Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: A/B: ELKO vs Jantzen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er nået til det resultat som jeg ville med mine selvbyg højtalere efter justeringer af flere omgange.

Jeg opdagede jeg havde nogle Jantzen Silver Z-cap liggende fra en anden højtaler, som havde samme værdi som de testkomponenter som jeg havde brugt i første omgang, og jeg ville derfor opgradere filteret.

Derfor vil jeg selvfølgelig lige dele min oplevelse med jer.

Det skal siges at det eneste komponent som udskiftes er kondensatoren som sidder i serie med diskanten, det skulle give et ret godt sammenligningsgrundlag.

Det skal nok lige nævnes at filteret i min tråd ikke er opdateret, der er altså tale om et andet filter.

Jeg er meget skeptisk overfor eksotiske komponenter samt kabler (så kender i min holdning)

Testen bliver sådan: Jeg putter en Jantzen i den ene højtaler og en ELKO i den anden og så lytter jeg ellers der ud af.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Efter 20mins lytning har jeg følgende kommentar:

Det var ikke en WOW! oplevelse men jeg lagde hurtigt mærke til en smule ekstra definition, det skal siges at dette bestemt ikke var direkte hørbart og jeg var ikke sikker på det i første omgang men efter at være gået frem og tilbage et par gange blev jeg mere overbevist om forskellen.

Indtil videre er det:
+klarhed
+definition
+lys lyd

men i en mængde så man er itvivl om de overhovedet var bedre og jeg tror kun det er fordi jeg har lavet a/b jeg har kunne høre forskel. Så ikke noget med at lydbilledet eksploderer over til naboen og loftet skal hæves før højden på lydbilledet kan være der.

Næste skridt: Jeg skifer også i det andet filter og så skal der lyttes på begge på samme tid.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

ELKO er tysk for elektrolytkondensator hvilket normalt går for at være den ringeste kondensatortype til delefiltre (især i serie med diskanten), så
der er vel ikke noget at sige til at du kan høre en forskel

/U.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
ELKO er tysk for elektrolytkondensator hvilket normalt går for at være den ringeste kondensatortype til delefiltre (især i serie med diskanten), så

/U.

Jeg synes netop at det var interessant at forskellen ikke var større, kan godt være jeg ikke fik mig formuleret ordentligt, men der skulle virkelig nær lyttes før jeg kunne fange noget som mindede om en forskel.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg arbejder også væk fra de dyre komponenter - de har alt for ofte en "skræddersyet" lyd. Det bryder jeg mig ikke om.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lyttet lidt til begge højtalere med opgraderet serie kondensator og jeg ved faktisk ikke rigtig hvad jeg skal sige, var der nogle som havde skiftet den uden jeg vidste det, ville jeg ihvertfald aldrig finde ud af det.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

/U.

ELKO = ELektrolyt KOndensator, på det viste billede en glatfolie type (IT) der højst sandsynligt er produceret af Fischer & Tausche i Husum (Nordtyskland) En ikke ubetydelig del af de elektrolytkondesatorer og plastfoliekondensatorer der huserer under diverse firmanavne laves af F&T.

Reversible glatfolielytter er særdeles velegnede til passive højttalerfiltre. Det er samme kondesatortype som de gode gamle "grå" fra Wicon, en kondensator gamle selvbyggere med store ører har et langvarigt forhold til, hvis de da ikke brugte dem fra Jensen.

Rygter er pr. definition upålidelige

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kalleklat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske en test af Sonus Faber, i High Fidelity:

Efter at have skamrost lydkvaliteten, lykkedes det testholdet at smelte den compound, delefilteret var smeltet ned i: "Skuffende dårlige delefilterkomponenter"...............................BOB, BOB.
Det er den der med gråspurve og kanoner, igen, igen!

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg tror også det er svært at høre noget på en diskant. Den siger jo i princippet ikke så meget.
Det er bedre at teste på en mellemtone. Der er det nemmere for os at høre.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Oktober 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:
Hey,

Jeg tror også det er svært at høre noget på en diskant. Den siger jo i princippet ikke så meget.
Det er bedre at teste på en mellemtone. Der er det nemmere for os at høre.

Det kommer hverken til at ændre udfaldet eller gøre det nemmere, da slet ikke når kondensatoren sidder i serie med en spole ligesom kondensatorernes værdier er  væsenlig større

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes