Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subwoofer m.slaveenhed. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

15" slave og 12" bas fra Coral, kan der blive noget godt ud af det? Jeg har bygget et par båndhøjtalere med 5 bånd som sidder ved siden af hinanden, se evt: Bånd/planar. Min tanke er at 15" enheden, som er fra Zomax og med 2 svingspoler, skal pege ned mod gulvet og 12"enheden skal pege fremad.

Coral enheden har 3" svingspole og et kraftigt magnetsystem. Jeg har før brugt den i et lukkert system med aktivt eq. sammen med et bånd som det fra Lafolia. Zomax enhederne er nogle jeg har brugt som subwoofere indbygget i ydermuren. Kabinettet skal være så lille som muligt, så det bliver nødvendigt med eq. Kan man trimme "slaveenheden" med kondensatorer på spolen? Herunder et billede af enhederne i den tænkte opstilling.

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er begyndt at bygge et kabinet til subwooferen,det bliver 8 kantet og på ca. 30 l.

Coralenheden hedder 12 l-81 og har ifølge nogle gamle målinger jeg har udført : Fres 20 hz. Qt 0,2 meget imponerende. Jeg har mulighed for at måle fres i kabinettet og Qt. værdien, hvis det kan gøres som på et lukket kabinet.

Er der nogle her i forummet som ved hvordan man bereregner eq parametre til aktiv eq af slavebassystemet. Jeg har HF`s eq til lukkede kabinetter, en efterhånden gammel sag, som jeg har formler til, men gælder de kun til lukkede systemer?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

hejsa ...

hvorfor ikke købe en rigtig slave enhed ... ??? eller den zomax skal måske spille lidt ...???   tror  ikke den vil virke vildt godt som slave .. da  Moving Mass ikke er særlig høj .. hvad med denne her i stedet

http://www.tymphany.com/830548

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Valg af enheder er bestemt af hvad jeg havde og så vil jeg prøve at gøre "slaven" trægere med en kondensator, evt m. en modstand i serie, henover spolen. Slaven vender nedad så det at tilføre masse til den vil få den til at synke for langt ned, men det kunne måske udlignes med en elastisk snor, eller lignende, som skal gå gennem polstykket og fastgøres ved spolen og et punkt over magneten. Jeg har fået samlet et kabinet og skal snart til at eksperimentere med kondensator og modstand.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 23 Oktober 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

ok

det jeg tænkte på .. hvis du havde plads nok bag ud .. kunne du lave den som en dipol sub

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Designet betyder en del og jeg har lavet kabinettet. Jeg havde ikke tænkt så meget på hvordan afrulningen nedaf opstår, men det må jo være fordi enheden ikke følger signalet, men svinger voldsomt ved resonansfrekvensen. Jeg har indset at der skal mere og andet end en kondensator til.

Slavebassystemet kan sammenlignes med basreflekssystemet, som vel skaber en belastning som tvinger enheden til ro ved resonansfrekvensen.På en impedanskurve kan man jo se den top som opstår ved resonansfrekvensen blive tvunget ned så der opstår 2 lavere toppe med en dal imellem.

Det samme skal slaveenheden jo også gøre, så min tanke er nu at måle på systemet og tilføre masse til membranen, stramme elastikken så enheden igen er i midterposition og måle igen. Min tanke er at det er lykkedes når de to toppe er lavest og evt. ens.

Kan dette mon lykkedes og skal der tilføres eq og hvor meget?.

Her er et billede af kabinettet uden 12"enheden.

Og her kabinettet bag båndenheden, de skal lidt tættere på hinanden, 12" enheden skal delvis spille gennem båndene.

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Et billede gennem bunden, jeg har fuget samlingerne med acrylfuge.

Her er resultatet af nogle impedansmålinger på systemet, med henholdsvis 0gr. 72 gr. 108 gr. og 155gr. masse tilføjet til membramen på slaveenheden. Hvis man ser på kurven for en basrefleksafstemning er der en dal mellem to toppe, den har jeg kaldt for "midt" og er vistnok også portfrekvensen, eller afstemningsfrekvensen, den falder jo mere masse der tilføjes. HVOR er det mon bedst at placere afstemningsfrekvensen og kan jeg bruge disse målinger til at beregne eq værdier?     

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg bestilt et par subforstærkere fra højtalerbutikken,dem fra Jamo,men er de med aktiv eq basløft? Jeg har prøvet at ringe til butikken,lagt besked på tlf.svarer men ikke fået svar.Den dybeste afstemningsfrekvens jeg har prøvet med er 44 hz. ,men jeg tror jeg skal længere ned.Slaven vender nedaf og det lader ikke til at den tilførte masse trækker den for langt ned,den behøver jo heller ikke at være i magnetfeltet.Jeg har prøvet at kortslutte spolerne ,og på impedansmålingerne falder nivuet på toppene,men stiger lidt i bunden.Nu skal jeg også have lavet plads til forstærkerne i kabinettet.Jeg tror det bliver nødvendigt at lave et seperat kammer til dem,med udluftning,da jeg tror det bliver for varmt i det "lukkede " kabinet.Kabinettet vil jeg dæmpe med 45mm. rockwool,evt med resonansdæmpende plader fra Harald Nyborg.

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 09 November 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Spændende og anderledes byggeri.

Hvad bruger du til at måle med ?

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en tonegenerator en effektforstærker samt en 1k. ohms modstand i serie med udgangen.Jeg sætter spændingen til 10 v. på udgangen og måler derefter på højtalerenheden ved forskellige frekvenser.Jeg har prøvet med yderligere vægt på slaven,resultaterne følger senere sammen med målinger med kortsluttede svingspoler.

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Så har jeg målt lidt på subforstærkeren fra højtalerbutikken,den hæver udgangsspændingen til det dobbelte ved ca. 38 hz. dvs. at udgangseffekten er 4 doblet,er det 6db.?

/">

://">

Et par billeder af den ene sub.,kantophænget var smuldret væk,så det er repereret med gaffatape.

Her nogle målinger med forskellig vægt tilføjet til slaven.Målingerne er med kortsluttet spole på slaven.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 18 November 2008 kl. 05:22 | IP-adresse registreret  

Ja, 4 X = 6 dB.

Synes dit projekt er spændende, men osse lidt uovervejet. At benytte en aktiv enhed som slave KAN fungere - men så skal man have meget styr på både den aktive og passive enheds egenskaber. Slaver har typisk meget tunge membraner for at fungere korrekt - betydeligt tungere end aktive enheder i samme størrelse.

Har du overvejet blot at køre med en lukket boks, evt. med equalising?

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Jo,når jeg ser tilbage er det lidt uovervejet,men jeg mener jeg er inde på noget rigtigt med impedansmålingerne på det samlede system.De viser resonansfrekvensen falder jo mere vægt jeg tilføjer.Jeg har prøvet med eq af et lukket system,det virkede udmærket,men kræver et større kabinet. Idet skema jeg viste i det tidligere indlæg er den øverste linie de forskellige vægte jeg har tilføjet,den sidste er på ca.300gr.

LeUneBete
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Cujo

Bruger siden: 17 November 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 November 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Er det GAFFAtape der er klistret på den enhed ?
Hvordan styrer du det

Til top Vis LeUneBete's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LeUneBete

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Det er GAFFA tape.Først fjerner jeg alt det gamle foamkantophæng,renser evt. klister og rester af med et opløsningsmiddel acetone renset benzin ell.lign. klipper 4 ens stykker tape,holder membranen i bund evt. med en passende tung vægt,klistrer tapen på 2 steder overfor hinanden derefter med 90 gr. imellem.Derefter 4 stk. tape mere, midt mellem de første.Så kan du fortsætte med at klistre tape på,husk bare at sætte dem på 2 og 2 over for hinanden. Når du er færdig med at klippe og klistre,kan du godt trykke temmeligt hårdhændet på tapen hele vejen rundt for at få stykkerne til at klæbe til hinanden ,til chassiet og til membranen.Res.frekv. bliver sandsynligvis lavere evt også qt.Men jeg har kun oplevet problemer med et par enheder til auto ,da de skal have et temmeligt stift ophæng.

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 November 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

At lade 12" enheden spille gennem båndet vil formentlig få disse til at rasle helt vildt og/eller presse dem ud af neutralstilling i magnetfeltet = øget forvrængning.

At få en sub og et bånd til at spille sammen er ikke kun et spørgsmål om at niveauerne passer, din sub vil være rundstrålende, mens dit dipole bånd har ringe udstråling i op/ned retning og til siderne. Det bedste du kan gøre er at bygge en åben baffel subwoofer og equalizere den, det er der meget størrer chance for at give et sammenhængende resultat.

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at det er svært og måske umuligt at få det til at blive helt perfekt,og at din løsning er bedre,men jeg prøver og kan måske få et resultat som jeg kan bruge.Jeg har prøvet med flere forskellige bassystemer, men det er som om bassen "mumler" altså ikke er så præsis,men kasseagtig.De bånd jeg bruger nu er strammet en del og har god egendæmpning,så det går nogenlunde at bassen delvist spiller igennem dem.Det næste bånd/planar projekt vil være med to bånd på 45mm.med magneterne bag sig,samt et bånd mellem dem på 10mm.,som har magneter på siden med et par åg foran sig.Der skal deles passivt mellem dem,og det 10mm.bånd skal ikke ned foran 12" bassen.

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

//">

Så har jeg flyttet den ene sub samt planarenhed ned i stuen.

Det spiller ok, men planarenheden går stadig ikke langt nok ned.

Jeg vil prøve at bygge et nyt kabinet,og benyte 12" aktiv og 12" passiv enheder.for at få et mindre kabinet.Det skal være 5 kantet og top og bund skal være skrå.

Skal jeg lade slaveenheden vende skråt fremad eller bagud? Det er meningen at sub/bassen skal spille gennem planarenheden. 

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget et par subwoofere med 12" enhed og slave fra Dayton;tilføjet masse så res. freq er ca 40 Hz.

Jeg vil prøve med en parametrisk eq. og her fundet en billig en fra BBM ,som er 5 bånds.Det er dog nok kun de 2 af båndene som kan bruges til sub eq.

Her et billede af subben.

http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=5039

Her et link til eq.

Den koster ca 700dkr. og har variabel bandwith control på 0,03 til 1,6 octaves.Hvad svarer det til i q værdier??

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Her er et bedre billede

p://">

Jeg har bestilt en et bånds eq. fra Thel.

http://www.thel-audioworld.de/module/Filterzone/EQ1.htm

Forstærkning +- 20 db. Q værdi 0,5-10.Frekvens indstilles dels med faste kondensatorer,dels med dobb. potmeter.

Er der nogen som ved hvordan der bedst/lettest indstilles EQ værdier.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes