Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 16:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til køb af sikringer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DenStolteJyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har været i gang med at bygge et par bag højtalere til mit anlæg og nu er de næsten færdige. Der er dog et problem jeg kan nemlig ikke finde ud af hvilken størrelse sikringer jeg skal bruge.

Er der nogen der venligst vil forklare hvordan man regner ud hvor mange ampere ens sikringer skal være på.

På forhånd tak

Venlig Hilsen DenStolteJyde
Til top Vis DenStolteJyde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DenStolteJyde

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg mener jo at der ikke skal være sikringer i en højttaler, hvilket der normalt heller ikke er. Der findes dog undtagelser.

Hvis du vil have sikringer i, bliver du nok nødt til at skrive lidt mere om hvad de skal beskytte.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

DenStolteJyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke så meget om sikringer og sådan noget men jeg har en ven som sagde at det var vigtigt at sætte sikringer i mine højtalere simpelthen for højtalernes skyld.

De højtalere der skal sikres er:

1. 70 watts speaker 8 ohm

2. 50 watts hifi dome tweeter 8 ohm

3. 80 watts horn tweeter 8 ohm

4. 60 watts midrange speaker 8 ohm

hvis højtalerne ikke skal sikres skal et passivt delefilter så?

På Forhånd tak

Til top Vis DenStolteJyde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DenStolteJyde

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Der skal som udgangspunkt ikke sikringer i PASSIVE højtalere. Selve enhederne bliver beskyttet mod overbelastning af et delefilter tilpasset de enkelte enheder. Det vigtige er at delefiltret skære de lave toner væk, da dette kan ødelægge enheden.

Der skal være en sikring i alle AKTIVE højtalere i forstærkerdelen.

Passive højtalere er helt almindelige højtalere (90-95% af alle hifi- og bilhøjtalere), her bliver signaler forstærket i forstærkeren, der ikke er bygget sammen med selve højtaleren. Passive højtalere kobles til resten af anlægget vha højtaler kabler.

Et passivt delefilter skal heller ikke have en sikring.

Aktive højtalere (de fleste computerhøjtalere) har en indbygget forstærker, denne forstærker, skal ligesom alle andre forstærkere, have en sikring. Aktive højtalere kobles til resten af anlægget vha. signalkabler, herudover et strømstik.

Hvis dine højtalere er passive bliver de altså beskyttet af delefiltret, som heller ikke har en sikring.

Er dine højtalere aktive eller passive?

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

DenStolteJyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Passive 

Mange Tak for hjælpen

rohs
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil

Bruger siden: 23 August 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Undskyld mig, men hvis du selv er i stand til at konstruere en højtaler, burde du nok også kunne dimensionere en sikring .

Hvordan har du konstrueret dit delefilter? Dit kabinet osv?? Du kan jo starte med ohms lov, og regne ud hvor meget strøm der løber i enhedrene ved mærke-effekten.

Til top Vis rohs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rohs

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

rohs skrev:

Undskyld mig, men hvis du selv er i stand til at konstruere en højtaler, burde du nok også kunne dimensionere en sikring .

Hvordan har du konstrueret dit delefilter? Dit kabinet osv?? Du kan jo starte med ohms lov, og regne ud hvor meget strøm der løber i enhedrene ved mærke-effekten.

Nu skriver han jo ikke noget om at han selv har konstrueret dem. Jeg mener nu godt at man kan bygge en højttaler uden at kende ohms lov, hvis han følger andres vejledning.

Forøvrigt er en 8 ohms højttalerenhed ikke bare 8 ohm ved alle frekvenser, så det er ikke bare at bruge ohms lov. Jeg hører da gerne dit forslag til hvordan regnestykket skal se ud.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

DenStolteJyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kender dog godt til ohms lov men var usikker på hvordan jeg fandt ud af hvor mange ampere en sikring skulle være på. jeg har selv konstrueret mine højtalere. Ihvertfald kabinetterne. men jeg har gjort det efter en tegning fra "Loudsprecherselbstbau aktuell" fra monarco.

Jeg har haft noget at gøre med hjemmeyg før men aldrig sikringer derfor var jeg meget usikker jeg mener der er sku ingen grund til at ens nye højtalere går i stykker første gang man sætter dem til

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Som sagt skal der slet ikke sikringer i passive højtalere, så den del er vist afklaret.

Selvom sikringen skulle have været der, kunne man som Stanley siger ikke "bare" bruge ohms lov...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

DenStolteJyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes