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er klart at hvis man fjerner den inverterede "støv kappe" i midten så opføre enhederne sig anderledes...
Jeg har ikke prøvet det med mine 8546 dog...
Fjerner man fasepluggen er 8546-02, 100% identisk med en 8546-00 hvis man også fjerner "støv kappen" på denne!
Jeg skal ikke udelukke at det skulle kunne give en og anden forbedring, og jeg påtænker at forsøge det på et tidspunkt..
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, Mike - det er værd at prøve. Hvis du stadig har et par 02'ere liggende, så er det noget nemmere at banke faseplugs ud end at fjerne centerdomer ....
Må dog i øvrigt sige, at 8546'erne bliver slået med flere længder i mellemtonen af Focal 6W'erne - men det er en helt anden historie, fordi de kun kan spille mellemtone, så det kræver en helt ny højttalerkonstruktion ...
__________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nogle af de enheder jeg har kik på i øjeblikket!!... ligeledes Cequence fra Audiotech...
ScanSpeakerne er jo noget gamle!! og jeg har brugt disse siden 98... så det er på tide med noget nyt!! der er jo løbet meget "vand" under "broen" siden disse kom frem!!..
|
Til top |
|
|
Martin N Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2004 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for svarene det skal sikkert proeves paa et tidspunkt men det kan tidligst blive om 2-3 maanedere naar jeg kommer hjem fra Miami mvh Martin
|
Til top |
|
|